Dział V
Pracownicy szkoły
Rozdział 1
Nauczyciele i inni pracownicy
§ 65. Zadania nauczycieli.
1) dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć organizowanych przez szkołę;
2) prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu nauczania danego przedmiotu, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod nauczania w celu maksymalnego ułatwienia uczniom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień, motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji, formułowania własnych opinii i sadów, wybór odpowiedniego podręcznika i poinformowanie o nim uczniów;
3) kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
4) dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
5) tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy dydaktycznych wspólnie z uczniami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;
6) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych,
a w szczególności rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
7) prowadzenie zindywidualizowanej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach, na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach;
8) wnioskowanie do wychowawcy o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną ucznia,
w przypadkach, gdy podejmowane przez nauczyciela działania nie przyniosły oczekiwanych zmian lub, gdy nauczyciel zdiagnozował wybitne uzdolnienia;
9) dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanego przedmiotu (zajęć) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
a) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach,
b) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia,
c) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - na podstawie tej opinii,
d) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w lit. a – c , który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
e) posiadających opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń na wychowaniu fizycznym.
10) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie bieżące wiedzy i umiejętności uczniów z zachowaniem wspierającej i motywującej funkcji oceny;
11) uzasadnianie wystawianych ocen w sposób określony w wewnątrzszkolnym systemie oceniania;
12) zachowanie jawności ocen dla ucznia i rodzica;
13) udostępnianie pisemnych prac uczniów zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;
14) informowanie rodziców o przewidywanych rocznych klasyfikacyjnych ocenach według formy ustalonej w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania;
15) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, m.in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań przygotowanie do udziału w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach;
16) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniów, rozpoznanie możliwości i potrzeb ucznia w porozumieniu z wychowawcą;
17) współpraca z wychowawcą i samorządem klasowym;
18) indywidualne kontakty z rodzicami uczniów;
19) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, aktywny udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej i udział w lekcjach koleżeńskich, uczestnictwo w konferencjach metodycznych oraz innych formach doskonalenia organizowanych przez, OKE lub inne instytucje w porozumieniu z Dyrekcją Szkoły zgodnie ze szkolnym planem WDN;
20) aktywny udział w życiu szkoły: uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych przez Szkołę, opieka nad uczniami skupionymi w organizacji, kole przedmiotowym, kole zainteresowań lub innej formie organizacyjnej;
21) przestrzeganie dyscypliny pracy: aktywne pełnienie dyżuru przez całą przerwę międzylekcyjną, natychmiastowe informowanie dyrekcji o nieobecności w pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć oraz innych zapisów Kodeksu pracy;
22) prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, terminowe dokonywanie prawidłowych wpisów do dziennika, arkuszy ocen i innych dokumentów, a także potwierdzanie własnoręcznym podpisem odbyte zajęcia;
23) kierowanie się w swoich działaniach dobrem ucznia, a także poszanowanie godności osobistej ucznia;
24) przestrzeganie tajemnicy służbowej i ochrona danych osobowych uczniów i rodziców;
25) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
26) dokonanie wyboru podręczników i programu nauczania lub opracowanie własnego programu nauczania i zapoznanie z nimi uczniów i rodziców, po uprzednim przedstawieniu ich do zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną;
27) uczestniczenie w przeprowadzaniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w ostatnim roku nauki w szkole.
28) W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
29) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;
30) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze
i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, w wymiarze 2 godzin
w tygodniu;
31) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
32) Nauczyciel jest obowiązany rejestrować i rozliczać w okresach tygodniowych odpowiednio w dziennikach lekcyjnych lub w dziennikach zajęć działania wymienione w ust. 1 i 2.
§ 66. Zadania wychowawców klas.
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
1) bliższe poznanie uczniów, ich zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych i bytowych, ich potrzeb i oczekiwań;
2) rozpoznawanie i diagnozowanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków;
3) wnioskowanie o objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
4) tworzenie środowiska zapewniającego wychowankom prawidłowy rozwój fizyczny
i psychiczny, opiekę wychowawczą oraz atmosferę bezpieczeństwa i zaufania;
5) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym (kl.1) oraz pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami;
6) pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle konfliktów rodzinnych, niepowodzeń szkolnych spowodowanych trudnościami w nauce;
7) organizowanie życia codziennego wychowanków w szkole, wdrażanie ich do współpracy
i współdziałania z nauczycielami i wychowawcą;
8) realizację planu zajęć do dyspozycji wychowawcy;
9) czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem
i rozkładem prac zadawanych im do samodzielnego wykonania w domu;
10) utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonej mu klasie w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu udzielania im pomocy w nauce;
11) rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się;
12) wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności, odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego organizowania sobie pracy;
13) systematyczne interesowanie się postępami (wynikami) uczniów w nauce: zwracanie szczególnej uwagi zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i na tych, którzy mają trudności i niepowodzenia w nauce, analizowanie wspólnie z wychowankami, samorządem klasowym, nauczycielami i rodzicami przyczyn niepowodzeń uczniów w nauce, pobudzanie dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników w nauce, czuwanie nad regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne, badanie przyczyn opuszczania przez wychowanków zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i pomocy tym, którzy (z przyczyn obiektywnych) opuścili znaczną ilość zajęć szkolnych i mają trudności w uzupełnieniu materiału;
14) wdrażanie wychowanków do społecznego działania oraz kształtowania właściwych postaw moralnych, kształtowanie właściwych stosunków miedzy uczniami — życzliwości, współdziałania, wzajemnej pomocy, wytwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich koleżeństwa i przyjaźni, kształtowanie umiejętności wspólnego gospodarowania na terenie klasy, odpowiedzialności za ład, czystość estetykę klas, pomieszczeń i terenu Szkoły, rozwijanie samorządności i inicjatyw uczniowskich;
15) podejmowanie działań umożliwiających pożyteczne i wartościowe spędzanie czasu wolnego, pobudzanie do różnorodnej działalności i aktywności sprzyjającej wzbogacaniu osobowości i kierowanie tą aktywnością, rozwijanie zainteresowań i zamiłowań, interesowanie się udziałem uczniów w życiu Szkoły, konkursach, zawodach, ich działalnością w kołach i organizacjach;
16) tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i zaufaniu, m.in. poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, wycieczek, biwaków, rajdów, obozów wakacyjnych, zimowisk, wyjazdów na „ zielone szkoły”;
17) unikanie złośliwości i przesady w ocenie błędów i wad uczniów;
18) tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych stron ich osobowości: stwarzanie uczniom warunków do wykazania się nie tylko zdolnościami poznawczymi, ale także - poprzez powierzenie zadań na rzecz spraw i osób drugich - zdolnościami organizacyjnymi, opiekuńczymi, artystycznymi, menedżerskimi, przymiotami ducha i charakteru;
19) wdrażanie uczniów do dbania o zdrowie, higienę osobistą i psychiczną, o stan higieniczny otoczenia oraz do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą;
20) współpraca z rodzicami, opiekunami uczniów w sprawach ich zdrowia, organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom;
21) udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych, występowanie do organów Szkoły i innych instytucji z wnioskami o udzielenie pomocy.
1) prowadzi dziennik lekcyjny, arkusze ocen;
2) sporządza zestawienia statystyczne dotyczące klasy;
3) nadzoruje prowadzenie ewidencji wpłat składek przez skarbnika klasowego;
4) wypisuje świadectwa szkolne;
5) wykonuje inne czynności administracyjne dotyczące klasy, zgodnie z zarządzeniami władz szkolnych, poleceniami Dyrektora Szkoły oraz uchwałami Rady Pedagogicznej.
§ 67. Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom.
1) punktualnego rozpoczynania dyżuru i ciągłej obecności w miejscu podlegającym jego nadzorowi;
2) aktywnego pełnienia dyżuru – reagowania na wszelkie przejawy zachowań odbiegających od przyjętych norm;
3) w szczególności powinien reagować na niebezpieczne, zagrażające bezpieczeństwu uczniów zachowania (agresywne postawy wobec kolegów, bieganie, siadanie na poręcze schodów, parapety okienne i inne;
4) nauczyciel nie może zajmować się sprawami postronnymi, jak przeprowadzanie rozmów z rodzicami i innymi osobami i czynnościami, które przeszkadzają w czynnym spełnianiu dyżuru;
5) przestrzegania zakazu otwierania okien na korytarzach,
6) obowiązku zamykania drzwi do sal lekcyjnych;
7) dbania, by uczniowie nie śmiecili, nie brudzili, nie dewastowali ścian, ławek i innych urządzeń szkolnych oraz by nie niszczyli roślin i dekoracji;
8) zwracania uwagi na przestrzeganie przez uczniów ustalonych zasad wchodzenia do budynku szkolnego lub sal lekcyjnych;
9) egzekwowania , by uczniowie nie opuszczali terenu szkoły podczas przerw;
10) niedopuszczanie do palenia papierosów na terenie szkoły – szczególnie w toaletach szkolnych;
11) natychmiastowego zgłoszenia dyrekcji szkoły faktu zaistnienia wypadku i podjęcia działań zmierzających do udzielenia pierwszej pomocy i zapewnienia dalszej opieki oraz zabezpieczenia miejsca wypadku.
1) ma obowiązek wejść do sali pierwszy , by sprawdzić czy warunki do prowadzenia lekcji nie zagrażają bezpieczeństwu uczniów i nauczyciela . Jeżeli sala lekcyjna nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora Szkoły celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
2) podczas zajęć nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez żadnej opieki;
3) w razie stwierdzenia niedyspozycji ucznia , jeśli stan jego zdrowia pozwala, należy skierować go w towarzystwie drugiej osoby do pielęgniarki szkolnej. Jeśli zaistnieje taka potrzeba udzielić mu pierwszej pomocy. O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców ucznia. Jeśli jest to nagły wypadek powiadomić Dyrektora Szkoły;
4) nauczyciel powinien kontrolować właściwą postawę uczniów w czasie zajęć. Korygować zauważone błędy i dbać o czystość, ład i porządek podczas trwania lekcji i po jej zakończeniu;
5) po skończonej lekcji nauczyciel powinien sam otworzyć drzwi, by nie dopuścić do gwałtownego ich otwarcia przez wybiegających uczniów;
6) uczniów chcących skorzystać z toalety nauczyciel zwalnia pojedynczo;
7) przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel zobowiązany jest do wywietrzenia sali lekcyjnej, zapewnienia właściwego oświetlenia i temperatury.
1) zasadami postępowania w razie zauważenia ognia;
2) sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia;
3) z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych;
4) zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia.
§ 68. Zespoły nauczycielskie.
1) ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału ,oraz modyfikowanie go w miarę potrzeby przed dopuszczeniem do użytku w szkole
2) pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
3) analizowanie wyników zewnętrznego i wewnętrznego oceniania
4) opracowywanie indywidualnych programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
5) analizowanie postępów i osiągnięć uczniów danego oddziału
6) zespołowe diagnozowanie, ewaluowanie wybranych obszarów.
1) zorganizowanie współpracy na danym etapie edukacyjnym,
2) wewnątrzszkolne doskonalenie swojej pracy,
3) ustalenie szczegółowych wymagań programowych na poziom podstawowy i ponadpodstawowy wiedzy i umiejętności ucznia
4) ustalenie sposobów badania wyników nauczania oraz oceniania ucznia,
5) pomoc metodyczna dla nauczycieli rozpoczynających pracę i nauczycieli z małym stażem pracy
1) Komisję stypendialną ,
2) Komisję socjalną,
3) Zespół kryzysowy
§ 69. Zasady powoływania i pracy zespołów nauczycielskich.
1) planowania i organizacji procesów zachodzących w szkole;
2) koordynowania działań w szkole;
3) zwiększenia skuteczności działania;
4) ułatwienia wykonywania zadań stojących przed szkołą i nauczycielami;
5) doskonalenia umiejętności indywidualnych;
6) zapewnienia nauczycielom bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje;
7) doskonalenia współpracy zespołowej;
8) wymiany doświadczeń między nauczycielami;
9) wykorzystania potencjału członków grupy dla poprawy jakości nauczania, wychowania
i organizacji;
10) ograniczania ryzyka indywidualnych błędów i pomoc tym, którzy mają trudności
w wykonywaniu zadań;
11) zwiększenia poczucia bezpieczeństwa nauczycieli.
§ 70. Rodzaje zespołów nauczycielskich i ich zadania.
1) Zespół ds. Edukacji Wczesnoszkolnej klas;
2) Zespół Języków Obcych ZSP;
3) Zespół Nauczycieli Bloku Humanistycznego ZSP;
4) Zespół Nauczycieli Bloku Matematyczno - Przyrodniczego ZSP;
5) Zespół Wychowawczy ZSP;
6) Zespół ds. Ewaluacji wewnętrznej;
7) Zespół ds. EWD
8) Zespół ds. Promocji Zespołu Szkół.
1) Zespół ds. Edukacji Wczesnoszkolnej klas – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagog szkolny;
2) Zespół Języków Obcych ZSP – wszyscy nauczyciele języków obcych prowadzonych w szkole;
3) Zespół Nauczycieli Bloku Humanistycznego ZSP – nauczyciele przedmiotów: Język polski, historia i społeczeństwo, historia, wos, religia;
4) Zespół Nauczycieli Bloku Matematyczno- Przyrodniczego ZSP – nauczyciele przedmiotów matematyka, fizyka, chemia, geografia, biologia, informatyka, przyroda;
5) Zespół wychowawczy SP: pedagog, psycholog, logopeda, wychowawca danej klasy, wicedyrektor ZSP;
6) Zespół ds. Ewaluacji wewnętrznej: pedagog, psycholog, nauczyciel wskazani przez dyrektora szkoły.
7) Zespół ds. EWD: nauczyciele wskazani przez dyrektora szkoły
8) Zespół ds. Promocji Zespołu Szkół – nauczyciele wskazani przez dyrektora szkoły.
1) opiniowanie przedstawianych programów nauczania poszczególnych przedmiotów;
2) korelacja międzyprzedmiotowa w zakresie treści kształcenia;
3) ewaluacja programów nauczania i wymagań edukacyjnych po każdym roku szkolnym;
4) wypracowanie zasad dostosowywania form i metod pracy na poszczególnych przedmiotach uczniom o zbliżonych dysfunkcjach i specjalnych potrzebach edukacyjnych;
5) opracowanie harmonogramu badań efektywności kształcenia i osiągnięć uczniów;
6) analiza osiąganych efektów kształcenia i opracowywanie wniosków do dalszej pracy;
7) dobór podręczników obowiązujących w cyklu kształcenia;
8) opiniowanie planów nauczania w cyklu edukacyjnym;
9) opiniowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych i metodycznych;
10) wymiana doświadczeń pedagogicznych – lekcje otwarte, pokazowe, omawianie scenariuszy zajęć;
11) wewnętrzne doskonalenie;
12) dzielenie się wiedzą uzyskaną podczas różnych form doskonalenia zewnętrznego;
13) doradztwo metodyczne nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie;
14) ewaluacja zasad oceniania, klasyfikowania i promowania; wnioskowanie
o wprowadzenie zmian do statutu szkoły w tym zakresie;
15) organizacja konkursów przedmiotowych i interdyscyplinarnych;
16) opiniowanie wniosków nauczycieli o zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu do wyposażenia sal lekcyjnych i pracowni;
17) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, zajęć fakultatywnych.
18) inne, wynikające z potrzeb szkoły lub na wniosek nauczycieli.
1) opracowywanie Programu Wychowawczego i Profilaktyki na cykl edukacyjny na podstawie diagnozy potrzeb, ewaluacji wcześniej obowiązujących programów, wniosków rodziców i propozycji uczniów, a także analizy sytuacji wychowawczej w szkole;
2) gromadzenie materiałów metodycznych, merytorycznych, „banku scenariuszy” zajęć
z wychowawcą, celem udostępniania ich do przygotowania zajęć;
3) analizowanie szczególnie trudnych przypadków wychowawczych;
4) doskonalenie wewnętrzne zgodnie z potrzebami nauczycieli – wychowawców;
5) wymiana doświadczeń, przykładów „dobrej praktyki”;
6) analiza sytuacji wychowawczych w oddziale na wniosek wychowawcy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia w klasie. Opracowanie zaleceń do pracy, sposobów wspólnego oddziaływania dla zespołu nauczycieli uczących w klasie;
7) planowanie i realizacja działań antydyskryminacyjnych, promujących prawa dziecka, zdrowe odżywianie, ochronę środowiska;
8) koordynacja działań profilaktycznych;
9) wspieranie działań samorządu uczniowskiego;
10) opracowanie harmonogramu uroczystości, apeli, imprez kulturalnych, planu wycieczek;
11) koordynacja pracy zespołów dydaktyczno-wyrównawczych, kółek zainteresowań celem umożliwienia wzięcia udziału wszystkim chętnym uczniom;
12) ocena sytuacji wychowawczej w szkole po każdym okresie nauki; przygotowanie we współpracy ze szkolnym pedagogiem raportu z dokonanej oceny na potrzeby Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
13) udział w postępowaniach mediacyjnych w sytuacjach konfliktowych, zwłaszcza w relacjach wychowawca – rodzic;
14) korelowanie planowanych badań edukacyjnych w poszczególnych klasach;
15) opiniowanie wniosków nauczycieli o wszczynanie procedury „ Niebieskiej Karty”;
16) opiniowanie wniosków nauczycieli, specjalistów o skierowanie ucznia na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej;
17) inne, zgodnie z potrzebami szkoły lub na wniosek członków zespołu.
1) opracowanie planu badań edukacyjnych na każdy rok szkolny;
2) dokonywanie jakościowej analizy wyników badań (sprawdzianów, testów kompetencji, próbnych egzaminów) na podstawie ilościowych opracowań przez nauczycieli uczących;
3) przygotowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego, arkuszy uczniowskich lub opiniowanie opracowanych przez nauczycieli lub oferowanych przez firmy zewnętrzne na potrzeby prowadzonych diagnoz;
4) analiza jakościowa i ilościowa wyników sprawdzianów zewnętrznych i przygotowanie opracowania wraz z wnioskami do dalszej pracy;
5) prowadzenie szkoleń nauczycielom z zakresu ewaluacji wyników nauczania;
6) kierowanie wystąpień do poszczególnych nauczycieli zawierających wskazówki do wprowadzenia zmian w procesie kształcenia;
7) prezentowanie opracowań na posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Radzie Rodziców.
1) promowanie szkoły w środowisku lokalnym,
2) upowszechnianie osiągnięć szkoły, sukcesów uczniów i nauczycieli,
3) przekazywanie rzetelnych i obszernych informacji o szkole,
4) kreowanie i podtrzymywanie pozytywnego wizerunku szkoły,
5) promocja zewnętrzna szkoły,
6) rozwijanie aktywności szkoły na zewnątrz,
7) prowadzenie: witryny internetowej zespołu szkół, kroniki szkolnej,
8) eksponowanie osiągnięć placówki,
9) bogacenie wyposażenia, bazy szkoły,
10) dbałość o wygląd zewnętrzny i wewnętrzny szkoły (tablice na szkolnych korytarzach,
11) eksponowanie osiągnięć szkoły i uczniów na korytarzach szkolnych.
§ 71. Pracownicy samorządowi.
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
7) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8) sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
9) złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy;
10) złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych, na życzenie Dyrektora szkoły, oświadczenia o stanie majątkowym.
§ 72. Wicedyrektor
1) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie obserwacji u wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
2) nadzór nad Samorządem Uczniowskim;
3) kierowanie Komisją Stypendialną;
4) udostępnianie informacji uczniom, rodzicom i nauczycielom o formach pomocy materialnej uczniom;
5) prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie jej do księgowości;
6) prowadzenie Księgi Zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwa;
7) opracowywanie analiz wyników badań efektywności nauczania i wychowania;
8) nadzór nad pracami Zespołów Przedmiotowych;
9) wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych;
10) przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
11) przeprowadzanie szkoleniowych rad pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego;
12) opracowywanie planu lekcji na każdy rok szkolny i wprowadzanie niezbędnych zmian po wszelkich zamianach organizacyjnych;
13) bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych nauczycielom;
14) opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje wychowawców klas;
15) wstępna kontrola dokumentacji wycieczek;
16) opracowywanie planu apeli, imprez szkolnych i kalendarza szkolnego;
17) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka;
18) pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonych przez dyrektora godzinach;
19) zapewnianie pomocy nauczycieli w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym;
20) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk studenckich oraz prowadzenie wymaganej dokumentacji;
21) nadzór nad organizacjami, stowarzyszeniami i wolontariuszami działającymi w szkole za zgodą Dyrektora szkoły i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców w zakresie działania programowego;
22) opracowywanie na potrzeby dyrektora i Rady Pedagogicznej wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
23) kontrolowanie w szczególności realizacji przez nauczycieli podstaw programowych nauczanego przedmiotu;
24) kontrolowanie realizacji indywidualnego nauczania;
25) egzekwowanie przestrzegania przez nauczycieli i uczniów postanowień statutu;
26) dbanie o właściwe wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt;
27) przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, decyzji z zakresu swoich obowiązków;
28) przygotowywanie materiałów celem ich publikacji na stronie www szkoły oraz systematycznie kontrolowanie jej zawartość;
29) kontrolowanie prawidłowości wymagań edukacyjnych stawianych przez nauczycieli uczniom w zakresie zgodności ich z podstawową programową i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;
30) rozstrzyganie sporów między uczniami i nauczycielami w zakresie upoważnienia dyrektora szkoły;
31) współpraca z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną;
32) kontrolowanie pracy pracowników obsługi ;
33) dbanie o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli;
34) współpraca z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, policją i służbami porządkowymi w zakresie pomocy uczniom i zapewnieniu ładu i porządku w szkole i na jej terenie;
35) przestrzeganie wszelkich Regulaminów wewnątrzszkolnych, a w szczególności Regulaminu Pracy, przepisów w zakresie bhp i p/poż;
36) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły;
37) zastępowanie dyrektora szkoły podczas jego nieobecności w zakresie delegowanych uprawnień.
§ 73. Inne przepisy.
Dział VI
Uczniowie szkoły
Rozdział 1
Obowiązek szkolny
§ 74.1. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego obejmuje dzieci w wieku 5 lat i sześciolatki urodzone w drugim półroczu.
1) urodzone w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., które nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2014/2015;
2) urodzone w 2009 r.
1) gdy, w tym samym roku szkolnym przyjmowane jest rodzeństwo urodzone w różnych rocznikach;
2) dzieci są spokrewnione;
3) dzieci uczęszczały do tej samej grupy w oddziale przedszkolnym lub przedszkolu;
4) konieczności planowania sprawnego i jak najkrótszego dowozu dzieci.;
5) gdy ułatwia to rodzicom odbiór dzieci ze szkoły.
1) dopełnienia czynności związanych z zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne;
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;
4) informowania w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej
w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą obwodową.
§ 75.1. Odroczenie obowiązku szkolnego dokonuje dyrektor szkoły podstawowej do której zostało przyjęte dziecko.
§ 76. Inne formy spełniania obowiązku szkolnego.
Rozdział 2
Zasady rekrutacji
§ 77.1. Rekrutacja do klas pierwszych szkoły podstawowej i gimnazjum odbywa się według obowiązujących zasad.
1) szczególne zainteresowania, zdolności i osiągnięcia uczniów,
2) miejsce zamieszkania - aby nie rozpraszać uczniów mieszkających w pobliżu do różnych oddziałów,
3) równą liczbę uczniów w każdym z oddziałów,
4) równą liczbę dziewcząt i chłopców w każdym oddziale ze względu na stosowanie
podziałów na grupy podczas niektórych zajęć.
Rozdział 3
Prawa i obowiązki członka społeczności szkolnej
§ 78.1. Członkiem społeczności Szkoły staje się każdy, kto został przyjęty do Szkoły w określony przez zasady przyjmowania sposób.
1) poszanowania godności osobistej, dobrego imienia i własności pozostałych osób,
2) przestrzegania zasady poszanowania cudzej godności w kontaktach z innymi ludźmi,
3) zachowania tajemnicy dotyczącej ważnych spraw osobistych i rodzinnych,
4) zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby oraz używanie wulgarnych słów, zwrotów i gestów.
Rozdział 4
Prawa i obowiązki uczniów
§ 79.1.Uczeń ma prawo do:
1) zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymogami stosowanego w szkole systemu oceniania,
2) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
3) opieki wychowawczej i warunków pobytu w Zespole Szkół zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
7) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy
wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły; wyrażania opinii i wątpliwości
dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,
8) przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi Zespołu Szkół i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,
9) poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich, zachowania w tajemnicy jego problemów i spraw pozaszkolnych powierzonych w zaufaniu,
10) jawnego wyrażania opinii dotyczących pracy Zespołu Szkół; nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej,
11) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu Szkół,
12) uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych; udokumentowana pozaszkolna działalność ucznia jest oceniana na równi z działalnością szkolną,
13) reprezentowania Szkoły we wszystkich konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,
14) do pomocy socjalnej
15) do korzystania z pomieszczeń szkolnych – tylko w obecności nauczyciela,
§ 75.1. Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły oraz w innych dokumentach szkolnych,
2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli, innych pracowników szkoły i osób dorosłych. Systematyczny i aktywny udział w zajęciach oznacza m.in. udział w zajęciach zgodnie z planem zajęć, właściwe się do nich przygotowanie / to jest posiadanie zeszytów, podręczników, ćwiczeń oraz innych przyborów potrzebnych do przeprowadzenia zajęć / oraz właściwe zachowanie w czasie ich trwania. Oznacza to, że w czasie zajęć uczeń nie może w żaden sposób przeszkadzać nauczycielowi w prowadzeniu lekcji, nie może też swoim zachowaniem prowokować sytuacji niebezpiecznych i nieprzewidzianych w toku lekcji
4) wykonywania poleceń wydawanych przez wszystkich nauczycieli i pracowników obsługi,
5) dostosowania się do organizacji nauki w Zespole Szkół - uczniom zabrania się biegania po korytarzach podczas przerw międzylekcyjnych, samowolnego oddalania się poza teren szkoły,
6) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów - uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania i dystrybucji narkotyków i innych środków odurzających zarówno w Zespole Szkół jak i poza nim;
7) troszczenia się o mienie Zespołu Szkół i jego estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły, uczniom zabrania się pozostawiania w szatni przedmiotów wartościowych i pieniędzy,
8) przychodzenia do szkoły nie wcześniej niż na 15 minut przed pierwszą swoją lekcją oraz opuszczania szkoły bezpośrednio po zakończeniu zajęć,
9) podczas korzystania ze sprzętu i pomieszczeń szkolnych uczniowie zobowiązani są do przestrzegania regulaminów znajdujących się w pracowniach oraz instrukcji obsługi urządzeń.
10) przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego w odniesieniu do innych uczniów, kolegów, nauczycieli, innych pracowników szkoły i innych osób dorosłych. Oznacza to bezwzględne poszanowanie godności innych członków społeczności szkolnej, właściwy sposób rozmowy i załatwiania spraw konfliktowych, przestrzeganie postanowień statutu. Oznacza to też, iż uczeń nie ma prawa do naruszania czyjejkolwiek godności słowem lub czynem.
11) dbania o schludny i zgodny z wizerunkiem ucznia wygląd. Strój powinien być dostosowany do okoliczności , wprowadza się pojęcie ubioru galowego.
12) przestrzegania higieny osobistej.
§ 76.1. Uczniom nie wolno:
1) przebywać w szkole pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;
2) wnosić na teren szkoły alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;
3) wnosić na teren szkoły przedmiotów i substancji zagrażających zdrowiu i życiu;
4) wychodzić poza teren szkoły w czasie trwania planowych zajęć;
5) spożywać posiłków i napojów w czasie zajęć dydaktycznych;
6) rejestrować przy pomocy urządzeń technicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych;
7) wnosić na lekcje telefonów komórkowych;
8) zapraszać obcych osób do szkoły.
Rozdział 5
Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń
§ 80. Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
1. Uczeń na odpowiedzialność swoją i rodziców lub prawnych opiekunów przynosi do szkoły telefon komórkowy lub inne urządzenia elektroniczne np. odtwarzaczy MP3.
2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie tego rodzaju sprzętu.
3. W szkole obowiązuje zakaz wnoszenia na lekcje telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3.
4. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej, a jeśli ma to miejsce w czasie lekcji dodatkowo konieczna jest zgoda nauczyciela prowadzącego zajęcia.
5. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły.
6. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły:
1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w „klasowym zeszycie uwag”;
2) telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się w sekretariacie szkoły; informacja o depozycie musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
7. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek:
1) wyłączyć go przy właścicielu .
2) wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela, przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi).
8. Uczeń może na podstawie pokwitowania może odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z rodzicami. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne.
9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem w zeszycie uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły.
Rozdział 6
Nagrody i kary
§ 81.1. Uczeń może być nagradzany za:
1) rzetelną naukę i wzorowe zachowanie,
2) wybitne osiągnięcia,
3) pracę na rzecz szkoły i środowiska,
4) dzielność i odwagę.
1) pochwała wychowawcy w obecności klasy,
2) pochwała Dyrektora Zespołu Szkół w obecności społeczności szkolnej,
3) nagrody książkowe,
4) dyplomy,
5) listy gratulacyjne dla rodziców,
6) w klasach I-III szkoły podstawowej odznaka wzorowego ucznia,
7) świadectwo z wyróżnieniem - świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klas I-III gimnazjum, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrą lub wzorową ocenę z zachowania),
8) dla absolwenta SP – Puchar J. Grzybka,
9) dla absolwenta PG – Puchar Supergimnazjalisty,
10) inne (np. stypendium, wycieczka, nagroda rzeczowa, wyjście do kina itp.).
§ 82.1. Uczeń może być ukarany:
1) ustnym upomnieniem wychowawcy klasy,
2) naganą wychowawcy z wpisem do dziennika i powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów ucznia,
3) ustnym upomnieniem Dyrektora Zespołu Szkół,
4) naganą Dyrektora Zespołu Szkół – uczeń ukarany naganą Dyrektora nie może brać udziału w imprezach rozrywkowych organizowanych przez Zespół Szkół. Dyrektor Zespołu Szkół udziela nagany w porozumieniu z wychowawcą klasy. O udzielonej naganie Dyrektora Zespołu Szkół Dyrektor informuje na piśmie rodziców lub prawnych opiekunów ucznia;
5) zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania Szkoły na zewnątrz,
6) przeniesieniem do równoległej klasy - wnioskuje wychowawca klasy, pedagog szkolny – przenosi ucznia Dyrektor Zespołu Szkół,
7) przeniesieniem do innej szkoły za zgodą Pomorskiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 7
Zasady karnego przeniesienia do innej szkoły
§ 83.1. Dyrektor Zespołu Szkół może wystąpić do Pomorskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia.
1) uczeń notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,
2) uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący lub agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,
3) uczeń dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszenia, zastraszanie.
1) Podstawą wszczęcia postępowania jest sporządzenie notatki o zaistniałym zdarzeniu oraz protokół zeznań świadków zdarzenia. Jeśli zdarzenie jest karane z mocy prawa, Dyrektor niezwłocznie powiadamia organa ścigania;
2) Dyrektor Szkoły, po otrzymaniu informacji i kwalifikacji danego czynu, zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej szkoły.
3) Uczeń ma prawo wskazać swoich rzeczników obrony. Rzecznikami ucznia mogą być wychowawca klasy, pedagog (psycholog) szkolny, Rzecznik Praw Ucznia. Uczeń może się również zwrócić o opinię do Samorządu Uczniowskiego.
4) Wychowawca ma obowiązek przedstawić Radzie Pedagogicznej pełną analizę postępowania ucznia jako członka społeczności szkolnej. Podczas przedstawiania analizy, wychowawca klasy zobowiązany jest zachować obiektywność. Wychowawca klasy informuje RP o zastosowanych dotychczas środkach wychowawczych i dyscyplinujących, zastosowanych karach regulaminowych, rozmowach ostrzegawczych, ewentualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej itp.
5) Rada Pedagogiczna w głosowaniu tajnym, po wnikliwym wysłuchaniu stron, podejmuje uchwałę dotyczącą danej sprawy.
6) Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały Dyrektorowi Szkoły.
7) Dyrektor Szkoły informuje Samorząd Uczniowski o decyzji Rady Pedagogicznej celem uzyskania opinii. Brak opinii samorządu w terminie 7 dni od zawiadomienia nie wstrzymuje wykonania uchwały Rady Pedagogicznej.
8) W przypadku niepełnoletniego ucznia szkoły Dyrektor kieruje sprawę do Pomorskiego Kuratora Oświaty.
9) Jeżeli uczeń nie jest pełnoletni, decyzję o przeniesieniu ucznia odbierają i podpisują rodzice lub prawny opiekun.
10) Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji do organu wskazanego w pouczeniu zawartym w decyzji w terminie 14 dni od jej doręczenia.
11) W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo uczęszczać na zajęcia do czasu otrzymania ostatecznej decyzji.
Dział VII
Wewnątrzszkolne zasady oceniania
Rozdział 1
Ogólne zasady oceniania
§ 84.1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia,
3) projekt edukacyjny.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zindywidualizowanych wymagań wobec uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole;
2) ustalanie kryteriów zachowania;
3) ustalanie ocen bieżących i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według ustalonej skali
5) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających;
6) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie sposobu i kryteriów zaliczenia projektu edukacyjnego;
8) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce oraz zasad wglądu do dokumentacji oceniania i pisemnych prac uczniów;
§ 85.1. Ocenianie ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) udzielanie pomocy uczniowi w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§ 86.1. Zasady oceniania:
1) legalność - zgodność z rozporządzeniem ministerialnym;
2) planowość i systematyczność – wynika z planu pracy nauczyciela, oceny klasyfikacyjne są formułowane dwa razy w roku;
3) celowość i użyteczność – sprawdza to, co niezbędne, użyteczne w dalszym kształceniu i w życiu, dzięki uzasadnieniom wskazują co wymaga więcej pracy;
4) jawność – oceny są udostępniane do wglądu wszystkim uprawnionym osobom (uczniowi, jego rodzicom, wychowawcy klasowemu, zespołowi wychowawczemu itp.);
5) indywidualizacja – na podstawie orzeczenia lub opinii właściwej poradni, dostosowuje się wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
6) wieloaspektowość – dokonywane z różnych punktów widzenia przy użyciu odpowiednich narzędzi;
7) obiektywność – dokonywane metodą pomiaru dydaktycznego, oddzielnie dla osiągnięć dydaktycznych i wychowawczych;
§ 87.1. Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów:
1) nauczyciel na początku każdego roku szkolnego (na pierwszym wrześniowym spotkaniu) informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), o:
2) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania,
3) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
4) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
5) warunkach i terminie sprawdzianu szóstoklasisty,
6) warunkach i terminie egzaminu gimnazjalnego,
7) dostosowaniu warunków i form sprawdzianu szóstoklasisty /egzaminu do indywidualnych potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce,
8) warunkach realizacji , sposobach oraz kryteriach oceny projektu edukacyjnego
1) na zebraniach ogólnych;
2) w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia;
3) podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem.
§ 88. Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów
1) prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu (lub dużą część działu);
2) testy;
3) kartkówki z trzech ostatnich tematów;
4) prace domowe;
5) zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji;
6) różnego typu sprawdziany pisemne;
7) wypowiedzi ustne;
8) praca w zespole;
9) testy sprawnościowe;
10. prace plastyczne i techniczne;
11) wiadomości i umiejętności muzyczne.
1) praca klasowa, sprawdzian – obejmuje duże partie materiału, ocena wystawiona na jej podstawie ma znaczący wpływ na ocenę okresową,
a) zasady przeprowadzania:
- uczeń ma prawo znać z tygodniowym wyprzedzeniem terminy prac klasowych, które są odnotowywane w dzienniku lekcyjnym,
- w ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną pracę klasową,
2) kartkówki – kontrolują opanowanie wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji lub pracy domowej, wystawiane oceny mają rangę oceny z odpowiedzi przy ich przeprowadzaniu nie występują ograniczenia wymienione w punkcie 1.
3) W pracy pisemnej ocenie podlega:
a) zrozumienie tematu;
b) znajomość opisywanych zagadnień;
c) sposób prezentacji;
d) konstrukcja pracy i jej forma graficzna;
e) język;
f) estetyka zapisu.
1) znajomość zagadnienia;
2) samodzielność wypowiedzi;
3) kultura języka;
4) precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.
niedostatecznej.
1) planowanie i organizacja pracy grupowej;
2) efektywne współdziałanie;
3) wywiązywanie się z powierzonych ról;
4) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
Rozdział 2
System oceniania na I etapie edukacyjnym
§ 89.1. W klasach I-III szkoły podstawowej bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
2. Ocena w klasach I-III szkoły podstawowej :
1) odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć, polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach edukacyjnych;
2) jest to ocena słowna oraz znaczki (buźki), motywująca do aktywności, do wysiłku oraz wyraźnie wskazująca osiągnięcia i informująca co należy zrobić, jak zrobić i jak usprawnić pracę . Nauczyciel sprawdza , chwali za wysiłek , za wytrwałość, chęć do pracy, nagradza uśmiechem, słowem, gestem. Ocena w postaci buźki to buźka uśmiechnięta, prosta lub smutna z możliwością dodania „+” lub „-„. Zapis w dzienniku klasy to ustalony wraz z rodzicami i zapisany na pierwszej stronie dziennika system znaków.
a) Buźka uśmiechnięta – „bardzo dobrze, wspaniale”. Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania. Potrafi samodzielnie rozwiązywać stawiane przed nim zadania. Jego wiedza i umiejętności często wykraczają poza program nauczania.
b) Buźka prosta – „wystarczająco, dobrze”. Uczeń opanował podstawowe wiadomości i umiejętności pozwalające na zrozumienie najważniejszych zagadnień. Czasem korzysta z pomocy nauczyciela.
c) Buźka smutna – „wymaga poprawy, nie umie”. Uczeń posiada poważne braki w wiadomościach i umiejętnościach lub ich nie opanował mimo pomocy nauczycieli
3) W porozumieniu z rodzicami uczniów klasy II i III szkoły podstawowej nauczyciel może wprowadzić od dowolnego semestru punkty w skali 1-6. Zgoda wyrażona przez rodziców musi mieć formę pisemną. Oceny uzyskiwane przez uczniów nie przenoszą się na ocenę końcoworoczną- dalej ma ona formę opisową.
a) Wspaniale (6 punktów) – uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności wykraczający poza program nauczania
b) Bardzo dobrze (5 punktów) – uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania. Potrafi samodzielnie rozwiązywać stawiane przed nim zadania.
c) Dobrze (4 punkty) – uczeń dobrze opanował podstawowe wiadomości i umiejętności pozwalające na zrozumienie najważniejszych zagadnień.
d) Wystarczająco (3 punkty) – uczeń opanował w stopniu wystarczającym wiadomości i umiejętności pozwalające na zrozumienie najważniejszych zagadnień z doraźną pomocą nauczyciela.
e) Wymaga poprawy (2 punkty) – uczeń posiada poważne braki w wiadomościach i umiejętnościach, zazwyczaj pracuje z pomocą nauczyciela.
f) Nie umie (1 punkt) – uczeń nie opanował podstawowych wiadomości mimo pomocy nauczyciela.
4) Uzyskiwane przez ucznia punkty wpisywane są do dziennika. Oznaczają one poziom opanowania wiadomości i umiejętności przez ucznia.
5) w klasach I – III stosuje się również ocenę opanowania umiejętności i wiedzy wyrażoną skalą procentową. Dotyczy to głównie oceny sprawdzianów miesięcznych. Uzyskane procenty określają poszczególne poziomy opanowania wiedzy i umiejętności. I tak:
Poziom I – najwyższy – 100 – 90%
Poziom II – wysoki – 89 – 80%
Poziom III – dobry – 79 – 70%
Poziom IV – średni – 69 – 50%
Poziom V – niski – 59 – 30%
Poziom VI – najniższy – poniżej 30 %
6) Ocena z religii lub/i etyki jest oceną w skali 1-6.
7) W trakcie oceniania bieżącego nauczyciel zapisuje wyniki szkolnych osiągnięć ucznia w dzienniku lekcyjnym ( krótka informacja – na podstawie wyznaczników oceny opisowej). Ocena opisowa daje możliwość rzetelnej informacji na temat rezultatów aktywności szkolnej ucznia oraz wskazówki jak samodzielnie pokonać trudności. Nauczyciel na bieżąco informując ucznia o tym jak wykonał zadanie szkolne, podkreśla najpierw to, co zostało dobrze zrobione, a później wskazuje błędy i pomaga je poprawić. Ocena opisowa służy doskonaleniu procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności wynikającego z rozwoju ucznia.
8) Ocena śródroczna jest oceną zalecającą , przekazywaną rodzicom w formie ustnej lub pisemnej, a ocena roczna jest oceną podsumowująco – zalecającą. Ocena roczna jest zredagowana pisemnie i zawiera informacje o osiągnięciach ucznia z jednoczesnymi wskazaniami do dalszej pracy.
9) Ocena końcowa w klasie III , podsumowująco – klasyfikacyjna , na zakończenie I etapu edukacyjnego informuje o osiągnięciach ucznia w pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie osiągnięć i zachowania. Nie zawiera już wskazań i zaleceń.
10) Uczniom , którzy charakteryzują się osiągnięciami edukacyjnymi przyznaje się na koniec I półrocza i przy klasyfikacji końcoworocznej Odznakę Wzorowego Ucznia według zasad zawartych w regulaminie przyznawania tej odznaki.
11) Odznakę przyznają członkowie Rady Pedagogicznej na wniosek wychowawcy klasy i po wcześniejszych konsultacjach z nauczycielami uczącymi i pedagogiem szkolnym.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Kokoszkowach