Rozdział 3
Ocenianie w kl. IV –VI szkoły podstawowej i gimnazjum
§ 90.1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne(okresowe) i końcoworoczne ustala się w stopniach według następującej skali:
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny – 1
2. Powyższa skala ocen obowiązuje w ciągu całego roku szkolnego jako oceny cząstkowe, ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna począwszy od IV klasy szkoły podstawowej.
3. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny: celująca, bardzo dobra, dobra, dostateczna, dopuszczająca.
4. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena niedostateczna.
5. Ustala się następujące kryteria stopni:
1) celujący - otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawy programowe przedmiotu, samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim lub posiadł inne porównywalne osiągnięcia;
2) bardzo dobry - otrzymuje uczeń, który swobodnie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych danego przedmiotu, rozwiązuje problemy w twórczy sposób, skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach, prezentuje własny punkt widzenia i bierze pod uwagę poglądy innych ludzi;
3) dobry - otrzymuje uczeń, który skutecznie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych, sytuacjach praktycznych rozwiązuje zadania i problemy otwarte, efektywnie współdziała w zespole;
4) dostateczny - otrzymuje uczeń, który poprawnie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych danego przedmiotu, rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne;
5) dopuszczający - otrzymuje uczeń, który w ograniczonym stopniu posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne;
6) niedostateczny - otrzymuje uczeń, który nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności, nie opanował wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze kontynuowanie nauki;
6. Z prac kontrolnych pisemnych (prace klasowe, sprawdziany, testy) ustala się następujące granice % na poszczególne oceny:
0%-29% - ocena niedostateczna
30%-49% - ocena dopuszczająca
50%-65% - ocena dostateczna
66%-85% - ocena dobra
86%-95% - ocena bardzo dobra
96%-100% - ocena celująca
7. Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
poniżej 19% możliwych do uzyskania punktów - niedostateczny
20% - 39% - dopuszczający
40% - 54% - dostateczny
55% - 70% - dobry
71% - 89% - bardzo dobry
90% - 100% - celujący
8. W nauczaniu dzieci niepełnosprawnych możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia
9. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne.
10. Nauczyciele obowiązkowo opracowują przedmiotowe kryteria oceniania wiedzy i umiejętności dla poszczególnych przedmiotów nauczania. Zawarte w nich są wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen.
11. Uzasadnianie ocen.
1) nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną;
2) oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy. Na zakończenie lekcji uczeń ma prawo do wniesienia prośby o wpisanie uzasadnienia w zeszycie szkolnym. Nauczyciel realizuje prośbę ucznia najpóźniej w terminie dwóch dni od daty jej skierowania;
3) zasady uzasadniania oceny z pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia nauczyciele określają w przedmiotowych systemach oceniania.
12. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.
13. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
Rozdział 4
Ocenianie zachowania
§ 91.1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
wzorowe;
bardzo dobre;
dobre;
poprawne;
nieodpowiednie;
naganne.
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
4. Punktem wyjścia w sześciostopniowej skali jest ocena dobra. Ocena ta wyraża przeciętne zachowanie ucznia. Ocena, bardzo dobra i wzorowa to zachowanie lepsze niż przeciętne. Ocena poprawna, nieodpowiednia i naganna oznaczają zachowanie gorsze niż przeciętne.
5. Kryteria oceniania zachowania:
1) Kultura osobista
a) właściwy stosunek do pracowników szkoły i innych dorosłych: stosowanie form grzecznościowych, uczynność wobec dorosłych, podporządkowanie się poleceniom i zarządzeniom (zmiana obuwia, zakaz biegania po korytarzach, konieczność ustawiania się po dzwonku itp.)
b) przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa - przestrzeganie regulaminu porządkowego, zarządzeń i innych regulaminów szkolnych, przestrzeganie regulaminów pracowni przedmiotowych.
c) stosunek wobec kolegów - pomoc i życzliwość wobec kolegów, unikanie zachowań agresywnych, postawa wobec zachowań agresywnych (przeciwdziałanie i przeciwstawianie się agresji, bierność, wspieranie agresji).
d) kulturalny sposób bycia - dbałość o kulturę słowa, poszanowanie mienia szkolnego i własności osobistej kolegów, umiejętność wyrażania własnej opinii i poglądów oraz szanowania zdania innych, schludny wygląd (odpowiedni strój uczniowski), nieuleganie nałogom.
2) Stosunek do obowiązków szkolnych
a) Uczęszczanie na lekcje i zajęcia pozalekcyjne (uczeń , który ma więcej niż 21 godzin nieusprawiedliwionych i nagminne spóźnienia w semestrze, nie może uzyskaċ oceny wyższej niż poprawna)
b) Stopień przygotowania do lekcji (odrabianie zadań domowych, przygotowanie do lekcji, posiadanie i przynoszenie niezbędnych zeszytów, pomocy, przyborów).
c) Zaangażowanie w realizację projektu edukacyjnego w klasie II gimnazjum.
d) Inne: aktywność na lekcjach, stopień wywiązywania się z dodatkowych, przyjętych na siebie obowiązków i powierzonych zadań, zaangażowanie w prace dodatkowe.
3) Aktywność w szkole i poza nią
a) czynny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
b) umiejętność współdziałania podczas zadań podejmowanych w grupach,
c) aktywny udział w pracach organizacji, stowarzyszeń, kół przedmiotowych,
d) dbałość o estetykę i czystość otoczenia (wykonywanie gazetek, przygotowanie wystaw, dekoracji itp.)
e) umiejętność łączenia pracy w szkole z innymi obowiązkami,
6. Przy ustalaniu oceny z zachowania należy kierować się następującymi kryteriami:
1) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania oceny bardzo dobrej i dodatkowo:
a) bez zarzutu, systematycznie wypełnia wszystkie zawarte w kryteriach oceny wymagania, a w realizacji ich wyróżnia się i może być wzorem dla innych uczniów,
b) wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy,
c) jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych przez nauczyciela,
d) dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
e) szanuje mienie własne i społeczne,
f) jest asertywny, nie ulega nałogom, czynnie przeciwstawia się przemocy, agresji i wulgarności,
g) udziela wsparcia i pomocy kolegom w trudnych sytuacjach,
h) systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na lekcje (usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności w wyznaczonym przez wychowawcę terminie),
i) dba o honor i tradycje szkoły,
j) przestrzega regulaminów szkoły,
k) podczas realizacji projektu gimnazjalnego czynnie uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach jego realizacji ,jest liderem grupy,
l) dba o higienę osobistą, cechuje go schludny i estetyczny,
ł) w czasie uroczystości szkolnych zakłada strój galowy.
2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania oceny dobrej i dodatkowo :
a) jest systematyczny w nauce, uczy się na miarę swoich możliwości,
b) na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły i kolegów w szkole i poza nią,
c) wywiązuje się z zadań powierzonych mu przez nauczyciela
d) nie ulega nałogom , nie używa wulgaryzmów,
e) w ciągu semestru nie spóźnia się na zajęcia więcej niż 3 razy , nie ma godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych,
f) przestrzega regulaminów szkoły,
g) zawsze zmieniał obuwie,
h) podczas realizacji projektu gimnazjalnego pełnił aktywną rolę , wspomagając członków zespołu,
i) ucznia bardzo dobrego cechuje schludny i estetyczny,
j) w czasie uroczystości szkolnych zakłada strój galowy.
3) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania oceny poprawnej i dodatkowo:
a) w większości spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny, ale nie wyróżnia się,
b) wywiązuje się z powierzonych mu zadań,
c) szanuje mienie własne i społeczne,
d) nie ulega nałogom, nie używa wulgarnego słownictwa,
e) nie prowokuje konfliktów i bójek ,nie znęca się fizycznie i psychiczne nad słabszymi,
f) wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i nauczycielami,
g) w ciągu semestru nie spóźnia się na zajęcia więcej niż 10 razy , nie ma godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych,
h) przestrzega regulaminów szkoły,
i) zmienia obuwie (dopuszcza się w semestrze do 2 uwag za brak obuwia zmiennego),
j) podczas realizacji projektu gimnazjalnego prawidłowo wypełniał swoje zadania, wspomagając członków zespołu,
k) ucznia dobrego cechuje schludny i estetyczny wygląd oraz strój galowy w czasie uroczystości szkolnych.
4) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania oceny nieodpowiedniej i dodatkowo:
a) w stopniu zadowalającym spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny,
b) jego zachowanie nie odbiega od powszechnie przyjętych norm, pracuje na miarę swoich możliwości,
c) ma więcej niż 10 spóźnień i liczbę godzin nieusprawiedliwionych nie wiekszą niż 20,
d) spełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego ,lecz zdarzało mu się nie wywiązywać z przyjętych zadań , co było przyczyną opóźnień bądź konfliktów w zespole,
e) przestrzega regulaminów szkoły,
f) zmienia obuwie (dopuszcza się w semestrze do 3 uwag za brak obuwia zmiennego).
5) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
a) nie zawsze spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny,
b) narusza obowiązujące normy zachowania szkolnego,
c) nie pracuje na miarę swoich możliwości i warunków jakie stawia mu szkoła,
d) zachowuje się nieodpowiednio i nie wykazuje chęci poprawy,
e) utrudnia prowadzenie lekcji,
f) wulgarnie i agresywnie zachowuje się w stosunku do koleżanek, kolegów, nauczycieli i personelu szkoły,
g) cechuje go niska kultura osobista,
h) prowokuje i bierze udział w bójkach,
i) notorycznie spóźnia się na lekcje,
j) semestrze ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych,
k) podważa dobre imię szkoły , zamieszczając w środkach masowego przekazu obraźliwe informacje na temat szkoły, uczniów oraz wszystkich pracowników szkoły,
l) obraża godność osobistą nauczyciela (Dz.U.nr 80 z dn.11 kwietnia 2007r.),
ł) łamie regulamin szkoły,
m) nie zmienia obuwia (powyżej 4 uwag).
n) podczas realizacji projektu gimnazjalnego często zaniedbywał swoje obowiązki lub odmawiał współpracy , co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego.
6) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) rażąco uchybia wymaganiom zawartym w kryteriach oceny,
b) ma lekceważący stosunek do pracowników i kolegów,
c) używa wulgarnego słownictwa,
d) dewastuje mienie społeczne,
e) ulega nałogom i namawia do tego innych,
f) stosuje szantaż, wyłudza mienie, nie wykazuje chęci poprawy, a podejmowane środki zaradcze nie przynoszą oczekiwanych rezultatów,
g) działa w nieformalnych grupach , gangach,
h) pozostaje pod dozorem kuratora lub policji,
i) w semestrze ma więcej niż 40 godzin nieusprawiedliwionych,
j) łamie zasady zawarte w regulaminach szkoły,
k) nie zmienia obuwia,
l) podważa dobre imię szkoły, zamieszczając w środkach masowego przekazu obraźliwe informacje na temat szkoły , uczniów oraz wszystkich pracowników szkoły , obraża godność osobistą nauczyciela (Dz.U.nr 80 z dn.11 kwietnia 2007r.),
ł) ocenę naganną otrzymuje uczeń , który nie przystapił do realizacji projektu lub nie wywiązał się ze swoich obowiązków.
7. Zasady ustalania oceny z zachowania:
1) w klasach I-III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny zachowania są ocenami opisowymi;
2) to samo odnosi się do uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
3) ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt.4 i 5.
4) Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy wyższej lub ukończenia szkoły ucznia , któremu po raz drugi z rzędu ustalono roczną naganna ocenę z zachowania;
5) ocena końcoworoczna uwzględnia ocenę z zachowania za pierwsze półrocze;
6) ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli, oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły;
7) wychowawcy klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania oraz skutkach rocznej oceny nagannej z zachowania;
8) ocena z zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia: obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób;
9) w dzienniku lekcyjnym jest umieszczony Zeszyt Obserwacji Ucznia do którego nauczyciele wpisują spostrzeżenia i uwagi w ciągu semestru. Uczniowie dbają o to , aby nauczyciel wpisał uwagi pozytywne świadczące o zaangażowaniu. Rodzice mogą na bieżąco kontrolować i wpływać na zachowanie swoich dzieci;
10) ocenę zachowania końcoworoczną i półroczną ustala wychowawca klasy. Przy ustalaniu oceny wychowawca powinien uwzględnić opinię o uczniu pedagoga, psychologa i innych pracowników. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna;
11) Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnym ma prawo, w szczególnych sytuacjach (np. nagana dyrektora szkoły) zmienić ocenę z zachowania ustaloną przez wychowawcę;
12) w przypadku ewentualnych uchybień i rażących przewinień ucznia w okresie po posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej może zostać zwołane nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej zmieniające ustaloną wcześniej ocenę.
Rozdział 5
Klasyfikacja śródroczna i roczna
§ 92.1. Na miesiąc przed śródokresowym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej niedostatecznej ocenie z przedmiotów i nagannej z zachowania. Forma zawiadomienia jest pisemna. Rodzic zwraca wychowawcy podpisane zawiadomienie.
2. Na 10 dni przed okresowym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie z przedmiotów i z zachowania. Forma zawiadomienia jest pisemna. Rodzic zwraca wychowawcy podpisane zawiadomienie.
3. Proponowana przez nauczyciela pozytywna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku sprawdzianu pod warunkiem spełnienia warunków z § 94 ust. 3.
1) Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2) Jeśli uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) uznają ,że roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotów edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z prawem, mogą w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły.
3) W przypadku stwierdzenia , ze roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotów edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję , która ustali ocenę. W skład komisji wchodzą: dyrektor szkoły ( lub wicedyrektor) jako przewodniczący, wychowawca, wskazany przez dyrektora inny nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie, pedagog szkolny, w specjalnych przypadkach przedstawiciel Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, rodzice (na własne życzenie, jako obserwatorzy bez prawa głosu).
4) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji;
b) termin posiedzenia komisji;
c) wynik egzaminu klasyfikacyjnego (z przedmiotu edukacyjnego) lub wynik głosowania (przy
ustalaniu oceny z zachowania);
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
5) Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
6) Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej i jest oceną ostateczną.
Rozdział VI
Promocja i ukończenie szkoły
§ 93.1. Rok szkolny dzieli się na półrocza. Każdy kończy się podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych ucznia , klasyfikacją śródroczną w miesiącu styczniu i roczną w czerwcu.
2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
3. Na promocję do klasy wyższej nie ma wpływu ocena z religii/etyki.
4. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne z religii lub /i etyki ocenę semestralną uzyskana z tych zajęć wlicza się do średniej ocen.
5. W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.
6. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, oraz co najmniej bardzo dobra ocenę z zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
7. Spośród uczniów klas VI szkoły podstawowej podczas podsumowania wyników nauki na koniec roku szkolnego rada pedagogiczna wyłania osobę , której za osiągnięcia przyznaje się Puchar im. Józefa Grzybka.
8. Zasady przyznawania Pucharu im. Józefa Grzybka zamieszczone są w Regulamin Konkursu o Puchar Rodziny Józefa Grzybka dla najlepszego absolwenta Szkoły Podstawowej w Kokoszkowach.
9. Spośród uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum wychowawcy klas typują ( zgodnie z regulaminem przyznawania stypendium) osoby do stypendium za wyniki w nauce i inne osiągnięcia.
10. Stypendium przyznawane jest na koniec pierwszego półrocza i na koniec roku szkolnego.
11. Spośród uczniów klas III gimnazjum podczas podsumowania wyników nauki na koniec roku szkolnego rada pedagogiczna wyłania osobę , której za osiągnięcia przyznaje się Puchar Supergimnazjalisty.
12. Zasady przyznawania Pucharu Supergimnazjalisty zamieszczone są w Regulamin Konkursu o Puchar Supergimnazjalisty dla absolwenta Publicznego Gimnazjum w Kokoszkowach.
13. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej , uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia.
14. Laureaci olimpiad o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w gimnazjach otrzymują z danych zajęć celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
15. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ustępie 2 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
16. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
17. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
18. Uczeń, który w jednej szkole otrzymał co najmniej dwa razy z rzędu naganną ocenę zachowania, mimo, iż uzyskał klasyfikacyjne oceny roczne wyższe od oceny niedostatecznej może uchwałą Rady Pedagogicznej nie otrzymać promocji do klasy wyższej lub ukończyć szkoły. Może mieć miejsce, gdy uczeń:
1) nie korzysta z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) prezentuje wyjątkowo lekceważący stosunek do nauczycieli i zespołu;
3) zachowuje się nieobyczajnie;
4) stwarza sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu uczniów;
5) stosuje przemoc psychiczną, znęca się nad innymi.
19. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 18, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
20. Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
21. Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy (po konsultacji z nauczycielami uczącymi w jego klasie) jest zobowiązany pisemnie powiadomić rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych i nagannej ocenie z zachowania ucznia. Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły.
22. Na 10 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy (po konsultacji z nauczycielami uczącymi w jego klasie) jest zobowiązany pisemnie powiadomić rodziców o przewidywanych ocenach i zachowaniu ucznia. Za przewidywaną ocenę roczną przyjmuje się ocenę zaproponowaną przez nauczyciela zgodnie z terminem ustalonym w Statucie Szkoły.
23. Rodzic podpisem potwierdza odbiór informacji. Podpisane informacje zbiera wychowawca.
24. W przypadku nieodebrania przez rodzica informacji o zagrożeniu dowodem doręczenia informacji będzie potwierdzenie przesłania listu poleconego.
25. Potwierdzenie wysłania listu poleconego przez szkołę są gromadzone w dokumentacji przechowywanej w kancelarii szkoły.
26. Uczeń kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej, na która składają się roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych , uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 18. oraz przystąpił odpowiednio do egzaminu gimnazjalnego lub sprawdzianu. Obowiązek przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego lub sprawdzianu nie dotyczy uczniów zwolnionych z egzaminu na podstawie odrębnych przepisów.
27. Warunkiem ukończenia gimnazjum jest również realizacja projektu edukacyjnego, z zastrzeżeniem § 93 ustęp 4 i 5.
28. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia , w porozumieniu z rodzicami / prawnymi opiekunami/.
Rozdział 7
Tryb i warunki uzyskiwania oceny wyższej
§ 94. Tryb i warunki uzyskiwania oceny wyższej niż przewidywana roczna ocena z zajęć edukacyjnych – sprawdzian wiadomości.
1. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen cząstkowych jest równa ocenie, o którą się ubiega, lub od niej wyższa.
2. Uczeń nie może ubiegać się o ocenę celującą, ponieważ jej uzyskanie regulują oddzielne przepisy WZO.
3. Warunki ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana:
1) frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby);
2) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach;
3) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów i prac pisemnych;
4) uzyskanie z wszystkich sprawdzianów i prac pisemnych ocen pozytywnych (wyższych niż ocena niedostateczna), również w trybie poprawy ocen niedostatecznych;
5) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy, w tym konsultacji indywidualnych.
4. Uczeń ubiegający się o podwyższenie oceny zwraca się z pisemną prośbą do wychowawcy klasy, w ciągu 4 dni przed radą klasyfikacyjną.
5. Wychowawca klasy sprawdza spełnienie wymogu w ust.3 pkt 1 i 2, a nauczyciel przedmiotu spełnienie wymogów ust. 3 pkt 3, 4 i 5.
6. W przypadku spełnienia przez ucznia wszystkich warunków z ust. 3, nauczyciel przedmiotu wyrażają zgodę na przystąpienie do poprawy oceny.
7. W przypadku niespełnienia któregokolwiek z warunków wymienionych w ustępie 3 prośba ucznia zostaje odrzucona, a wychowawca lub nauczyciel uzasadnia pisemnie przyczynę jej odrzucenia.
8. Uczeń spełniający wszystkie warunki najpóźniej na 2 dni przed zatwierdzającym posiedzeniem Rady Pedagogicznej przystępuje do przygotowanego przez nauczyciela przedmiotu dodatkowego sprawdzianu pisemnego.
9. Sprawdzian, oceniony zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, zostaje dołączony do dokumentacji wychowawcy klasy.
10. Poprawa oceny rocznej może nastąpić jedynie w przypadku, gdy sprawdzian został zaliczony na ocenę, o którą ubiega się uczeń lub ocenę wyższą.
11. Ostateczna ocena roczna nie może być niższa od oceny proponowanej, niezależnie od wyników sprawdzianu, do którego przystąpił uczeń w ramach poprawy.
§ 95. Egzamin klasyfikacyjny
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, z powodu usprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania jeśli rada pedagogiczna wyrazi zgodę.
3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzajacym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno–wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4.Egzamin klasyfikacyjny zdaje również
1) uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki;
2) uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia o którym mowa w ust 4 pkt2 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
6. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust 7.
7. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, zajęć komputerowych, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
9. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
10. Przewodniczący komisji, o której mowa w ust. 9 uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
11. Na wniosek nauczyciela danych zajęċ edukacyjnych do komisji może byċ powołany inny nauczyciel tego samego przedmiotu.
12. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
13. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
14. W czasie egzaminu mogą być obecni- w charakterze obserwatorów- rodzice ( opiekunowie ) ucznia.
15. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności :
1) imiona i nazwiska nauczycieli będących członkami komisji;
2) termin egzaminu;
3) zadania egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu i uzyskane oceny.
16. Do protokołu dołącza się prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
17. Ustalona przez nauczyciela , albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna( semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem ust.18
18. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena roczna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 96 ust 1.
19. Ustalona przez wychowawcę klasy śródłroczna/końcoworoczna ocena zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 91 ust. 7 pkt 12.
Rozdział 8
Sprawdzian wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym
§ 96. Egzamin poprawkowy
1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej , uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Mogą nimi być:
1) długotrwała choroba ucznia lub członków rodziny;
2) konflikty rodzinne;
3) wypadki losowe;
4) patologia społeczna.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć komputerowych, informatyki, zajęċ technicznych, zajęć artystycznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
5. W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
6. Pytania egzaminacyjne układa egzaminator, a zatwierdza Dyrektor Szkoły najpóźniej na dzień przed egzaminem poprawkowym. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać wymaganiom edukacyjnym według pełnej skali ocen. W przypadku ucznia, dla którego nauczyciel dostosowywał wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ze specjalnymi trudnościami w nauce, pytania egzaminacyjne powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia.
7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu w dyrektorem tej szkoły.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie , może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września.
9. Uczeń , który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy wyższej i powtarza klasę.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia , który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych. Warunkiem zgody jest fakt, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
11. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić w terminie 2 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że ocena z egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
12. W przypadku stwierdzenia, że ocena z egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu w trybie odwoławczym. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
Rozdział 9
Projekt edukacyjny
§ 97. Zasady ogólne
1. Uczniowie klas II gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Warunki i zasady realizacji projektu zawarte zostały w „Szczegółowych warunkach i
zasadach realizacji projektu edukacyjnego w Publicznym Gimnazjum w Kokoszkowach”.
3. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu oraz temat projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego. Do tych przypadków zalicza się:
1) usprawiedliwiona nieobecność ucznia
2) nauczanie indywidualne
3) realizację obowiązku szkolnego poza szkołą
4) indywidualny program lub tok nauki
5) inne przypadki (np. zmiana szkoły)
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4 na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu wpisuje się „zwolniony’ albo „zwolniona”.
6. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
7. Za zespół rozumie się grupę uczniów od 3 do 6 osób.
8. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego dotyczy wybranych treści nauczania
określonych w podstawie programowej lub wykracza poza te treści.
9. Projekt edukacyjny obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu edukacyjnego,
2) określenie celów i zaplanowanie etapów jego realizacji,
3) wykonanie zaplanowanych działań,
4) publiczne przedstawienie rezultatów pracy zespołu,
5) podsumowanie pracy uczniów nad projektem edukacyjnym.
10. Projekt edukacyjny kształci u uczniów:
1) odpowiedzialność za własne postępy;
2) umiejętność podejmowania grupowych pomysłów;
3) umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
4) umiejętność rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
5) umiejętności stosowania teorii w praktyce.
11. Projekt edukacyjny ma na celu:
1) rozwój samoorganizacji i kreatywności;
2) przygotowanie do publicznych wystąpień;
3) naukę samodzielności i podejmowania aktywności;
12. Wychowawca klasy, która będzie realizowała projekt, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego do końca września roku szkolnego, będącego rokiem realizacji projektu.
13. W terminie do 30 listopada dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Bazę Projektów Edukacyjnych. Kopie Kart Projektów dopuszczonych do realizacji projektów umieszcza się w bibliotece szkolnej.
14. Uczniowie zainteresowani realizacja konkretnego projektu zgłaszają to wychowawcy klasy. Ostateczny termin wyboru tematu projektu przypada na 10 grudnia.
15. Publiczne prezentacje projektów odbędą się do 1 czerwca.
16. Czas pracy wykonania projektu nie może przekraczać trzech miesięcy.
17. Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
1) konferencja naukowa połączona z wykładami;
2) forma plastyczna np. plakat, collage z opisami;
3) przedstawienie teatralne, inscenizacja;
4) książka, broszura, gazetka;
5) prezentacja multimedialna;
6) model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
7) happening, marsz;
8) sesja dyskusyjna;
9) inna, za zgodą opiekuna.
18. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w WSO uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
19. Informacje na temat pracy zespołów i ich wyników opiekunowie zespołów przekazują wychowawcy na zasadach określonych w „Szczegółowych warunkach i zasadach realizacji projektu edukacyjnego w Publicznym Gimnazjum w Kokoszkowach”.
20. Przy wystawianiu oceny nauczyciel ma prawo uwzględnić samoocenę ucznia i ocenę jego pracy przez zespół, a także opinie pozyskane od odbiorców projektu.
21. Nauczyciele przedmiotów, których dotyczą projekty, mogą wystawić stopnie, jeżeli uważają, że grupa przedstawiła temat w sposób dogłębny i innowacyjny.
22. W przypadku gdy uczeń w określonym Dyrektora terminie nie zgłosi swojego udziału w żadnym projekcie, wychowawca klasy dokonuje przydziału ucznia do jednego z zespołów.
23. Wychowawca jest koordynatorem udziału uczniów w projekcie edukacyjnym tzn. kontroluje udział wychowanków w pracach zespołów i dopilnowuje, aby każdy wychowanek
w trakcie nauki w gimnazjum uczestniczył w realizacji projektu edukacyjnego. Wychowawca prowadzi rejestr udziału wychowanka w projekcie edukacyjnym.
24. Ocena z projektu edukacyjnego jest oceną cząstkową zachowania i nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie gimnazjum.
§ 98. Kryteria oceny projektu edukacyjnego.
1. Oceny za wkład pracy ucznia w realizację projektu dokonuje opiekun grupy projektowej i jest to ocena cząstkowa z zachowania.
2. Ocena wynika z oceny trzech elementów:
1) oceny efektu końcowego (wytworu), a w szczególności: zawartość merytoryczna, treść, zgodność z tematem projektu, oryginalność, kompozycja, stopień wykorzystania materiałów źródłowych, estetyka i staranność, trafność dowodów i badań, wartość dydaktyczna i wychowawcza;
2) wkładu ucznia w realizację projektu, a w szczególności: zaangażowanie ucznia, pomysłowość i innowacyjność, umiejętność pracy w grupie, udział w praktycznym wykonaniu , wielkość zadań, stopień trudności zadań, terminowość wykonania przydzielonych zadań, poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań, pracowitość, udział w prezentacji;
3) oceny prezentacji, w tym: poprawność językowa, słownictwo specjalistyczne, efekt artystyczny, atrakcyjność, estetyka, technika prezentacji, stopień zainteresowania odbiorów, poprawność udzielanych wyjaśnień , odpowiedzi odbiorcom.
3. Zasady oceniania projektu zawarte są w „Szczegółowych warunkach i zasadach realizacji projektu edukacyjnego w Publicznym Gimnazjum w Kokoszkowach”.
Rozdział 10
Sposoby poprawiania słabych wyników, praca z uczniem mającym deficyty
§ 99.1. W pierwszym etapie edukacyjnym wskazane jest prowadzenie zajęć wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych.
2. Wychowawca klasy planuje i czuwa nad przebiegiem pomocy koleżeńskiej gdy przewiduje ,że taka pomoc może dać pożądany efekt.
3. Nauczyciel przedmiotu z którego wystąpiły trudności wyznacza uczniowi dodatkowe terminy konsultacji w czasie których udzieli uczniowi dodatkowej pomocy.
4. Nauczyciel wyznaczy uczniowi termin na poprawę pracy klasowej lub sprawdzianu.
1) pracę klasową / sprawdzian uczeń poprawia w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania pracy w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu;
2) uczeń musi poprawić prace klasową z oceny niedostatecznej;
3) nauczyciel poprawioną ocenę zapisuje w następujący sposób 1 / 4 lub (1)4;
4) uczeń powracający do szkoły po dłuższej nieobecności (przynajmniej tydzień) ustala – z chwilą powrotu do szkoły – terminy i sposoby uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do sprawdzianów i odpowiedzi.
Rozdział 11
Sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w gimnazjum
§ 100.1. W klasie VI szkoły podstawowej przeprowadzany jest sprawdzian poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawa przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, zwany dalej sprawdzianem. Obejmuje on zagadnienia z zakresu języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
2. W trzeciej klasie gimnazjum przeprowadza się egzamin obejmujący:
1) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych;
2) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, 3) umiejętności i wiadomości z zakresu obcego języka nowożytnego.
3. Umiejętności i wiadomości wymagane na sprawdzianie i egzaminie określone są w standardach wymagań.
4. Sprawdzian i egzamin mają charakter powszechny i obowiązkowy.
5. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny przeprowadza się w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
6. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej spełniającej warunki określone odpowiedniej ustawie.
7. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
8. Opinię tę rodzice / prawni opiekunowie/ ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły w terminie do dnia 15 października roku szkolnego , w którym jest przeprowadzany sprawdzian/ egzamin.
9. Uczniowie chorzy lub niepełnosprawni czasowo , na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza mogą przystąpić do sprawdzianu/ egzaminu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na stan zdrowia.
10. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
11. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego , który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu/ egzaminu na wniosek rodziców /prawnych opiekunów/ zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
12. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w szkole podstawowej oraz laureaci wojewódzkich ( lub ponad wojewódzkich) konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grup przedmiotów objętych sprawdzianem/ egzaminem są zwolnieni ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
13. Zwolnienie ze sprawdzianu lub części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu lub z tej części najwyższego wyniku.
14. Organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne przepisy.
15. Wynik sprawdzianu lub egzaminu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu i egzaminu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
16. Uczniowie, którzy do sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego nie przystąpią w danym roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej/gimnazjum i przystąpić do sprawdzianu/egzaminu w roku następnym.
Rozdział 12
Test kompetencji przeprowadzony w trzeciej klasie szkoły podstawowej
§ 101.1. W klasach III szkoły podstawowej może być przeprowadzony test kompetencji. Na jego przeprowadzenie szkoła uzyskuje zgodę rodziców.
2. Sprawdzian ten przygotowany jest przez firmę zewnętrzną.
3. Sposób przeprowadzenia sprawdzianu jest ustalony przez firmę.
4. Firma zewnętrzna opracowuje wyniki.
5. Wyniki testu kompetencji stanowią informację dla uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli o wiedzy i umiejętnościach opanowanych bądź nie przez uczniów.
Rozdział 13
Świadectwo szkolne i inne druki
§ 102.1.Po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń zależnie od wyników klasyfikacji rocznej, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie lub nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej. Wzory świadectw określają odrębne przepisy.
2. Uczeń, który otrzymał promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie promocji z wyróżnieniem.
3. Do szczególnych osiągnięć ucznia, wpisywanych na świadectwo szkolne zalicza się osiągnięcia określone przez Pomorskiego Kuratora Oświaty:
4. Uczeń szkoły, który ukończył daną szkołę, otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.
5. Uczniowi, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim lub laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej wpisuje się na świadectwie celującą końcową ocenę klasyfikacyjną, nawet, jeśli wcześniej dokonano klasyfikacji na poziomie niższej oceny.
6. Uczeń gimnazjum, który przystąpił do egzaminu gimnazjalnego otrzymuje zaświadczenie.
7. Szkoła, na wniosek ucznia lub rodzica wydaje zaświadczenie dotyczące przebiegu nauczania.
8. Każdy uczeń szkoły otrzymuje legitymację szkolną, której rodzaj określają odrębne przepisy. Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i pieczęci urzędowej szkoły.
9. Świadectwa, zaświadczenia, legitymacje szkolne są drukami ścisłego zarachowania.
10. Szkoła prowadzi imienną ewidencję wydanych legitymacji, świadectw ukończenia szkoły oraz zaświadczeń.
11. Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczenia dotyczące przebiegu nauczania szkoła wydaje na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę.
12. Na świadectwach promocyjnych można dokonywać sprostowań błędów przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych. Na końcu dokumentu umieszcza się adnotacje „dokonano sprostowania” oraz czytelny podpis dyrektora szkoły lub upoważnionej przez niego osoby oraz datę i pieczęć urzędową.
13. Nie dokonuje się sprostowań na świadectwach ukończenia szkoły i zaświadczeniach. Dokumenty, o których mowa podlegają wymianie.
14. W przypadku utraty oryginału świadectwa, odpisu, zaświadczenia uczeń lub absolwent może wystąpić odpowiednio do dyrektora szkoły, komisji okręgowej lub kuratora oświaty z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu.
15. Za wydanie duplikatu świadectwa pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora szkoły.
16. Za wydanie duplikatu legitymacji uczniowskiej pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora szkoły.
17. Szkoła nie pobiera opłat za sprostowanie świadectwa szkolnego.
18. Na świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia szkoły, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia , odnotowuje się :
1) uzyskane wysokie miejsca – nagradzane lub honorowane zwycięskim tytułem – w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkół;
2) osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi, zwłaszcza w formie wolontariatu lub środowiska szkolnego.
Dział VIII
Warunki bezpiecznego pobytu uczniów w szkole
§ 103. Podstawowe zasady bezpiecznego pobytu w szkole.
1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami oraz innymi przejawami patologii społecznej w obiekcie szkolnym, nadzór nad tym, kto wchodzi na teren szkoły sprawują: pracownik obsługi szkoły oraz dyżurujący nauczyciele.
2. Wszyscy uczniowie mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli dyżurnych oraz pracowników obsługi szkoły podczas wchodzenia do budynku, korzystania z szatni, podczas przerw międzylekcyjnych.
3. Dyrektor szkoły, nauczyciele i pracownicy szkoły są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie uczniów w czasie ich pobytu w szkole oraz zajęć poza szkołą, organizowanych przez nią:
1) podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia,
2) podczas przerwy dyżur na korytarzach pełnią wyznaczeni nauczycieli zgodnie z harmonogramem dyżurów;
3) podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
4. Sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole oraz podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych realizowane jest poprzez:
1) systematyczne kontrolowanie obecności uczniów na każdej lekcji i zajęciach dodatkowych, reagowanie na spóźnienia, ucieczki z lekcji;
2) systematyczne sprawdzanie obecności uczniów zobowiązanych do przebywania w świetlicy
i egzekwowanie przestrzegania regulaminu świetlicy;
3) uświadomienie uczniom zagrożenia i podawanie sposobów przeciwdziałania im,
4) sprawdzanie warunków bezpieczeństwa w miejscach, gdzie prowadzone są zajęcia (dostrzeżone zagrożenie usunąć lub zgłosić dyrektorowi szkoły);
5) reagowanie na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów;
6) zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły;
7) niezwłocznie zawiadamianie Dyrektora Szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów
5. W miejscach o zwiększonym ryzyku wypadku – sala gimnastyczna, pracownie: informatyki, fizyki, chemii, warsztaty szkolne i inne, opiekun pracowni lub inny pracownik odpowiedzialny za prowadzenie zajęć, opracowuje regulamin pracowni (stanowiska pracy) i na początku roku zapoznaje z nim uczniów.
6. Budynek szkoły jest monitorowany całodobowo (na zewnątrz i wewnątrz).
7. Uczniowie powinni przestrzegać godzin wyjścia/wejścia do szkoły.
8. Uczniom nie wolno oddalać się poza teren szkoły.
9. Ucznia może zwolnić z danej lekcji dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych – na pisemny wniosek rodziców, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.
10. Zwolnienie ucznia z zajęć z zamiarem odbycia przez niego innych zajęć w szkole / np.
próba/ jest dopuszczalne tylko po uzgodnieniu tego pomiędzy nauczycielami, ponieważ inny nauczyciel sprawuje opiekę nad zwolnionym uczniem.
11. W przypadku nieobecności nauczyciela, można odwołać pierwsze lekcje, a zwolnić uczniów z ostatnich.
12. W szczególnie uzasadnionych przypadkach / choroba nauczyciela / dopuszczalne jest łączenie grup uczniów / również całych klas/ i przekazanie jednemu nauczycielowi opieki nad taką grupą.
13. Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest możliwe pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmuje inny pracownik szkoły.
14. Do realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem można wykorzystywać zapis
monitoringu wizyjnego.
15. W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel, który jest jego świadkiem, zawiadamia pielęgniarkę szkolną, pedagoga szkolnego oraz Dyrektora Szkoły.
16. Dyrektor Szkoły powiadamia o wypadku zaistniałym na terenie szkoły pogotowie ratunkowe (w razie potrzeby), rodziców.
17. O wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym powiadamiany jest prokurator i kurator oświaty, a o wypadku w wyniku zatrucia – państwowy inspektor sanitarny.
18. Pomieszczenia szkoły, w szczególności pokój nauczycielski, pokój nauczycieli wychowania fizycznego oraz kuchnię, wyposaża się w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.
19. Nauczyciele, (a zwaszcza prowadzący zajęcia wychowania fizycznego) podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
20. Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i środki ochrony indywidualnej oraz po zapewnieniu właściwego nadzoru i bezpiecznych warunków pracy.
§ 104. Procedury postępowania w przypadku zagrożenia
1. W przypadku uzyskania informacji, że uczeń który, nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:
1) przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy.
2) wychowawca informuje o fakcie pedagoga/psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
3) wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem, w ich obecności.
W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.
4) jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich).
5) w przypadku, gdy szkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
6) w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
2. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków powinien podjąć następujące kroki:
1) powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy;
2) odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie;
3) wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej;
4) zawiadamia o tym fakcie Dyrektora Szkoły oraz rodziców/prawnych opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji - decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły/placówki;
5) dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu - odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat;
6) jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego;
3. W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk powinien podjąć następujące kroki:
1) nauczyciel zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
2) powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły wzywa policję.
3) po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.
4. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, powinien podjąć następujące kroki:
1) nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
2) o swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia
i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
3) w przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji
i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież
i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
4) jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.
5. W Zespole Szkół Publicznych w Kokoszkowach obowiązują procedury szkolne opisujące zachowania i metody postępowania pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz szkoły jako instytucji w sytuacjach innych niż wymienione w § 100. Każdy pracownik jest zobowiązany je znać i przestrzegać.
6. W Zespole Szkół Publicznych w Kokoszkowach obowiązują uczniów zasady zachowania, które są zawarte w:
1) Regulamin porządkowy obowiązujący społeczność szkolną w Zespole Szkół Publicznych w Kokoszkowach;
2) Regulamin uczniów dojeżdżających;
3) Regulamin dyskotek i imprez szkolnych;
4) Regulamin wycieczek i wyjść obowiązujący od dnia:30.09.2014r. w Zespole Szkół Publicznych
w Kokoszkowach
Dział IX
Ceremoniał szkolny
§ 105. Szkoła posiada symbole szkolne:
1. Sztandar Publicznej Szkoły Podstawowej:
1) sztandarem opiekuje się poczet sztandarowy pod kierunkiem wyznaczonych przez Dyrektora Szkoły nauczycieli;
2) uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska w szkole, dlatego poczet sztandarowy powinien być wytypowany z uczniów klasy piątej Szkoły Podstawowej o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu;
a) skład osobowy pocztu sztandarowego:
- Chorąży (sztandarowy) - jeden uczeń,
- Asysta - dwie uczennice
- Zastępcy Chorążego i Asysty
b) kandydatury składu są przedstawione przez wychowawcę klasy piątej oraz samorząd szkolny na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzony,
c) decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu,
3) kadencja pocztu trwa jeden rok (począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego);
4) poczet sztandarowy zawsze występuje w strojach galowych ze swymi insygniami. W trakcie uroczystości na wolnym powietrzu poczet może nosić okrycia wierzchnie;
5) insygniami pocztu sztandarowego są biało-czerwone szarfy biegnące z prawego ramienia do lewego boku i białe rękawiczki;
6) sztandar uczestniczy w uroczystościach szkolnych oraz poza szkołą na zaproszenie innych szkół i instytucji lub organizacji;
7) podczas uroczystości żałobnych sztandar ozdabia czarna wstęga uwiązana pod głowicą (orłem);
8) podczas wprowadzania i wyprowadzania sztandaru i w trakcie przemarszu chorąży niesie sztandar opierając drzewce na prawym ramieniu;
9) sztandarowi oddaje się szacunek. Podczas wprowadzania i wyprowadzania sztandaru wszyscy uczestnicy uroczystości stoją w pozycji „Baczność” . Odpowiednie komendy podaje osoba prowadząca uroczystość;
10) oddawanie honorów sztandarem odbywa się poprzez pochylenie go przez chorążego. Chorąży robi wykrok lewą nogą, piętę drzewca opiera o prawą stopę i oburącz pochyla sztandar;
11) sztandar oddaje honory:
a) na komendę „do hymnu” i „do hymnu szkoły”,
b) w czasie wykonywania „Roty”,
c) gdy grany jest sygnał „Wojsko Polskie” (uroczystości z udziałem wojska),
d) w trakcie ślubowania uczniów klas pierwszych,
e) podczas opuszczenia trumny do grobu,
f) w trakcie minuty ciszy dla uczczenia pamięci,
g) podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez delegację szkoły,
h) w trakcie uroczystości kościelnych.
2. Ślubowanie klasy pierwszej Szkoły Podstawowej:
1) Ślubowanie uczniów klas pierwszych odbywa się po wprowadzeniu sztandaru. Każdy pierwszoklasista stojąc w postawie zasadniczej trzyma uniesioną do góry na wysokości oczu prawą rękę z wyciągniętymi dwoma palcami w kierunku sztandaru i powtarza rotę przysięgi:
MY UCZNIOWIE PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. DH. JÓZEFA GRZYBKA W KOKOSZKOWACH ŚLUBUJEMY NA SZTANDAR NASZEJ SZKOŁY
BYĆ DOBRYMI UCZNIAMI I PRZESTRZEGAĆ ZASAD PANUJĄCYCH W SZKOLE
ŚLUBUJEMY
W PEŁNI WYKORZYSTYWAĆ CZAS PRZEZNACZONY NA NAUKĘ
ŚLUBUJEMY
ROZWIJAĆ SIEBIE, SWOJĄ WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI
ŚLUBUJEMY
KOCHAĆ SWOJĄ OJCZYZNĘ – POLSKĘ
ŚLUBUJEMY
2) Pasowanie na ucznia następuje tuż po ślubowaniu złożonym przez pierwszoklasistów. Dyrektor szkoły na lewe ramię każdego pierwszoklasisty kładzie duże pióro i mówi:
„Pasuję Cię na ucznia naszej szkoły”
3. Ślubowanie klasy pierwszej Publicznego Gimnazjum:
1) Każdy pierwszoklasista stojąc w postawie zasadniczej trzyma uniesioną do góry na wysokości oczu i powtarza rotę przysięgi:
MY UCZNIOWIE KLASY PIERWSZEJ PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W KOKOSZKOWACH ŚLUBUJEMY !
CODZIENNĄ NAUKĄ I PRACĄ SŁUŻYĆ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ORAZ SPRAWIE POKOJU I PRZYJAŹNI MIĘDZY LUDŹMI
ŚLUBUJEMY
SZANOWAĆ GODNOŚĆ, PRZEKONANIA I PRAWA KAŻDEGO CZŁOWIEKA
ŚLUBUJEMY
ODWAŻNIE I BEZINTERESOWNIE STAWAĆ W OBRONIE SŁUSZNEJ SPRAWY
ŚLUBUJEMY
POMNAŻAĆ WSPÓLNE DOBRO I SZANOWAĆ WYNIKI PRACY INNYCH
ŚLUBUJEMY
POSTĘPOWAĆ ZAWSZE Z HONOREM, STARAĆ SIĘ BYĆ CORAZ LEPSZYM I GODNIE REPREZENTOWAĆ SZKOŁĘ
ŚLUBUJEMY
2) Pasowanie na ucznia następuje tuż po ślubowaniu złożonym przez pierwszoklasistów. Dyrektor szkoły mówi: „Pasuję Cię na ucznia naszej szkoły”
4. Pożegnanie absolwentów Zespołu Szkół Publicznych:
1) Uroczyste apele kończące rok szkolny odbywają się oddzielnie dla szkoły podstawowej i oddzielnie dla gimnazjum;
2) na uroczystych apelach kończących rok szkolny absolwenci składają ślubowanie:
a) w szkole podstawowej wszyscy zgromadzeni stoją na baczność. Absolwenci trzymają uniesioną do góry rękę z wyciągniętymi dwoma palcami w kierunku sztandaru i powtarzają słowa przysięgi.
My, ABSOLWENCI Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach naszej Ojczyźnie i Tobie, Szkoło
ŚLUBUJEMY!
-zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystać w dalszym swym życiu,
ŚLUBUJEMY!
-zawsze pracować sumiennie i uczciwie, czynnie współuczestniczyć w życiu społecznym, kulturalnym, Kraju
ŚLUBUJEMY!
w dalszym życiu wysoko nieść zaszczytne miano WYCHOWANKA Zespołu szkół Publicznych w Kokoszkowach
ŚLUBUJEMY!
b) w gimnazjum wszyscy zgromadzeni stoją na baczność. Absolwenci trzymają uniesioną do góry rękę z wyciągniętymi dwoma palcami przed siebie i powtarzają słowa przysięgi.
My, ABSOLWENCI Publicznego Gimnazjum w Kokoszkowach naszej Ojczyźnie i Tobie, Szkoło
ŚLUBUJEMY!
-zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystać w dalszym swym życiu,
ŚLUBUJEMY!
-zawsze pracować sumiennie i uczciwie, czynnie współuczestniczyć w życiu społecznym, kulturalnym, Kraju
ŚLUBUJEMY!
w dalszym życiu wysoko nieść zaszczytne miano WYCHOWANKA Publicznego Gimnazjum w Kokoszkowach
ŚLUBUJEMY!
§ 106.1. Do uroczystości szkolnych tworzących ceremoniał zalicza się: święta państwowe , Dzień Edukacji Narodowej (14 października), Święto Niepodległości (11 listopada).
§ 107.1. Zachowanie uczestników uroczystości szkolnych:
Na komendę prowadzącego uroczystość:
„Baczność, Sztandar szkoły wprowadzić” - wszyscy uczestnicy przyjmują postawę zasadniczą i zachowują ją do komendy „Spocznij!”;
„Do hymnu” - w postawie zasadniczej (na baczność) odśpiewuje się 2 zwrotki hymnu państwowego, o ile prowadzący nie zarządzi inaczej;
„Do ślubowania” - uczestnicy pozostają w postawie zasadniczej do jego zakończenia komendą „Spocznij”;
„Do przekazania sztandaru” - uczestnicy pozostają w postawie zasadniczej, na wyznaczone miejsce występuje ze sztandarem poczet zdający i przyjmujący sztandar w pełnym składzie. Chorąży pocztu zdającego pochyla sztandar i wygłasza formułę: „Przekazujemy Wam sztandar - symbol Szkoły. Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie naszą szkołę i jej Patrona”; chorąży pierwszego składu nowego pocztu przyklęka na prawe kolano, całuje róg sztandaru, wstaje i wygłasza formułę :„Przyjmujemy od Was sztandar. Obiecujemy dbać o niego, sumiennie wypełniać swoje obowiązki i godnie reprezentować naszą szkołę i naszego Patrona.”; chorążowie przekazują sobie sztandar. W tym czasie asysta (pozostali członkowie pierwszych składów pocztu) przekazuje sobie insygnia pocztu (szarfy i rękawiczki); po przekazaniu sztandaru ustępujący poczet dołącza do swoich klas; „Poczet po przekazaniu sztandaru wstąp” – nowy poczet wraca na wyznaczone miejsce, pada komenda „Spocznij”.
Na zakończenie części oficjalnej każdej uroczystości szkolnej pada komenda: „Baczność, Sztandar szkoły wyprowadzić” - uczestnicy uroczystości przyjmują postawę zasadniczą a poczet wyprowadza sztandar. Prowadzący podaje komendę „Spocznij”.
Dział X
Postanowienia końcowe
§ 108.1. Regulaminy określające działalność organów szkoły, jak też wynikające z celów i zadań, nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu, jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
1) dyrektora szkoły jako przewodniczącego rady pedagogicznej;
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) rady rodziców;
4) organu prowadzącego szkołę;
5) oraz co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
Zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 27 sierpnia 2015r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Kokoszkowach