Statut

Statut cz. III

Dział V

Pracownicy szkoły

 

Rozdział 1

Nauczyciele i inni pracownicy

 

 

§ 65. Zadania nauczycieli.

 

  1. 1.  Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno–wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

 

  1. 2.  Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

1)  dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć organizowanych przez szkołę;

2)  prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego  programu nauczania danego przedmiotu, wybór optymalnych  form organizacyjnych i metod nauczania w celu maksymalnego ułatwienia uczniom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień, motywowanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji, formułowania własnych opinii i sadów, wybór odpowiedniego podręcznika   i poinformowanie o nim uczniów;

3)  kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;

4)  dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;

5)  tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy dydaktycznych wspólnie z uczniami, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków dydaktycznych (zgłaszanie  dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie), dbałość o pomoce i sprzęt szkolny;

6)  rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych,     
a w szczególności rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;

7)  prowadzenie zindywidualizowanej pracy z uczniem o specjalnych potrzebach, na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach;

8)  wnioskowanie do wychowawcy o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną ucznia,
w przypadkach, gdy podejmowane przez nauczyciela działania nie przyniosły oczekiwanych zmian lub, gdy nauczyciel zdiagnozował wybitne uzdolnienia;

9)  dostosowanie wymagań edukacyjnych z nauczanego przedmiotu (zajęć) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

a)     posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania  i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach   i oddziałach oraz w ośrodkach,

b)     posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia,

c)     posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - na podstawie tej opinii,

d)     nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w lit. a – c , który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

e)     posiadających opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń na wychowaniu fizycznym.

10)   bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie bieżące wiedzy i umiejętności    uczniów z zachowaniem wspierającej i motywującej funkcji oceny;

11)   uzasadnianie wystawianych ocen w sposób określony w wewnątrzszkolnym systemie oceniania;

12)   zachowanie jawności ocen dla ucznia i rodzica;

13)   udostępnianie pisemnych prac uczniów zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;

14)   informowanie rodziców o przewidywanych rocznych klasyfikacyjnych ocenach według formy ustalonej w  Wewnątrzszkolnych   Zasadach  Oceniania;

15)   wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, m.in. poprzez pomoc w rozwijaniu szczególnych uzdolnień i zainteresowań przygotowanie do udziału w konkursach, olimpiadach  przedmiotowych, zawodach;

16)   udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych uczniów, rozpoznanie możliwości i potrzeb ucznia w porozumieniu z wychowawcą;

17)   współpraca z wychowawcą i samorządem klasowym;

18)   indywidualne kontakty z rodzicami uczniów;

19)   doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, aktywny udział  we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej i udział w lekcjach koleżeńskich, uczestnictwo w  konferencjach  metodycznych oraz innych formach doskonalenia organizowanych przez, OKE  lub  inne instytucje w  porozumieniu z Dyrekcją Szkoły zgodnie ze szkolnym planem WDN;

20)   aktywny udział w życiu szkoły: uczestnictwo w uroczystościach i imprezach organizowanych  przez Szkołę, opieka nad uczniami skupionymi w organizacji, kole przedmiotowym, kole  zainteresowań lub innej  formie organizacyjnej;

21)   przestrzeganie dyscypliny pracy: aktywne pełnienie dyżuru przez całą przerwę międzylekcyjną, natychmiastowe informowanie dyrekcji o nieobecności w pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć  oraz innych zapisów  Kodeksu pracy;

22)   prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, terminowe dokonywanie prawidłowych wpisów do dziennika, arkuszy ocen i innych dokumentów, a także potwierdzanie własnoręcznym podpisem odbyte zajęcia;

23)   kierowanie się w swoich działaniach dobrem ucznia, a także poszanowanie godności osobistej  ucznia;

24)   przestrzeganie tajemnicy służbowej i ochrona danych osobowych uczniów i rodziców;

25)   przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;

26)   dokonanie wyboru podręczników i programu nauczania lub opracowanie własnego programu nauczania i zapoznanie z  nimi uczniów i rodziców, po uprzednim przedstawieniu ich do zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną;

27)   uczestniczenie w przeprowadzaniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w ostatnim roku nauki w szkole.

28)   W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:

29)   zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio  z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym przepisami dla danego stanowiska;

30)   inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze
i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów,  w wymiarze 2 godzin
w tygodniu;

31)   zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i  doskonaleniem zawodowym.

32)   Nauczyciel jest obowiązany rejestrować i rozliczać w okresach tygodniowych odpowiednio w dziennikach lekcyjnych lub w dziennikach zajęć działania wymienione w  ust. 1 i 2.

 

§ 66. Zadania wychowawców klas.

 

  1. 1.  Zadaniem wychowawcy klasy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności: 

1)  tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz  przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2)  inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;

3)  podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

 

  1. 2.  Wychowawca realizuje zadania poprzez:

1)  bliższe poznanie uczniów, ich zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych i bytowych, ich  potrzeb i oczekiwań;

2)  rozpoznawanie i diagnozowanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych wychowanków;

3)  wnioskowanie o objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;

4)  tworzenie środowiska zapewniającego wychowankom prawidłowy rozwój fizyczny
i psychiczny, opiekę wychowawczą oraz atmosferę bezpieczeństwa i zaufania;

5)  ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym (kl.1) oraz pomoc w rozwiązywaniu konfliktów  z rówieśnikami;

6)  pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle konfliktów rodzinnych, niepowodzeń szkolnych  spowodowanych trudnościami w nauce;

7)  organizowanie życia codziennego wychowanków w szkole, wdrażanie ich do współpracy
i współdziałania z nauczycielami i wychowawcą;

8)  realizację planu zajęć do dyspozycji wychowawcy;

9)  czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz nad wymiarem
i rozkładem prac zadawanych im do samodzielnego wykonania w domu;

10)   utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami uczącymi w powierzonej mu klasie w celu ustalenia zróżnicowanych wymagań wobec uczniów i sposobu udzielania im pomocy w nauce;

11)   rozwijanie pozytywnej motywacji uczenia się, wdrażanie efektywnych technik uczenia się;

12)   wdrażanie uczniów do wysiłku, rzetelnej pracy, cierpliwości, pokonywania trudności, odporności na niepowodzenia, porządku i punktualności, do prawidłowego i efektywnego organizowania sobie pracy;

 

13)   systematyczne interesowanie się postępami (wynikami) uczniów w nauce: zwracanie szczególnej uwagi  zarówno na uczniów szczególnie uzdolnionych, jak  i na tych, którzy mają trudności i niepowodzenia w   nauce, analizowanie wspólnie  z wychowankami, samorządem klasowym, nauczycielami i rodzicami przyczyn niepowodzeń uczniów w nauce, pobudzanie dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników w nauce, czuwanie nad regularnym uczęszczaniem uczniów na zajęcia lekcyjne,  badanie przyczyn opuszczania przez wychowanków zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i pomocy tym, którzy (z przyczyn obiektywnych) opuścili znaczną ilość zajęć szkolnych i mają trudności w uzupełnieniu materiału;

14)   wdrażanie wychowanków do społecznego działania oraz kształtowania właściwych postaw moralnych, kształtowanie właściwych stosunków miedzy uczniami — życzliwości, współdziałania, wzajemnej pomocy, wytwarzanie atmosfery sprzyjającej rozwijaniu wśród nich koleżeństwa i przyjaźni, kształtowanie umiejętności wspólnego gospodarowania na terenie klasy, odpowiedzialności za ład, czystość estetykę klas, pomieszczeń i terenu Szkoły,  rozwijanie samorządności i inicjatyw uczniowskich;

15)   podejmowanie działań umożliwiających pożyteczne i wartościowe spędzanie czasu wolnego, pobudzanie do różnorodnej działalności i aktywności sprzyjającej wzbogacaniu osobowości i kierowanie tą  aktywnością, rozwijanie zainteresowań i zamiłowań, interesowanie się udziałem uczniów w życiu Szkoły, konkursach, zawodach, ich działalnością w kołach i organizacjach;

16)   tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych opartych na życzliwości i zaufaniu, m.in. poprzez organizację  zajęć pozalekcyjnych, wycieczek, biwaków, rajdów, obozów wakacyjnych, zimowisk, wyjazdów na „ zielone szkoły”;

17)   unikanie złośliwości i przesady w ocenie błędów i wad uczniów;

18)   tworzenie warunków umożliwiających uczniom odkrywanie i rozwijanie pozytywnych stron ich osobowości: stwarzanie uczniom warunków do wykazania się nie tylko zdolnościami poznawczymi, ale  także - poprzez powierzenie zadań na rzecz spraw i osób drugich - zdolnościami organizacyjnymi, opiekuńczymi, artystycznymi, menedżerskimi, przymiotami ducha i charakteru;

19)   wdrażanie uczniów do dbania o zdrowie, higienę osobistą i psychiczną, o stan higieniczny otoczenia oraz  do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole  i poza szkołą;

20)   współpraca z rodzicami, opiekunami uczniów w sprawach  ich zdrowia,  organizowanie opieki i pomocy materialnej  uczniom;

21)   udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych, występowanie do organów Szkoły i innych instytucji z wnioskami o udzielenie pomocy.

 

  1. 3.  Wychowawca ustala ocenę zachowania swoich wychowanków po zasięgnięciu opinii ucznia, jego kolegów i nauczycieli, wnioskuje w sprawie przyznawania nagród i udzielania kar. Wychowawca  ma prawo ustanowić przy współpracy z Klasową Radą Rodziców własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.

 

  1. 4.  Wychowawca zobowiązany jest do wykonywania czynności administracyjnych dotyczących klas:

1)  prowadzi dziennik lekcyjny, arkusze ocen;

2)  sporządza zestawienia statystyczne dotyczące  klasy;

3)  nadzoruje prowadzenie ewidencji wpłat składek przez skarbnika klasowego;

4)  wypisuje świadectwa szkolne;

5)  wykonuje inne czynności administracyjne dotyczące klasy, zgodnie z zarządzeniami  władz  szkolnych,  poleceniami Dyrektora  Szkoły oraz uchwałami Rady Pedagogicznej. 

 

§ 67. Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom.

 

  1. 1.  Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę.

 

  1. 2.  Nauczyciel jest zobowiązany skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i p/poż., a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu.

 

  1. 3.  Nauczyciel jest zobowiązany pełnić dyżur w godzinach i miejscach wyznaczonych przez dyrektora szkoły.

 

  1. 4.  W czasie dyżuru nauczyciel jest zobowiązany do:

1)  punktualnego rozpoczynania dyżuru i ciągłej obecności w miejscu podlegającym jego nadzorowi;

2)  aktywnego pełnienia dyżuru – reagowania na wszelkie przejawy zachowań odbiegających od przyjętych norm;

3)  w szczególności powinien reagować na niebezpieczne, zagrażające bezpieczeństwu uczniów zachowania (agresywne postawy wobec kolegów, bieganie, siadanie na poręcze schodów, parapety okienne i inne;

4)  nauczyciel nie może zajmować się sprawami postronnymi, jak przeprowadzanie rozmów z rodzicami i innymi osobami i czynnościami, które przeszkadzają w czynnym spełnianiu dyżuru;

5)  przestrzegania zakazu otwierania okien na korytarzach,

6)  obowiązku zamykania drzwi do sal lekcyjnych;

7)  dbania, by uczniowie nie śmiecili, nie brudzili, nie dewastowali ścian, ławek  i innych urządzeń szkolnych oraz by nie niszczyli roślin i dekoracji;

8)  zwracania uwagi na przestrzeganie przez uczniów ustalonych zasad wchodzenia do budynku szkolnego lub sal lekcyjnych;

9)  egzekwowania , by uczniowie nie opuszczali terenu szkoły podczas przerw;

10)   niedopuszczanie do palenia papierosów na terenie szkoły – szczególnie  w toaletach szkolnych;

11)   natychmiastowego zgłoszenia dyrekcji szkoły faktu zaistnienia wypadku i podjęcia działań zmierzających do udzielenia pierwszej pomocy i zapewnienia dalszej opieki oraz zabezpieczenia miejsca wypadku.

 

  1. 5.  Nauczyciel nie może pod żadnym pozorem zejść z dyżuru bez ustalenia zastępstwa
    i poinformowania o tym fakcie dyrektora Szkoły lub wicedyrektora;

 

  1. 6.  Nauczyciel obowiązany jest zapewnić właściwy nadzór i bezpieczeństwo uczniom biorącym udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska. Prace mogą być wykonywane po zaopatrzeniu uczniów w odpowiedni do ich wykonywania sprzęt, urządzenia i środki ochrony indywidualnej.

 

  1. 7.  Nauczyciel jest zobowiązany do niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia
    z zagrożonych miejsc osoby powierzone opiece, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć.

 

  1. 8.  Zaznajamiania uczniów przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach technicznych w laboratoriach i pracowniach z zasadami  i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym. Rozpoczęcie zajęć może nastąpić po sprawdzeniu  i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan maszyn i urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej  i narzędzi pracy, a także inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa uczniów.

 

  1. 9.  Nie rozpoczynanie zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa.

 

  1. 10.   Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania
    i kończenia zajęć edukacyjnych oraz respektowania prawa uczniów do pełnych przerw międzysekcyjnych.

 

  1. 11.   Nauczyciel ma obowiązek zapoznać się i przestrzegać Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego w szkole.

 

  1. 12.   Nauczyciel organizujący wyjście uczniów ze szkoły lub wycieczkę ma obowiązek przestrzegać zasad ujętych w Regulaminie wycieczek i wyjść obowiązującym od dnia: 30.09.2014 r. w Zespole Szkół Publicznych w Kokoszkowach

 

  1. 13.   Nauczyciel w trakcie prowadzonych zajęć w klasie :

1)  ma obowiązek wejść do sali pierwszy , by sprawdzić czy warunki do prowadzenia lekcji nie zagrażają bezpieczeństwu uczniów  i nauczyciela . Jeżeli sala lekcyjna nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora Szkoły celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;

2)  podczas zajęć nauczyciel nie może pozostawić uczniów bez żadnej opieki;

3)  w razie stwierdzenia niedyspozycji ucznia , jeśli stan jego zdrowia pozwala, należy skierować go  w towarzystwie drugiej osoby do pielęgniarki szkolnej. Jeśli zaistnieje taka potrzeba udzielić mu pierwszej pomocy. O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców ucznia. Jeśli jest to nagły wypadek powiadomić Dyrektora Szkoły;

4)  nauczyciel powinien kontrolować właściwą postawę uczniów w czasie zajęć. Korygować zauważone błędy i dbać o czystość, ład i porządek podczas trwania lekcji i po jej zakończeniu;

5)  po skończonej lekcji nauczyciel powinien sam otworzyć drzwi, by nie dopuścić do gwałtownego ich otwarcia przez wybiegających uczniów;

6)  uczniów chcących skorzystać z toalety nauczyciel zwalnia pojedynczo;

7)  przed rozpoczęciem lekcji nauczyciel zobowiązany jest do wywietrzenia sali lekcyjnej, zapewnienia właściwego oświetlenia i temperatury.

 

  1. 14.   Wychowawcy klas są zobowiązani zapoznać uczniów z :

1)  zasadami postępowania w razie zauważenia ognia;

2)  sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia;

3)  z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych;

4)  zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia.

 

§ 68. Zespoły nauczycielskie.

 

  1. 1.  Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą klasowy zespół nauczycielski , którego celem jest w szczególności:

1)  ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału ,oraz modyfikowanie go w miarę potrzeby przed dopuszczeniem do użytku w szkole

2)  pomoc uczniom mającym trudności w nauce,

3)  analizowanie wyników zewnętrznego i wewnętrznego oceniania

4)  opracowywanie indywidualnych programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

5)  analizowanie postępów i osiągnięć uczniów danego oddziału

6)  zespołowe diagnozowanie, ewaluowanie wybranych obszarów.

 

  1. 2.  Nauczyciele mogą tworzyć zespoły przedmiotowe których zadaniem jest w szczególności:

1)  zorganizowanie współpracy na danym etapie edukacyjnym,

2)  wewnątrzszkolne doskonalenie swojej pracy,

3)  ustalenie szczegółowych wymagań programowych na poziom podstawowy i ponadpodstawowy  wiedzy i umiejętności ucznia

4)  ustalenie sposobów badania wyników nauczania oraz oceniania ucznia,

5)  pomoc metodyczna dla nauczycieli rozpoczynających pracę i nauczycieli z małym stażem pracy

 

  1. 3.  Nauczyciele mogą tworzyć doraźne zespoły problemowo - zadaniowe, których celem i zadaniem jest praca nad pewnym zadaniem  / opracowanie planu lekcji, zmiany w statucie, praca nad planem wychowawczym i profilaktyki.

 

  1. 4.  W szkole istnieją również stałe zespoły nauczycielskie / zwane czasem komisjami/ których członkowie tworzą :

1)  Komisję stypendialną ,

2)  Komisję socjalną,

3)  Zespół kryzysowy

 

  1. 5.  Wszystkie utworzone zespoły nauczycielskie organizują swoje posiedzenia w miarę potrzeb, swoją pracę dokumentują zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami (protokół, karta wychowawcy klasy itp.). Udział w pracach zespołu nauczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem

 

§ 69. Zasady powoływania i pracy zespołów nauczycielskich.

 

  1. 1.  Zespoły nauczycielskie powołuje dyrektor szkoły.

 

  1. 2.  Zespoły nauczycielskie powołuje się celem:

1)  planowania i organizacji procesów zachodzących w szkole;

2)  koordynowania działań w szkole;

3)  zwiększenia skuteczności działania;

4)  ułatwienia wykonywania zadań stojących przed szkołą i nauczycielami;

5)  doskonalenia umiejętności indywidualnych;

6)  zapewnienia nauczycielom bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje;

7)  doskonalenia współpracy zespołowej;

8)  wymiany doświadczeń między nauczycielami;

9)  wykorzystania potencjału członków grupy dla poprawy jakości nauczania, wychowania
i organizacji;

10)   ograniczania ryzyka indywidualnych błędów i pomoc tym, którzy mają trudności
w wykonywaniu zadań;

11)   zwiększenia poczucia bezpieczeństwa nauczycieli.

 

  1. 3.  W Zespole Szkół powołuje się zespoły stałe i doraźne.

 

  1. 4.  Zespół stały funkcjonuje od chwili jego powołania do rozwiązania. Dyrektor szkoły może corocznie dokonywać zmiany w składzie zespołu stałego w przypadku zmian kadrowych na stanowiskach nauczycieli lub zmiany rodzaju przydzielonych zajęć.

 

  1. 5.  Zespoły doraźne (problemowe i zadaniowe) powołuje dyrektor do wykonania okresowego zadania lub rozwiązania problemu. Po zakończeniu pracy zespół ulega rozwiązaniu.

 

  1. 6.  Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący.

 

  1. 7.  Przewodniczącego stałego zespoły powołuje dyrektor szkoły. Przewodniczącego zespołu doraźnego (problemowego, zadaniowego) powołuje dyrektor na wniosek członków zespołu. Dyrektor ma prawo nie uwzględnić wniosku w przypadku, gdy istnieją uzasadnione przyczyny uniemożliwiające terminowe, bezstronne rozwiązanie problemu lub gdy nauczyciel występuje jako strona w sprawie.

 

  1. 8.  Przewodniczący zespołu jest zobowiązany do przedstawienia planu pracy dyrektorowi szkoły  w terminie do 30 września każdego roku szkolnego. Plan pracy zatwierdza dyrektor szkoły.

 

  1. 9.  Przewodniczący przedkłada  na radzie pedagogicznej dwa razy w ciągu roku sprawozdanie z prac zespołu.

 

  1. 10.   Nauczyciel zatrudniony w Zespole Szkół Publicznych jest obowiązany należeć do przynajmniej jednego zespołu. Wpisanie nauczyciela w skład zespołu nie wymaga zgody nauczyciela.

 

  1. 11.   Każdy nauczyciel aktywnie uczestniczy w pracach zespołu.

 

  1. 12.   Obecność nauczyciela na zebraniach jest obowiązkowa.

 

  1. 13.   Zespół ma prawo wypracować wewnętrzne zasady współpracy, organizacji spotkań, komunikowania się, podziału ról i obowiązków, monitorowania działań i ewaluacji pracy własnej.

 

§ 70. Rodzaje zespołów nauczycielskich  i ich zadania.

 

  1. 1.  W szkole powołuje się następujące stałe zespoły:

1)  Zespół  ds. Edukacji Wczesnoszkolnej klas;

2)  Zespół Języków Obcych ZSP;

3)  Zespół Nauczycieli Bloku Humanistycznego ZSP;

4)  Zespół Nauczycieli Bloku Matematyczno - Przyrodniczego ZSP;

5)  Zespół Wychowawczy ZSP;

6)  Zespół ds. Ewaluacji wewnętrznej;

7)  Zespół ds. EWD

8)  Zespół ds. Promocji Zespołu Szkół.

 

  1. 2.  W skład zespołów wchodzą odpowiednio:

1)  Zespół  ds. Edukacji Wczesnoszkolnej klas – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz pedagog szkolny;

2)  Zespół Języków Obcych ZSP – wszyscy nauczyciele języków obcych prowadzonych w szkole;

3)  Zespół Nauczycieli Bloku Humanistycznego ZSP – nauczyciele przedmiotów: Język polski, historia i społeczeństwo, historia, wos, religia;

4)  Zespół Nauczycieli Bloku Matematyczno- Przyrodniczego  ZSP – nauczyciele przedmiotów matematyka, fizyka, chemia, geografia, biologia, informatyka, przyroda;

5)  Zespół wychowawczy SP: pedagog, psycholog, logopeda, wychowawca danej klasy, wicedyrektor ZSP;

6)  Zespół ds. Ewaluacji wewnętrznej: pedagog, psycholog, nauczyciel wskazani przez dyrektora szkoły.

7)  Zespół ds. EWD: nauczyciele wskazani przez dyrektora szkoły

8)  Zespół ds. Promocji Zespołu Szkół – nauczyciele wskazani przez dyrektora szkoły.

 

  1. 3.  Zadania Zespołów przedmiotowych:

1)  opiniowanie przedstawianych programów nauczania poszczególnych przedmiotów;

2)  korelacja międzyprzedmiotowa w zakresie treści kształcenia;

3)  ewaluacja programów nauczania i wymagań edukacyjnych po każdym roku szkolnym;

4)  wypracowanie zasad dostosowywania form i metod pracy na poszczególnych przedmiotach uczniom o zbliżonych dysfunkcjach i specjalnych potrzebach edukacyjnych;

5)  opracowanie harmonogramu badań efektywności kształcenia i osiągnięć uczniów;

6)  analiza osiąganych efektów kształcenia i opracowywanie wniosków do dalszej pracy;

7)  dobór podręczników obowiązujących w cyklu kształcenia;

8)  opiniowanie planów nauczania w cyklu edukacyjnym;

9)  opiniowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych i metodycznych;

10)   wymiana doświadczeń pedagogicznych – lekcje otwarte, pokazowe, omawianie  scenariuszy zajęć;

11)   wewnętrzne doskonalenie;

12)   dzielenie się wiedzą uzyskaną podczas różnych form doskonalenia zewnętrznego;

13)   doradztwo metodyczne nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie;

14)   ewaluacja zasad oceniania, klasyfikowania i promowania; wnioskowanie
o wprowadzenie zmian do statutu szkoły w tym zakresie;

15)   organizacja konkursów przedmiotowych i interdyscyplinarnych;

16)   opiniowanie wniosków nauczycieli o zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu do wyposażenia sal lekcyjnych i pracowni;

17)   rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, zajęć fakultatywnych.

18)   inne, wynikające z potrzeb szkoły lub na wniosek nauczycieli.

 

  1. 4.  Zadania Zespołu Wychowawczego:

1)  opracowywanie Programu Wychowawczego i Profilaktyki na cykl edukacyjny na podstawie diagnozy potrzeb, ewaluacji wcześniej obowiązujących programów, wniosków rodziców i propozycji uczniów, a także analizy sytuacji wychowawczej w szkole;

2)  gromadzenie materiałów metodycznych, merytorycznych, „banku scenariuszy” zajęć
z wychowawcą, celem udostępniania ich do przygotowania zajęć;

3)  analizowanie szczególnie trudnych przypadków  wychowawczych;

4)  doskonalenie wewnętrzne  zgodnie z potrzebami nauczycieli – wychowawców;

5)  wymiana doświadczeń, przykładów  „dobrej praktyki”;

6)  analiza sytuacji wychowawczych w oddziale na wniosek wychowawcy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia w klasie. Opracowanie zaleceń do pracy, sposobów wspólnego oddziaływania  dla zespołu nauczycieli uczących w klasie;

7)  planowanie i realizacja działań antydyskryminacyjnych, promujących prawa dziecka, zdrowe odżywianie, ochronę środowiska;

8)  koordynacja działań profilaktycznych;

9)  wspieranie działań samorządu uczniowskiego;

10)   opracowanie harmonogramu uroczystości, apeli, imprez kulturalnych, planu wycieczek;

11)   koordynacja pracy zespołów dydaktyczno-wyrównawczych, kółek zainteresowań celem umożliwienia wzięcia udziału wszystkim chętnym uczniom;

12)   ocena sytuacji wychowawczej w szkole po każdym okresie nauki; przygotowanie we współpracy ze szkolnym pedagogiem raportu z dokonanej oceny na potrzeby Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;

13)   udział w postępowaniach mediacyjnych w sytuacjach konfliktowych, zwłaszcza w relacjach wychowawca – rodzic;

14)   korelowanie planowanych badań edukacyjnych w poszczególnych klasach;

15)   opiniowanie wniosków nauczycieli o wszczynanie procedury „ Niebieskiej Karty”;

16)   opiniowanie wniosków nauczycieli, specjalistów o skierowanie ucznia na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej;

17)   inne, zgodnie z potrzebami szkoły lub na wniosek członków zespołu.

 

  1. 5.  Zadania Zespołu Ewaluacji i EWD:

1)  opracowanie planu badań edukacyjnych na każdy rok szkolny;

2)  dokonywanie jakościowej analizy wyników badań (sprawdzianów, testów kompetencji, próbnych egzaminów) na podstawie ilościowych opracowań przez nauczycieli uczących;

3)  przygotowanie narzędzi pomiaru dydaktycznego, arkuszy uczniowskich lub opiniowanie opracowanych przez nauczycieli lub oferowanych przez firmy zewnętrzne na potrzeby prowadzonych diagnoz;

4)  analiza jakościowa i ilościowa wyników sprawdzianów zewnętrznych i przygotowanie opracowania wraz z wnioskami do dalszej pracy;

5)  prowadzenie szkoleń nauczycielom z zakresu ewaluacji wyników nauczania;

6)  kierowanie wystąpień do poszczególnych nauczycieli  zawierających wskazówki do wprowadzenia zmian w procesie kształcenia;

7)  prezentowanie opracowań na posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Radzie Rodziców.

 

  1. 6.  Zespół ds. Promocji Zespołu Szkół:

1)  promowanie szkoły w środowisku lokalnym,

2)  upowszechnianie osiągnięć szkoły, sukcesów uczniów i nauczycieli,

3)  przekazywanie rzetelnych i obszernych informacji o szkole,

4)  kreowanie i podtrzymywanie pozytywnego wizerunku szkoły,

5)  promocja zewnętrzna szkoły,

6)  rozwijanie aktywności szkoły na zewnątrz,

7)  prowadzenie: witryny internetowej zespołu szkół, kroniki szkolnej,

8)  eksponowanie osiągnięć placówki,

9)  bogacenie wyposażenia, bazy szkoły,

10)   dbałość o wygląd zewnętrzny i wewnętrzny szkoły (tablice na szkolnych korytarzach,

11)   eksponowanie osiągnięć szkoły i uczniów na korytarzach szkolnych.

 

 

§ 71. Pracownicy samorządowi.

 

  1. 1.  Pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę w szkole są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

 

  1. 2.  Pracownik zatrudniony w szkole zobowiązany jest przestrzegać szczegółowy zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.

 

  1. 3.  Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:

1)  przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;

2)  wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;

3)  udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;

4)  dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;

5)  zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;

6)  zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;

7)  stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

8)  sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;

9)  złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy;

10)   złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych, na życzenie Dyrektora szkoły, oświadczenia o stanie majątkowym.

 

  1. 4.  Zakresy zadań na poszczególnych stanowiskach pracy określa dyrektor szkoły.

 

§ 72. Wicedyrektor

 

  1. 1.  Stanowisko wicedyrektora szkoły i inne stanowiska kierownicze, przypadkach uzasadnionych potrzebami organizacyjnymi szkoły, tworzy dyrektor szkoły, za zgodą organy prowadzącego.

 

  1. 2.  Po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół,  Rady Rodziców oraz organu prowadzącego Dyrektor Szkoły powołuje osobę na stanowisko wicedyrektora lub inne kierownicze.

 

  1. 3.  Do zadań Wicedyrektora należy w szczególności:

1)  sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie obserwacji u wskazanych przez dyrektora nauczycieli;

2)  nadzór nad Samorządem Uczniowskim;

3)  kierowanie Komisją Stypendialną;

4)  udostępnianie informacji uczniom, rodzicom i nauczycielom o formach pomocy materialnej uczniom;

5)  prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie jej do księgowości;

6)  prowadzenie Księgi Zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwa;

7)  opracowywanie analiz wyników badań efektywności nauczania i wychowania;

8)  nadzór nad pracami  Zespołów Przedmiotowych;

9)  wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych;

10)   przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli;

11)   przeprowadzanie szkoleniowych rad pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego;

12)   opracowywanie planu lekcji na każdy rok szkolny i wprowadzanie niezbędnych zmian po wszelkich zamianach organizacyjnych;

13)   bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych nauczycielom;

14)   opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje wychowawców klas;

15)   wstępna kontrola dokumentacji wycieczek;

16)   opracowywanie planu apeli, imprez szkolnych i kalendarza szkolnego;

17)   organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka;

18)   pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonych przez dyrektora godzinach;

19)   zapewnianie pomocy nauczycieli w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym;

20)   współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli  w organizacji praktyk studenckich oraz prowadzenie wymaganej dokumentacji;

21)   nadzór nad organizacjami, stowarzyszeniami i wolontariuszami działającymi w szkole za zgodą Dyrektora szkoły i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców w zakresie działania programowego;

22)   opracowywanie  na potrzeby dyrektora i Rady Pedagogicznej wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;

23)   kontrolowanie w szczególności realizacji przez nauczycieli podstaw programowych nauczanego  przedmiotu;

24)   kontrolowanie  realizacji  indywidualnego nauczania;

25)   egzekwowanie  przestrzegania przez nauczycieli i uczniów postanowień statutu;

26)   dbanie  o właściwe wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt;

27)   przygotowywanie  projektów uchwał, zarządzeń, decyzji z zakresu swoich obowiązków;

28)   przygotowywanie materiałów celem ich publikacji na stronie www szkoły oraz systematycznie kontrolowanie  jej zawartość;

29)   kontrolowanie prawidłowości wymagań edukacyjnych stawianych przez nauczycieli uczniom w zakresie zgodności ich z podstawową programową i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;

30)   rozstrzyganie sporów między uczniami i nauczycielami w zakresie upoważnienia dyrektora szkoły;

31)   współpraca z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną;

32)   kontrolowanie  pracy pracowników obsługi ;

33)   dbanie o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli;

34)   współpraca z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, policją i służbami porządkowymi w zakresie pomocy uczniom i zapewnieniu ładu i porządku w szkole i na jej terenie;

35)   przestrzeganie wszelkich Regulaminów wewnątrzszkolnych, a w szczególności Regulaminu Pracy, przepisów w zakresie bhp i p/poż;

36)   wykonywanie  poleceń Dyrektora szkoły;

37)   zastępowanie dyrektora szkoły podczas jego nieobecności w zakresie delegowanych uprawnień.

 

§ 73. Inne przepisy.

 

  1. 1.  W Zespole Szkół obowiązuje Regulamin Pracy, ustalony przez dyrektora szkoły   w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi działającymi w placówce.

 

  1. 2.  Każdy pracownik szkoły jest obowiązany znać i przestrzegać postanowień zawartych  w Regulaminie Pracy. Fakt zapoznania się z Regulaminem Pracy pracownik szkoły potwierdza własnoręcznym podpisem.

 

  1. 3.  W szkole mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym względzie przepisami prawnymi związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

 

  1. 4.  W Szkole mogą działać stowarzyszenia, organizacje i fundacje, których celem statutowym jest działalność  wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej   i opiekuńczej Szkoły. 

 

  1. 5.  Zgodę na podjecie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, wyraża Dyrektor Szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej  opinii Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej.

 

Dział VI

Uczniowie szkoły

Rozdział 1

Obowiązek szkolny

§ 74.1. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego obejmuje dzieci w wieku 5 lat i sześciolatki urodzone w drugim półroczu.

 

  1. 1.  Obowiązek szkolny rozpoczyna się dla dzieci 6-letnich urodzonych w pierwszym półroczu i na wniosek rodzica dzieci sześcioletnich urodzonych w drugim półroczu i trwa do ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.

 

  1. 2.  Kontrolę nad spełnianiem przez uczniów obowiązku szkolnego sprawuje Dyrektor Zespołu Szkół, prowadząc księgę ewidencji dzieci.

 

  1. 3.  Obowiązek szkolny może być spełniany poza szkołą. Zezwolenia udziela Dyrektor Zespołu Szkół na wniosek rodziców dziecka. Dziecko spełniające obowiązek w tej formie otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego przez szkołę.

 

  1. 4.  Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

  1. 5.  Niespełnienie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

  1. 6.  Przez niespełnienie obowiązku szkolnego rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w szkole podstawowej.

 

  1. 7.  Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.

 

  1. 8.  W roku szkolnym 2015/2016 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci:

1)  urodzone w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., które nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2014/2015;

2)  urodzone w 2009 r.

 

  1. 9.  Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 5 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

 

  1. 10.   Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej jest zwolnione z rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.

 

  1. 11.   Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.

 

  1. 12.   Dokonując podziału na oddziały w klasach pierwszych dyrektor grupuje dzieci od najmłodszego i kolejno wg miesięcy urodzenia. 

 

  1. 13.   Na wniosek rodziców/opiekunów prawnych w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły dokonując podziału może odstąpić od zasady, o której mowa w ust. 4. Może to nastąpić w przypadkach:

1)  gdy, w tym samym roku szkolnym przyjmowane jest rodzeństwo urodzone w różnych rocznikach;

2)  dzieci są spokrewnione;

3)  dzieci uczęszczały do tej samej grupy w oddziale przedszkolnym lub przedszkolu;

4)  konieczności planowania sprawnego i jak najkrótszego dowozu dzieci.;

5)  gdy ułatwia to rodzicom odbiór dzieci ze szkoły.

 

  1. 14.   Zgodnie z art. 18 ustawy o systemie oświaty rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:

1)  dopełnienia czynności związanych z zgłoszeniem dziecka do szkoły;

2)  zapewnienia regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne;

3)  zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;

4)  informowania w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej
w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą obwodową.

 

 

§ 75.1. Odroczenie obowiązku szkolnego dokonuje dyrektor szkoły podstawowej do której zostało przyjęte dziecko.

 

  1. 2.  Odroczenia dokonuje się  na wniosek rodziców. Rodzic jest obowiązany dostarczyć opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie odroczenia obowiązku szkolnego.

 

  1. 3.  Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku szkolnego.

 

  1. 4.  Dyrektor szkoły podstawowej w sytuacji, gdy odroczenie dotyczy dziecka z poza obwodu szkoły, zawiadamia dyrektora szkoły „obwodowej” dla  dziecka o odroczeniu przez niego spełniania obowiązku szkolnego.

 

§ 76. Inne formy spełniania obowiązku szkolnego.

 

  1. 1.  Obowiązek szkolny może być także spełniany przez dziecko poza szkołą na podstawie decyzji administracyjnej dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka i na wniosek rodzica/prawnego opiekuna. Sposób postępowania w tym zakresie reguluje art. 16 ust. 8 - 14 ustawy o systemie oświaty.

 

  1. 2.  Dziecko spełniając odpowiednio obowiązek szkolny formie, jak w ust. 1 może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której dyrektor zezwolił na taka formę spełniania obowiązku szkolnego lub nauki.

 

  1. 3.  Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

Rozdział 2

Zasady rekrutacji

§ 77.1. Rekrutacja do klas pierwszych szkoły podstawowej i gimnazjum odbywa się według obowiązujących zasad.

 

  1. 2.  Listy klas pierwszych szkoły podstawowej i gimnazjum tworzy Dyrektor Zespołu Szkół, biorąc pod uwagę:

1)  szczególne zainteresowania, zdolności i osiągnięcia uczniów,

2)  miejsce zamieszkania - aby nie rozpraszać uczniów mieszkających w pobliżu do różnych oddziałów,

3)  równą liczbę uczniów w każdym z oddziałów,

4)  równą liczbę dziewcząt i chłopców w każdym oddziale ze względu na stosowanie
podziałów na grupy podczas niektórych zajęć.

 

  1. 3.  Absolwenci szkół podstawowych  zamieszkujący w danym obwodzie szkolnym przyjmowani są do gimnazjum z urzędu.

 

  1. 4.  Absolwenci szkół podstawowych zamieszkali poza obwodem mogą zostać przyjęci do gimnazjum w przypadku, gdy są wolne miejsca (zgodnie z obowiązującymi zasadami rekrutacji).

 

  1. 5.  Szczegółowe zasady rekrutacji do Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach określają opracowywane na każdy rok szkolny regulaminy.

 

Rozdział 3

Prawa i obowiązki członka społeczności szkolnej

 

§ 78.1. Członkiem społeczności Szkoły staje się każdy, kto został przyjęty do Szkoły w określony przez zasady  przyjmowania sposób.

 

  1. 2.  Wraz z zakończeniem nauki lub pracy w szkole traci się członkostwo społeczności szkolnej.

 

  1. 3.  Żadne prawa obowiązujące w szkole nie mogą być sprzeczne z międzynarodowymi prawami człowieka i  dziecka.  

 

  1. 4.  Wszyscy członkowie społeczności szkolnej są równi wobec prawa bez względu na różnice rasy, płci, religii, poglądów  politycznych  czy  innych  przekonań,  narodowości,  pochodzenia  społecznego,  majątku,  urodzenia  lub  jakiekolwiek inne.

 

  1. 5.  Nikt nie może być poddawany okrutnemu, nieludzkiemu, upokarzającemu traktowaniu lub karaniu;

 

  1. 6.  Żaden członek społeczności szkoły nie może podlegać arbitralnej i bezprawnej ingerencji
    w sferę jego życia prywatnego;

 

  1. 7.  Szerzenie nienawiści lub pogardy, wywoływanie waśni lub poniżanie członka społeczności szkoły ze względu  na różnice narodowości, rasy, wyznania jest zakazane i karane;

 

  1. 8.  Nikogo nie wolno zmuszać do uczestniczenia lub nieuczestniczenia w czynnościach, obrzędach religijnych lub  nauce religii;

 

  1. 9.  Każdy bez względu na swój wiek i funkcję w szkole ma obowiązek:

1)  poszanowania godności osobistej, dobrego imienia i własności pozostałych osób,

2)  przestrzegania zasady poszanowania cudzej godności w kontaktach z innymi ludźmi,

3)  zachowania tajemnicy dotyczącej ważnych spraw osobistych i rodzinnych,

4)  zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby oraz używanie wulgarnych słów, zwrotów i gestów.

 

  1. 10.   Nikt nie ma prawa do wykorzystania swej przewagi: wieku, funkcji, siły fizycznej lub psychicznej do naruszania godności i praw innego człowieka.

 

  1. 11.   Wszyscy członkowie społeczności szkolnej odpowiadają za dobra materialne zgromadzone w szkole.

 

  1. 12.   Uczeń i jego rodzice odpowiadają materialnie za świadomie wyrządzone przez ucznia szkody.

 

  1. 13.   Wszyscy uczniowie naszej szkoły mają obowiązek troszczyć się o honor szkoły
    i kultywować jej tradycje.

 

Rozdział 4

Prawa i obowiązki uczniów

 

§ 79.1.Uczeń ma prawo do:

1)  zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymogami stosowanego w szkole systemu oceniania,

2)  właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

3)  opieki wychowawczej i warunków pobytu w Zespole Szkół zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,

4)  życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,

5)  rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

6)  korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,

7)  przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy
wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły; wyrażania opinii i wątpliwości
dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi,

8)  przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi Zespołu Szkół i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,

9)  poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich, zachowania w  tajemnicy jego problemów i spraw pozaszkolnych powierzonych w zaufaniu,

10)   jawnego wyrażania opinii dotyczących pracy Zespołu Szkół; nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej,

11)   organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu Szkół,

12)   uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych; udokumentowana pozaszkolna działalność ucznia jest oceniana na równi z działalnością szkolną,

13)   reprezentowania Szkoły we wszystkich konkursach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,

14)   do pomocy socjalnej 

15)   do korzystania z pomieszczeń szkolnych – tylko w obecności nauczyciela,

 

§ 75.1. Uczeń ma obowiązek:

1)  przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły oraz w innych dokumentach szkolnych,

2)  systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

3)  przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli, innych pracowników szkoły i osób dorosłych. Systematyczny i aktywny udział w zajęciach oznacza m.in. udział w zajęciach zgodnie z planem zajęć, właściwe się do nich przygotowanie / to jest posiadanie zeszytów, podręczników, ćwiczeń oraz innych przyborów potrzebnych do przeprowadzenia zajęć / oraz właściwe zachowanie w czasie ich trwania. Oznacza to, że w czasie zajęć uczeń nie może w żaden sposób przeszkadzać nauczycielowi w prowadzeniu lekcji, nie może też swoim zachowaniem prowokować sytuacji niebezpiecznych  i nieprzewidzianych w toku lekcji

4)  wykonywania poleceń wydawanych przez wszystkich nauczycieli i pracowników obsługi,

5)  dostosowania się do organizacji nauki w Zespole Szkół - uczniom zabrania się biegania po korytarzach podczas przerw międzylekcyjnych, samowolnego oddalania się poza teren szkoły,

6)  dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów - uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania i dystrybucji narkotyków i innych środków odurzających zarówno w Zespole Szkół jak i poza nim;

7)  troszczenia się o mienie Zespołu Szkół i jego estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły, uczniom zabrania się pozostawiania w szatni przedmiotów wartościowych i pieniędzy,

8)  przychodzenia do szkoły nie wcześniej niż na 15 minut przed pierwszą swoją lekcją oraz opuszczania szkoły bezpośrednio po zakończeniu zajęć,

9)  podczas korzystania ze sprzętu i pomieszczeń szkolnych uczniowie zobowiązani są do przestrzegania regulaminów znajdujących się w pracowniach oraz instrukcji obsługi urządzeń.

10)   przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego w odniesieniu do innych uczniów, kolegów, nauczycieli, innych pracowników szkoły i innych osób dorosłych. Oznacza to bezwzględne poszanowanie godności innych członków społeczności szkolnej, właściwy sposób rozmowy i załatwiania spraw konfliktowych, przestrzeganie postanowień statutu. Oznacza to też, iż uczeń nie ma prawa do naruszania czyjejkolwiek godności  słowem lub czynem.

11)   dbania o schludny i zgodny z wizerunkiem ucznia wygląd. Strój powinien być dostosowany do okoliczności , wprowadza się pojęcie ubioru galowego.

12)   przestrzegania higieny osobistej.

 

§ 76.1. Uczniom nie wolno:

1)  przebywać w szkole pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków  o podobnym działaniu;

2)  wnosić na teren szkoły alkoholu, narkotyków i innych środków o podobnym działaniu;

3)  wnosić na teren szkoły przedmiotów i substancji zagrażających zdrowiu i życiu;

4)  wychodzić poza teren szkoły w czasie trwania planowych zajęć;

5)  spożywać posiłków i napojów w czasie zajęć dydaktycznych;

6)  rejestrować przy pomocy urządzeń technicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody   zainteresowanych;

7)  wnosić na lekcje telefonów komórkowych;

8)  zapraszać  obcych osób do szkoły.

 

Rozdział 5

Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń

 

§ 80. Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:

 

1. Uczeń  na odpowiedzialność swoją i rodziców lub prawnych opiekunów przynosi do szkoły telefon komórkowy lub inne urządzenia elektroniczne np. odtwarzaczy MP3.

 

2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie tego rodzaju sprzętu.

 

3. W szkole obowiązuje zakaz wnoszenia na lekcje telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3.

 

4. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej, a jeśli ma to miejsce w czasie lekcji dodatkowo konieczna jest zgoda nauczyciela prowadzącego zajęcia.

 

5. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły.

 

6. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na  lekcjach lub na terenie szkoły:

1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w „klasowym zeszycie uwag”;

2) telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się  w sekretariacie szkoły; informacja o depozycie  musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

 

7. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek:

1) wyłączyć go przy właścicielu .

2) wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela, przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi).

 

8. Uczeń może na podstawie pokwitowania może odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z rodzicami. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne.

 

9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem w zeszycie uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły.

 

Rozdział 6

Nagrody i kary

§ 81.1. Uczeń może być nagradzany za:

1)  rzetelną naukę i wzorowe zachowanie,

2)  wybitne osiągnięcia,

3)  pracę na rzecz szkoły i środowiska,

4)  dzielność i odwagę.

 

  1. 2.  W Zespole Szkół przewiduje się następujące nagrody dla uczniów:

1)  pochwała wychowawcy w obecności klasy,

2)  pochwała Dyrektora Zespołu Szkół w obecności społeczności szkolnej,

3)  nagrody książkowe,

4)  dyplomy,

5)  listy gratulacyjne dla rodziców,

6)  w klasach I-III szkoły podstawowej odznaka wzorowego ucznia,

7)  świadectwo z wyróżnieniem - świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń klas IV-VI szkoły podstawowej oraz klas I-III gimnazjum, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrą lub wzorową ocenę z zachowania),

8)  dla absolwenta SP – Puchar J. Grzybka,

9)  dla absolwenta PG – Puchar Supergimnazjalisty,

10)   inne (np. stypendium, wycieczka, nagroda rzeczowa, wyjście do kina itp.).

 

§ 82.1. Uczeń może być ukarany:

1)  ustnym upomnieniem wychowawcy klasy,

2)  naganą wychowawcy z wpisem do dziennika i powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów ucznia,

3)  ustnym upomnieniem Dyrektora Zespołu Szkół,

4)  naganą Dyrektora Zespołu Szkół – uczeń ukarany naganą Dyrektora nie może brać udziału w imprezach rozrywkowych organizowanych przez Zespół Szkół. Dyrektor Zespołu Szkół udziela nagany w porozumieniu z wychowawcą klasy. O udzielonej naganie Dyrektora Zespołu Szkół Dyrektor informuje na piśmie rodziców lub prawnych opiekunów ucznia;

5)  zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania Szkoły na zewnątrz,

6)  przeniesieniem do równoległej klasy - wnioskuje wychowawca klasy, pedagog szkolny – przenosi ucznia Dyrektor Zespołu Szkół,

7)  przeniesieniem do innej szkoły za zgodą Pomorskiego Kuratora Oświaty.

 

  1. 2.  Wykonanie kary wymienionej w ust.3 pkt 7 może zostać zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż 2 miesiące), jeśli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy, Samorządu Klasowego lub Uczniowskiego, Rady Rodziców lub Rady Pedagogicznej.

 

  1. 3.  W Zespole Szkół nie wolno stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów.

 

  1. 4.  Uczeń sprawiający duże trudności wychowawcze lub nagminnie wagarujący może być skreślony z listy uczniów na mocy uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli ukończył 18 rok życia.

 

  1. 5.  Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.

 

  1. 6.  Dyrektor może skierować ucznia gimnazjum do szkoły dla dorosłych szczególnie w przypadku, gdy uczeń kilka razy nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej i nie rokuje nadziei na jej otrzymanie w kolejnym roku szkolnym.

 

Rozdział 7

Zasady karnego przeniesienia do innej szkoły

 

 

§ 83.1. Dyrektor Zespołu Szkół może wystąpić do Pomorskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia.

 

  1. 2.  O przeniesieniu ucznia do innej szkoły wnioskuje, gdy:

1)  uczeń notorycznie łamie przepisy regulaminu szkolnego, otrzymał kary przewidziane w regulaminie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,

2)  uczeń zachowuje się w sposób demoralizujący lub agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów,

3)  uczeń dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszenia, zastraszanie.

 

  1. 3.  Procedura postępowania w przypadku karnego przeniesienia do innej szkoły:

1)  Podstawą wszczęcia postępowania jest sporządzenie notatki o zaistniałym zdarzeniu oraz protokół zeznań świadków  zdarzenia.  Jeśli  zdarzenie  jest  karane  z  mocy prawa,  Dyrektor  niezwłocznie  powiadamia organa ścigania;

2)  Dyrektor  Szkoły,  po  otrzymaniu  informacji  i  kwalifikacji  danego  czynu,  zwołuje  posiedzenie  Rady Pedagogicznej szkoły.

3)  Uczeń  ma  prawo wskazać swoich rzeczników obrony. Rzecznikami  ucznia  mogą  być wychowawca klasy, pedagog  (psycholog)  szkolny,  Rzecznik  Praw  Ucznia.  Uczeń  może  się  również  zwrócić  o  opinię  do  Samorządu Uczniowskiego.

4)  Wychowawca  ma  obowiązek przedstawić Radzie  Pedagogicznej  pełną  analizę  postępowania  ucznia  jako  członka  społeczności  szkolnej.  Podczas  przedstawiania analizy,  wychowawca  klasy  zobowiązany  jest zachować  obiektywność.  Wychowawca  klasy  informuje  RP  o  zastosowanych  dotychczas  środkach wychowawczych i dyscyplinujących, zastosowanych karach regulaminowych, rozmowach ostrzegawczych, ewentualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej itp.

5)  Rada Pedagogiczna w głosowaniu tajnym, po wnikliwym wysłuchaniu stron,  podejmuje uchwałę dotyczącą danej sprawy. 

6)  Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały Dyrektorowi Szkoły.

7)  Dyrektor Szkoły informuje Samorząd Uczniowski o decyzji Rady Pedagogicznej celem uzyskania opinii. Brak opinii  samorządu w terminie 7 dni od zawiadomienia nie wstrzymuje wykonania uchwały Rady Pedagogicznej.

8)  W przypadku niepełnoletniego ucznia szkoły Dyrektor kieruje sprawę do Pomorskiego Kuratora  Oświaty.

9)  Jeżeli  uczeń  nie  jest  pełnoletni,  decyzję  o  przeniesieniu  ucznia  odbierają i  podpisują  rodzice  lub   prawny opiekun. 

10)   Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji do organu wskazanego w  pouczeniu zawartym w decyzji w terminie 14 dni od jej doręczenia.

11)   W  trakcie  całego  postępowania  odwoławczego  uczeń  ma  prawo  uczęszczać  na  zajęcia  do  czasu otrzymania  ostatecznej  decyzji.

 

 

Dział VII

Wewnątrzszkolne   zasady  oceniania

 

Rozdział  1

Ogólne   zasady  oceniania

 

 

            § 84.1. Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2) zachowanie ucznia,

3) projekt edukacyjny.

 

  1. 2.  Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
  2. 3.  Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności.
  3. 4.  Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
  4. 5.  Projekt edukacyjny podlega zaliczeniu według odrębnych zasad opisanych w „Szczegółowych warunkach i zasadach realizacji projektu edukacyjnego w Publicznym Gimnazjum w Kokoszkowach”. Wkład pracy ucznia w realizację projektu edukacyjnego nie ma wpływu na: oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i promocję do klasy wyższej lub ukończenie.
  5. 6.  Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1)  formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych  zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zindywidualizowanych wymagań wobec uczniów objętych  pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole;

2)  ustalanie kryteriów zachowania;

3)  ustalanie ocen bieżących i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w  formach  przyjętych w szkole;

4)  ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych  i  dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według ustalonej skali

5)  przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających;

6)  ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

7)  ustalanie sposobu i kryteriów zaliczenia projektu edukacyjnego;

8)  ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i  trudnościach  ucznia w nauce oraz zasad wglądu do dokumentacji oceniania i pisemnych prac uczniów;

 

§ 85.1. Ocenianie ma na celu:

1)  informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

2)  udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)  udzielanie pomocy uczniowi w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć;

4)  motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

5)  dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

6)  umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

§ 86.1. Zasady oceniania:

1) legalność - zgodność z rozporządzeniem ministerialnym;

2) planowość i systematyczność – wynika z planu pracy nauczyciela, oceny klasyfikacyjne są formułowane dwa razy w roku;

3) celowość i użyteczność – sprawdza to, co niezbędne, użyteczne w dalszym kształceniu i w życiu, dzięki uzasadnieniom wskazują co wymaga więcej pracy;

4) jawność – oceny są udostępniane do wglądu wszystkim uprawnionym osobom (uczniowi, jego rodzicom, wychowawcy klasowemu, zespołowi wychowawczemu itp.);

5) indywidualizacja – na podstawie orzeczenia lub opinii właściwej poradni, dostosowuje się wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;

6) wieloaspektowość – dokonywane z różnych punktów widzenia przy użyciu odpowiednich narzędzi;

7) obiektywność – dokonywane metodą pomiaru dydaktycznego, oddzielnie dla osiągnięć dydaktycznych i wychowawczych;

 

§ 87.1. Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów:

1)  nauczyciel na początku każdego roku szkolnego (na pierwszym wrześniowym spotkaniu) informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), o:

2)  wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych       śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych             zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania,

3)  sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

4)  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż  przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

5)  warunkach i terminie sprawdzianu szóstoklasisty,

6)  warunkach i terminie egzaminu gimnazjalnego,

7)  dostosowaniu warunków i form sprawdzianu szóstoklasisty /egzaminu do indywidualnych potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce,

8)  warunkach realizacji , sposobach oraz kryteriach oceny projektu edukacyjnego

 

  1. 2.  Po zapoznaniu się z informacjami Rodzice potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem.

 

  1. 3.  Informacje przekazywane są uczniom i rodzicom /prawnym opiekunom:
  2. 4.  w formie ustnej na pierwszym zebraniu z rodzicami w miesiącu wrześniu;
  3. 5.  w formie wydruku komputerowego przekazywane na konsultacjach i ogólnych spotkaniach z rodzicami;

 

  1. 6.  w trakcie indywidualnych spotkań z rodzicami;
  2. 7.  w dzienniczku ucznia, zeszycie przedmiotowym.

 

  1. 8.  Okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalenie ocen klasyfikacyjnych przeprowadza się dwa razy w ciągu roku szkolnego.

 

  1. 9.  Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela, nie jest karą ani  nagrodą.

 

  1. 10.   Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

  1. 11.   Przy ocenach cząstkowych dopuszcza się wstawianie "+", "-" .

 

  1. 12.   W dzienniku na górnym pasku tabeli "Oceny postępów w nauce" nauczyciel zaznacza za co są dane oceny cząstkowe.

 

  1. 13.   Do wpisywania ocen cząstkowych wolno używać koloru czarnego, niebieskiego, zielonego i czerwonego.

 

  1. 14.   Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Nauczyciel różnicuje wymagania w stosunku do uczniów, pracuje z uczniem w miarę możliwości indywidualnie, dostosowując poziom wykonywanych ćwiczeń do jego możliwości, aż do czasu, gdy zastosowana terapia pozwoli zwiększyć stopień trudności ćwiczeń.

 

  1. 15.   Wychowawca klasy zaplanuje i będzie czuwać nad przebiegiem samopomocy koleżeńskiej w sytuacjach, gdy przewiduje, że taka pomoc może dać pożądany efekt. Nauczyciel przedmiotu ,z którego wystąpiły trudności, wyznacza uczniowi dodatkowe terminy konsultacji, w czasie których udzieli uczniowi dodatkowej pomocy. Nauczyciel wyznaczy uczniowi termin na poprawę pracy klasowej czy sprawdzianu. Należy nasilić kontrolę pracy ucznia mającego braki w czasie lekcji, wspomagać jego wysiłki podejmowane w celu wykonywania zleconych zadań.

 

  1. 16.   Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:

1)  na zebraniach ogólnych;

2)  w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia;

3)  podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem.

 

  1. 17.   Ustalone przez nauczycieli  śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych i klasyfikacyjna ocena zachowania ucznia ustalona przez wychowawcę nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.
  2. 18.   W przypadku przedmiotu nauczanego w danym roku szkolnym tylko w pierwszym okresie ocena śródroczna staje się oceną roczną.

 

§ 88. Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów

 

  1. 1.  Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia:

1) prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu (lub dużą część działu);

2) testy;

3) kartkówki z trzech ostatnich tematów;

4) prace domowe;

5) zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji;

6) różnego typu sprawdziany pisemne;

7) wypowiedzi ustne;

8) praca w zespole;

9) testy sprawnościowe;

10. prace plastyczne i techniczne;

11) wiadomości i umiejętności muzyczne.

 

  1. 2.  Zasady obowiązujące w ocenianiu pisemnych wypowiedzi uczniów:

1) praca klasowa, sprawdzian – obejmuje duże partie materiału, ocena wystawiona na jej podstawie ma znaczący wpływ na ocenę okresową,

a) zasady przeprowadzania:

- uczeń ma prawo znać z tygodniowym wyprzedzeniem terminy prac klasowych, które są odnotowywane w dzienniku lekcyjnym,

- w ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną pracę klasową,

2) kartkówki – kontrolują opanowanie wiadomości i umiejętności z trzech ostatnich lekcji lub pracy domowej, wystawiane oceny mają rangę oceny z odpowiedzi przy ich przeprowadzaniu nie występują ograniczenia wymienione w punkcie 1.

3) W pracy pisemnej ocenie podlega:

a) zrozumienie tematu;

b) znajomość opisywanych zagadnień;

c) sposób prezentacji;

d) konstrukcja pracy i jej forma graficzna;

e) język;

f) estetyka zapisu.

 

  1. 3.  W odpowiedzi ustnej ocenie podlega:

1) znajomość zagadnienia;

2) samodzielność wypowiedzi;

3) kultura języka;

4) precyzja, jasność, oryginalność ujęcia tematu.

 

  1. 4.  Odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem mu oceny

niedostatecznej.

 

  1. 5.  Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół, lub indywidualny uczeń. Ocenie podlegają następujące umiejętności:

1) planowanie i organizacja pracy grupowej;

2) efektywne współdziałanie;

3) wywiązywanie się z powierzonych ról;

4) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.

 

  1. 6.  Każdy uczeń w ciągu półrocza powinien otrzymać co najmniej 6 ocen z przedmiotu, który jest realizowany co najmniej przez 4 godziny w tygodniu, 5 ocen gdy przedmiot realizowany jest przez 3 godziny tygodniowo, 4 oceny jeśli na dane zajęcia przypadają 2 godziny tygodniowo, a jeśli  w ciągu tygodnia przypada na dane zajęcia edukacyjne 1 godzina, to minimalna liczba ocen w półroczu wynosi 3.

 

  1. 7.  Oceny podawane są uczniom do wiadomości  i na bieżąco wpisywane do dziennika lekcyjnego. Oceny z odpowiedzi ustnej, jak również inne spostrzeżenia dotyczące postępów edukacyjnych ucznia mogą być wpisywane do zeszytu przedmiotowego, jako informacja dla rodziców (prawnych opiekunów) i winne być podpisane przez rodziców (prawnych opiekunów).

 

  1. 8.  Ocena klasyfikacyjna nie jest ustalana jako średnia arytmetyczna ocen bieżących , ale uwzględnia różną wagę tych ocen. Za najważniejsze przyjmuje się oceny z prac pisemnych.

 

  1. 9.  Znak graficzny „parafka” oznacza fakt oglądania pracy przez nauczyciela, a nie sprawdzania zawartości merytorycznej.

 

  1. 10.     Braki zadań domowych i zeszytu przedmiotowego odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym znakiem /- / i mają wpływ na ocenę z zajęć edukacyjnych i zachowania.

 

  1. 11.      Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

 

  1. 12.     W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego w całości lub ich części, zajęć informatycznych i języka obcego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęċ informatycznych i języka obcego  podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach, wydanej przez lekarza lub poradnie psychologiczno-pedagogicze i specjalistyczne.
  2. 13.      Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki i języka obcego uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

 

  1. 14.      Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wada słuchu, z głęboką dysleksja rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.

 

Rozdział 2

System oceniania na I etapie edukacyjnym

 

            § 89.1.  W klasach I-III szkoły podstawowej bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.

           

2.  Ocena w klasach I-III szkoły podstawowej :

1) odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć, polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach edukacyjnych;

2) jest to ocena słowna oraz znaczki (buźki), motywująca do aktywności, do wysiłku oraz wyraźnie wskazująca osiągnięcia i informująca co należy zrobić, jak zrobić i jak usprawnić pracę . Nauczyciel sprawdza , chwali za wysiłek , za wytrwałość, chęć do pracy, nagradza uśmiechem, słowem, gestem. Ocena w postaci buźki to buźka uśmiechnięta, prosta lub smutna z możliwością dodania „+” lub „-„. Zapis w dzienniku klasy to ustalony wraz z rodzicami i zapisany na pierwszej stronie dziennika system znaków.

            a) Buźka uśmiechnięta – „bardzo dobrze, wspaniale”. Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności  określony programem  nauczania. Potrafi samodzielnie rozwiązywać stawiane przed nim zadania. Jego wiedza i umiejętności często    wykraczają poza program nauczania.

            b) Buźka prosta  –  „wystarczająco,  dobrze”.  Uczeń  opanował  podstawowe wiadomości i umiejętności pozwalające na zrozumienie najważniejszych zagadnień.   Czasem korzysta z pomocy nauczyciela.

            c) Buźka  smutna   –   „wymaga  poprawy,  nie  umie”.   Uczeń   posiada   poważne braki w wiadomościach i umiejętnościach lub ich nie opanował mimo pomocy nauczycieli

3) W porozumieniu z rodzicami uczniów klasy II i III szkoły podstawowej nauczyciel może wprowadzić od dowolnego  semestru punkty w skali 1-6. Zgoda wyrażona przez rodziców musi mieć formę pisemną. Oceny uzyskiwane przez uczniów nie przenoszą się na ocenę końcoworoczną- dalej ma ona formę opisową.

            a) Wspaniale (6 punktów) – uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności wykraczający poza program nauczania

            b) Bardzo dobrze (5 punktów) – uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania. Potrafi samodzielnie rozwiązywać stawiane przed nim zadania.

            c) Dobrze (4 punkty) – uczeń dobrze opanował podstawowe wiadomości i umiejętności pozwalające na zrozumienie najważniejszych zagadnień.

            d) Wystarczająco (3 punkty) – uczeń opanował w stopniu wystarczającym wiadomości i  umiejętności pozwalające na zrozumienie najważniejszych zagadnień z doraźną pomocą nauczyciela.

            e) Wymaga poprawy (2 punkty) – uczeń posiada poważne braki w wiadomościach i umiejętnościach, zazwyczaj pracuje z pomocą nauczyciela.

            f) Nie umie (1 punkt) – uczeń nie opanował podstawowych wiadomości mimo pomocy nauczyciela.

4) Uzyskiwane przez ucznia punkty wpisywane są do dziennika. Oznaczają one poziom opanowania wiadomości i umiejętności przez ucznia.

5) w klasach I – III stosuje się również ocenę opanowania umiejętności i wiedzy wyrażoną skalą procentową. Dotyczy to głównie oceny sprawdzianów miesięcznych. Uzyskane procenty określają poszczególne poziomy opanowania wiedzy i umiejętności.  I tak:

Poziom I – najwyższy – 100 – 90%

Poziom II – wysoki – 89 – 80%

Poziom III – dobry – 79 – 70%

Poziom IV – średni – 69 – 50%

Poziom V – niski – 59 – 30%

Poziom VI – najniższy – poniżej 30 %

6) Ocena z religii lub/i etyki jest oceną w skali 1-6.

7)  W trakcie oceniania bieżącego nauczyciel zapisuje wyniki szkolnych osiągnięć ucznia w dzienniku lekcyjnym ( krótka informacja – na podstawie wyznaczników oceny opisowej). Ocena opisowa daje możliwość rzetelnej informacji na temat rezultatów aktywności szkolnej ucznia oraz wskazówki jak samodzielnie pokonać trudności. Nauczyciel na bieżąco informując ucznia o tym jak wykonał zadanie szkolne, podkreśla najpierw to, co zostało dobrze zrobione, a później wskazuje błędy i pomaga je poprawić. Ocena opisowa służy doskonaleniu procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności wynikającego z rozwoju ucznia.

8)  Ocena śródroczna jest oceną zalecającą , przekazywaną rodzicom w formie  ustnej lub pisemnej, a ocena roczna jest oceną podsumowująco – zalecającą. Ocena roczna jest zredagowana pisemnie i zawiera informacje o osiągnięciach ucznia z jednoczesnymi wskazaniami do dalszej pracy.

9) Ocena końcowa w klasie III , podsumowująco – klasyfikacyjna , na zakończenie I etapu edukacyjnego informuje o osiągnięciach ucznia w pierwszym etapie edukacyjnym w zakresie osiągnięć i zachowania. Nie zawiera już wskazań i zaleceń.

10)  Uczniom , którzy charakteryzują się osiągnięciami edukacyjnymi przyznaje się na koniec I półrocza i przy klasyfikacji końcoworocznej Odznakę Wzorowego Ucznia według zasad zawartych w regulaminie przyznawania tej odznaki.

11) Odznakę przyznają członkowie Rady Pedagogicznej na wniosek wychowawcy klasy i po wcześniejszych konsultacjach z nauczycielami uczącymi i pedagogiem szkolnym.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27.08.2015
Dokument wytworzony przez: Zespół Szkół Publicznych w Kokoszkowach
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Benert
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2016 12:29
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dariusz Gollus
Ilość wyświetleń: 356
05 stycznia 2016 12:29 (Dariusz Gollus) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)