Statut

Statut cz. II

Rozdział 3

Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w Szkole

 

§ 45. Konflikty w szkole.

 

1. Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem rozwiązują:

1) wychowawca klasy – w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie a uczniami tej klasy,

2) Dyrektor Zespołu Szkół – jeżeli decyzja wychowawcy nie zakończyła konfliktu   lub konflikt z uczniami dotyczy wychowawcy klasy.

 

2.   Konflikty pomiędzy nauczycielami:

Postępowanie prowadzi Dyrektor Zespołu Szkół. Od decyzji Dyrektora Szkoły może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Szkołę.

 

3.    Konflikty pomiędzy rodzicami a innymi organami Zespołu Szkół:

1) Postępowanie w pierwszej instancji prowadzi Dyrektor Zespołu Szkół, a następnie organ prowadzący Zespół Szkół.

2) Prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora szkoły;

3) Przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;

4) Dyrektor szkoły podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu; o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.

 

4.  Konflikty między dyrektorem a innymi organami Zespołu Szkół

1) W przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest Zespół Mediacyjny.

2) W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor szkoły wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.

3) Zespół Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.

4) Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.  Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

 

  1. 2.  Rozstrzyganie sporów pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:

1)            prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora szkoły;

2)            przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;

3)  dyrektor szkoły podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;

4)            w swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.

 

§ 46. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków.

 

1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:

1) dyrektora szkoły – w każdy wtorek w godzinach od 10ºº do 14 ºº w sekretariacie szkoły;

2) wicedyrektora szkoły – w każdą srodę w godzinach  10 ³º - 15ºº w sekretariacie szkoły;

3) pracowników wyznaczonych imiennie (zał.4) przez dyrektora szkoły – codziennie w godzinach pracy sekretariatu

 

2. Skargi mogą być wnoszone: pisemnie; telefonicznie lub za pomocą dalekopisu; telefaksem; pocztą elektroniczną, ustnie do protokołu.

 

3. Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek potwierdza złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba je wnosząca zażada potwierdzenia. Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.

 

4. W szkole prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru. Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły.  Rejestr skarg i wniosków posiada następujące rubryki:

1) liczba porządkowa;

2) data wpływu skargi/wniosku;

3) data rejestrowania skargi/wniosku;

4) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek;

5) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek;

6) termin załatwienia skargi/wniosku;

7) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;

8) data rozpatrzenia;

9) krótka informacja o sposobie załatwiania sprawy

 

5. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.

 

6. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi  i wnioski osób fizycznych i prawnych.

 

§ 47. Kwalifikowanie skarg i wniosków

 

  1. 1.  Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.

 

  1. 2.  Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.

 

  1. 3.  Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

 

  1. 4.  Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, a kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.

 

  1. 5.  Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.

 

  1. 6.  Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

 

  1. 7.  Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

§ 48. Rozpatrywanie skarg i wniosków

 

  1. 1.  Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:

1)  przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;

2)  analiza treści skargi/wniosku;

3)  określenie i wyszczególnienie zarzutów.

 

  1. 2.  W przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu – wezwać skarżącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;

 

  1. 3.  przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;
  2. 4.  zaplanowanie trybu działań / czynności postępowania wyjaśniającego;
  3. 5.  w przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz z podaniem przyczyny i planowanego terminy zakończenia;

 

  1. 6.  analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;

 

  1. 7.  opracowanie odpowiedzi na skargę/ wniosek;

 

  1. 8.  sformułowanie wniosków do dalszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły, w przypadku , gdy skarga / wniosek były zasadne.

 

§ 49.1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:

 

1)      oryginał skargi/wniosku;

2)      notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego;zał.3

3)      materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;

4)      odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;

5)      inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

 

2. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

1)      oznaczenie organu, od którego pochodzi,

2)      wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,

3)      imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

 

3. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.

 

§ 50. Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

 

  1. 1.  Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
  2. 2.  Skargę/wniosek rozpatruje się:

1)      do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;

2)      do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;

3)      do dwóch miesięcy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.

 

  1. 3.  Do siedmiu dni należy:

 

1)  przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;

2)  przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości;

3)  przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów;

4)  przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;

5)  zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;

6)  udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

Dział IV

Organizacja kształcenia, wychowania i opieki

 

Rozdział 1

Organizacja nauczania

 

§ 51.1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno – wychowawczej są:

 

1)  obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane zgodnie z ramowym planem nauczania;

2)  zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

3)  zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym:

4)  dydaktyczno –wyrównawcze,

5)  zajęcia specjalistyczne dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno –pedagogicznej;

6)  zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;

7)  zajęcia edukacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12  ust. o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z  dnia stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78, z późn. zm.), organizowane w trybie określonym w tych przepisach;

8)  zajęcia edukacyjne, które organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej  i rady rodziców;

9)  dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:

a)  zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w  ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;

 

      2. Zajęcia w szkole prowadzone są:

1)  w systemie klasowo - lekcyjnym, godzina lekcyjna trwa 45 min. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o ile będzie to wynikać z założeń prowadzonego eksperymentu lub innowacji pedagogicznej;

2)  Czas trwania zajęć w klasach 0 – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.

3)  w grupach  tworzonych z poszczególnych oddziałów, z zachowaniem zasad podziału na grupy, opisanych w niniejszym statucie;

4)  w strukturach międzyoddziałowych, tworzonych z uczniów z tego samego etapu edukacyjnego:  zajęcia z języków obcych, informatyki, religii, etyki, zajęcia WF-u, zajęcia artystyczne, techniczne;

5)  w strukturach międzyklasowych, tworzonych z uczniów z różnych poziomów edukacyjnych: zajęcia z j. obcego, specjalistyczne z WF-u, plastyki, techniki;

6)  w toku nauczania indywidualnego;

7)  w formie realizacji indywidualnego toku nauczania lub programu nauczania;

8)  w formach realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą;

9)  w formie zblokowanych zajęć dla oddziału lub grupy międzyoddziałowej w wymiarze wynikającym z ramowego planu nauczania, ustalonego dla danej klasy w cyklu kształcenia. Dopuszcza się prowadzenie zblokowanych zajęć z: techniki i  wychowania fizycznego   (2 godz.);

10)   w systemie wyjazdowym o strukturze międzyoddziałowej i międzyklasowej: obozy naukowe, wycieczki  turystyczne i krajoznawcze, białe i zielone szkoły, wymiany międzynarodowe, obozy szkoleniowo- wypoczynkowe w okresie ferii letnich;

 

3. Dyrektor szkoły na wniosek Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej może wzbogacić proces dydaktyczny o inne formy zajęć, niewymienione w ust.2.

 

  1. 4.  Godziny zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela przeznaczane są na zajęcia wpływające na zwiększenie szans edukacyjnych, rozwijanie uzdolnień i umiejętności uczniów, zajęcia opieki świetlicowej. Przydział godzin następuje w terminie do 20 września każdego roku szkolnego, po rozpatrzeniu potrzeb uczniów i szkoły z uwzględnieniem deklaracji nauczycieli.

 

  1. 5.  Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu zabezpieczają dostęp uczniom do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju poprzez zabezpieczenie hasłem szkolnej sieci WiFi, a także instalowanie oprogramowania zabezpieczającego i ciągłą jego aktualizację.

 

  1. 6.  W szkole obowiązuje 5 – dniowy tydzień nauki.

 

  1. 7.  Przerwy lekcyjne trwają  10 minut. Dopuszcza się dłuższe przerwy w zależności od organizacji zajęć.

 

  1. 8.  Zajęcia dydaktyczno - wychowawcze rozpoczynają się w szkole w pierwszym powszednim dniu września, a kończą się w ostatni piątek czerwca. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia w szkole rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu  pierwszego września.

 

  1. 9.  Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. 

 

  1. 10.   Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady szkoły (w przypadku szkół lub placówek, w których rada nie została powołana) rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki, może, w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze 6 dni w szkole podstawowej i 8 dni w gimnazjum.

 

  1. 11.   Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 10, mogą być ustalone:

1)  w dni, w których w szkole odbywa się sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzamin gimnazjalny;

2)  w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone
w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków  wyznaniowych,

3)  w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub   potrzebami społeczności lokalnej.

 

  1. 12.   Dyrektor szkoły w terminie do dnia 30 września, informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 10.

 

  1. 13.   W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, a w przypadku szkoły w której rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, może, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

  1. 14.   W przypadku dni wolnych od zajęć dyrektor szkoły wyznacza termin odpracowania tych dni w wolne soboty.

 

  1. 15.   W dniach wolnych od zajęć w szkole organizowane są zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Dyrektor szkoły zawiadamia rodziców/prawnych opiekunów  o możliwości udziału uczniów w tych zajęciach w formie komunikatu i na stronie internetowej szkoły.

 

  1. 16.   Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:

1)  temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21:00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;

2)  wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. np. klęski żywiołowe, zagrożenia epidemiologiczne, zagrożenia atakami terrorystycznymi i inne.

 

  1. 17.   Zajęcia, o których mowa w ust. 16 podlegają odpracowaniu w wyznaczonym przez dyrektora terminie.

 

§ 52. Zasady tworzenia oddziałów klasowych

 

  1. 1.   Dyrektor szkoły opracowuje ramowy plan nauczania dla danego oddziału lub klas na cały okres kształcenia z zachowaniem minimalnej liczby godzin edukacyjnych określonych w przepisach prawa.

 

  1. 2.   Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu szkoły.

 

  1. 3.    Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.

 

4. Zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.

 

                   5. Liczba uczniów w klasach I - III może być zwiększona do 27, w przypadku konieczności przyjęcia w trakcie roku szkolnego uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły.

 

  1. 3.  W przypadkach zwiększenia liczby uczniów ponad liczbę 25 w klasach I -III dyrektor szkoły dokonuje:

1)  podziału oddziału, po uprzednim poinformowaniu Klasowej Rady Rodziców

lub

2)  zatrudnia asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w danym oddziale bez dokonywania podziału.

 

  1. 4.  W przypadkach, jak w ustępie 6 pkt 1, dyrektor szkoły może odstąpić od podziału oddziału, gdy Klasowa Rada Rodziców wystąpi z pisemnym wnioskiem do dyrektora szkoły z prośbą o niedokonywanie dzielenia grupy, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

 

  1. 5.  Zwiększony oddział może funkcjonować do zakończenia I etapu edukacyjnego, bez konieczności corocznego postępowania, jak w ust. 7.

 

  1. 6.     Liczebność uczniów w klasach IV – VI i klasach gimnazjalnych  określa organ prowadzący.

 

  1. 7.      Dyrektor Szkoły odpowiada za przestrzeganie przepisów dotyczących liczby uczniów odbywających zajęcia w salach lekcyjnych. Arkusz organizacyjny jest tworzony z uwzględnieniem tych przepisów.

 

  1. 8.  Ze względu na warunki lokalowe szkoły dopuszcza się możliwość – po uzyskaniu zgody organu prowadzącego Zespół Szkół - podziału istniejących już oddziałów na oddziały mniej liczne oraz łączenia tych oddziałów w przypadku zaistnienia znaczącej zmiany warunków nauki.

 

  1. 9.     Tryb postępowania podczas tworzenia nowych oddziałów spośród już istniejących:

1) dokonywane zmiany należy konsultować z zainteresowanymi uczniami i ich rodzicami w celu wyjaśnienia przyczyny i ustalenia sposobu dokonania zmian;

2) do nowych oddziałów przenosić w pierwszej kolejności tych uczniów, którzy wyrażą chęć przeniesienia się;

3) w przypadku braku uczniów chętnych o przeniesieniu decyduje wychowawca klasy w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu Szkół - informując zainteresowanych rodziców.

 

  1. 10.   Ze względu na stosowanie podziałów na grupy na zajęciach wychowania fizycznego oraz łączenia grup z klas równoległych, należy dążyć do wyrównania liczby dziewcząt i chłopców w nowych oraz istniejących już oddziałach.

 

  1. 11.    Tryb postępowania podczas likwidacji oddziału ze względów organizacyjnych:

1) likwiduje się oddział wskazany przez komisję, złożoną z dyrektora, wychowawców i nauczycieli zainteresowanych klas oraz pedagoga szkolnego,

2) rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają prawo wnioskowania do Dyrektora
Zespołu Szkół o przeniesienie dziecka do oddziału równoległego.

 

§ 53. Zasady podziału na grupy i tworzenia struktur międzyoddziałowych i międzyklasowych

 

  1. 1.   W pierwszym tygodniu września każdego roku szkolnego przeprowadza się w gimnazjum sprawdzian kompetencyjny z języka nowożytnego. Na podstawie jego wyników dokonuje się tworzenia grup międzyoddziałowych o określonym poziomie znajomości języka;

 

  1. 2.   uczniowie klas IV -VI SP i wszystkich klas gimnazjum w pierwszych  dwóch tygodniach roku szkolnego dokonują wyboru form realizacji 2 godzin wychowania fizycznego z ofert tych zajęć zaproponowanych przez dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym i zaopiniowaniu przez  Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców  i uwzględnieniu bazy sportowej szkoły, możliwości kadrowych, miejsca zamieszkania uczniów oraz tradycji sportowych danego środowiska lub szkoły;

 

  1. 3.   zajęcia, o których mowa w ust. 2 mogą być realizowane jako zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne lub pozaszkolne w formach:

1)  zajęć sportowych;

2)  zajęć rekreacyjno-zdrowotnych;

3)  zajęć tanecznych;

4)  aktywnych form turystyki.

 

4. Dopuszcza się łączenie dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego  w formie zajęć określonych w ust. 3 pkt 4 z zachowaniem liczby godzin przeznaczonych na te zajęcia w okresie nie dłuższym niż 4 tygodnie

 

                  5. Na zajęciach edukacyjnych z informatyki,  dokonuje się podziału na grupy w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.

 

                  6. Na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych  z języków obcych, w grupach o różnym stopniu zaawansowania znajomości języka, zajęcia prowadzone są w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych od 10 do 24 uczniów.

 

                   7. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych.

 

                    8. Zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone łącznie dla dziewcząt  i chłopców.

 

                    9. Na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, jeżeli z programu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych (przyroda, technika) dokonuje się podziału na grupy, jeżeli oddział liczy 31 uczniów i więcej.

 

                  10. W szkole może być utworzony oddział integracyjny liczący od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.

 

§ 54. Organizacja nauki religii/etyki.

 

                  1. Uczniom niepełnoletnim na życzenie rodziców (prawnych opiekunów) lub życzenie uczniów pełnoletnich szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

  1. 2.  Życzenie, o którym mowa w ust. 1 jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak być zmienione.

 

  1. 3.  W przypadku, gdy na zajęcia religii konkretnego wyznania lub etyki zgłosi się mniej niż 7 uczniów z danego oddziały, zajęcia te mogą być organizowane w formie zajęć międzyoddziałowych lub międzyklasowych, zaś w przypadku, gdy w całej szkole liczba chętnych na te zajęcia będzie mniejsza niż 7 osób, dyrektor szkoły przekazuje deklaracje rodziców do organu prowadzącego. Organ prowadzący organizuje naukę religii lub etyki w formie zajęć międzyszkolnych.

 

  1. 4.  W sytuacjach, jak w ust. 3, podstawę wpisania ocen z religii lub etyki do arkusza ocen i na świadectwie stanowi zaświadczenie wydane przez katechetę, nauczyciela etyki prowadzących zajęcia w grupach międzyszkolnych.

 

  1. 5.  Udział ucznia w zajęciach religii/etyki jest dobrowolny. Uczeń może uczestniczyć
    w dwóch rodzajach zajęć. 

 

  1. 6.  W przypadkach, gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i etyki, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnią z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób średnia ocena nie jest liczbą całkowitą, ocenę tę zaokrągla się do liczby całkowitej w górę.

 

§ 55. Organizacja nauki WDŻ-u.

 

  1. 1.  Uczniom danego oddziału lub grupie międzyoddziałowej organizuje się zajęcia  z zakresu wiedzy o życiu seksualnym, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa w ramach godzin do dyspozycji dyrektora w wymiarze 14 godzin w każdej klasie,  w tym po 5 godzin z podziałem na grupy chłopców i dziewcząt.

 

  1. 2.  Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału  w zajęciach, o których mowa w ust.1, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej sprzeciw wobec udziału ucznia w zajęciach.

 

  1. 3.  Zajęcia, o których mowa w ust. 1  nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

 

§ 56. Zasady zwalniania ucznia na zajęciach wychowania fizycznego.

 

  1. 1.  W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, dyrektor szkoły, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia,  zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na lekcjach wychowania fizycznego na czas określony w tej opinii.  Uczeń jest obowiązany uczestniczyć w  zajęciach wychowania fizycznego.  Nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowania fizycznego dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości ucznia.  Zasady oceniania określają przepisy zawarte w  statucie szkoły – Dział VII Rozdział I – Wewnątrzszkolne zasady oceniania.

 

  1. 2.  W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia na zajęciach wychowania fizycznego, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego. Uczeń jest obowiązany przebywać na zajęciach pod opieką nauczyciela, chyba, że rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji wychowania fizycznego (zwolnienia z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć).  W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony” albo „ zwolniona”.

 

  1. 3.  Uczeń nabiera prawo do zwolnienia z określonych ćwiczeń fizycznych lub zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego po otrzymaniu decyzji dyrektora szkoły.

 

§ 57. Zasady zwalniania ucznia z nauki drugiego języka obcego, sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

 

  1. 1.  Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania  zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka nowożytnego. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

 

  1. 2.  Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadającymi orzeczenie
    o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią czytać lub pisać, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowanych przez dyrektora szkoły.

 

  1. 3.  W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu/egzaminu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami                               (prawnymi opiekunami) ucznia.

 

§ 58. Działalność innowacyjna i eksperymentalna

 

  1. 1.  W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia eksperymentalne.

 

  1. 2.  Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły i efektywność kształcenia.

 

  1. 3.  Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne.

 

  1. 4.  Innowacja może być wprowadzona w całej szkole lub w oddziale lub grupie.

 

  1. 5.  Rozpoczęcie innowacji jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę  odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

 

  1. 6.  Innowacje wymagające przyznanie szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.

 

  1. 7.  Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.

 

  1. 8.  Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmują poszczególne  Rady Pedagogiczne lub Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół Publicznych.

 

  1. 9.  Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:

1)  zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;

2)  opinii Rady Rodziców;

3)  pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie
w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.

 

  1. 10.   Uchwałę Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią Rady Szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, o której mowa w ust. 9 pkt. 1-3, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.

 

  1. 11.   Po wyrażeniu pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań wprowadzenia innowacji przez organ prowadzący szkołę i akceptacji kuratora, innowacja zostaje wprowadzona.

 

§ 59. Praktyki studenckie.

 

  1. 1.  Zespół Szkół Publicznych w Kokoszkowach może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego  porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub - za jego zgodą – poszczególnymi  nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

  1. 2.  Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.                            

 

  1. 3.  Za dokumentację praktyk studenckich odpowiada upoważniony wicedyrektor Szkoły lub szkolny opiekun praktyk.

 

§ 60. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno–wychowawczych Zespołu Szkół, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.

1.  Biblioteka nieodpłatnie:

1) wypożycza uczniom podręczniki i materiały edukacyjne  mające postać papierową;

2) zapewnia uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych, mających postać elektroniczną ;

3) przekazuje uczniom, bez obowiązku zwrotu do biblioteki materiały ćwiczeniowe,

4) wypożycza uczniom książki literatury pięknej,

5) umożliwia uczniom skorzystanie z niektórych materiałów edukacyjnych na miejscu (np. słowniki, encyklopedie, atlasy itp.).

 

2. Dane osobowe gromadzone w bibliotece podlegają ochronie zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych.

 

3. Zasady korzystania ze zbiorów biblioteki określone są w Regulaminie Biblioteki.

 

4. Ewidencję zbiorów, inwentaryzację zbiorów i ewidencję ubytków reguluje wewnętrzna instrukcja opracowana zgodnie z zasadami ujętymi w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz. U. z 2008 r. nr 205 poz.1283).

 

Rozdział 2

Organizacja wychowania i opieki

 

§ 61. Współpraca z rodzicami.

 

  1. 1.  Rodzice i nauczyciele współdziałają ze szkołą w sprawach wychowania  i kształcenia dzieci.
  2. 2.  Szkoła uznaje pierwotne prawo rodzica do wychowania i nauczania, a jej działalność ma na celu wspieranie rodziny w tym zakresie.

 

  1. 3.  Rodzice współpracując ze szkołą mają prawo do:

1)  znajomości statutu szkoły, a w szczególności do znajomości celów i zadań szkoły, programu wychowawczego szkoły;

2)  zgłaszania do  Programu Wychowawczego swoich propozycji; wnioski i propozycje przekazują za pośrednictwem wychowawcy do przewodniczącego rady pedagogicznej;

3)  współudziału w pracy wychowawczej;

4)  znajomości organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym. Informacje te przekazuje dyrektor szkoły po zebraniu rady pedagogicznej;

5)  znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów. Przepisy te są omówione na pierwszym zebraniu rodziców i w przypadkach wymagających ich znajomości;

6)  znajomości wymagań programowych,

7)  znajomości systemu kar i nagród;

8)  uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka - jego zachowania, postępów w nauce
i przyczyn trudności (uzyskiwanie informacji ma miejsce w czasie zebrań rodziców, indywidualnego spotkania się z nauczycielem po uprzednim określeniu terminu i miejsca spotkania, telefonicznie lub pisemnie o frekwencji ucznia);

9)  uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka - porad udziela wychowawca, pedagog szkolny i na ich wniosek Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna;

10)   wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły: Dyrektorowi szkoły, organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny za pośrednictwem Rady Rodziców;

11)   spotkań z nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, logopedą, wychowawcą, dyrektorem poza terminarzem spotkań

 

  1. 4.  Rodzice mają obowiązek:

1)  dopełnienia formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;

2)  zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;

3)  interesowania się postępami dziecka w nauce, jego frekwencją;

4)  zaopatrzenia dziecka w podręczniki szkolne i niezbędne pomoce;

5)  interesowania się pracą domową oraz zapewnienia dziecku warunków, umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;

6)  przeglądanie zeszytów swoich dzieci, zachęcanie do starannego ich prowadzenia,

7)  dbania o właściwy strój i higienę osobistą swojego dziecka;

8)  dbania, aby dziecko spożyło posiłek w domu i w szkole;

9)  interesowania się zdrowiem dziecka i współpracowania z pielęgniarką szkolną;

10)   współpracowania z nauczycielami w przezwyciężaniu trudności w nauce dziecka, trudności wychowawczych i rozwijaniu zdolności;

11)   pokrywania szkód umyślnie spowodowanych przez dziecko;

12)   uczestniczenia w zebraniach  zgodnie z ustalonym na dany rok szkolny harmonogramem zebrań;

13)   usprawiedliwiania na bieżąco nieobecności dziecka w szkole

 

  1. 5.  Współpraca szkoły z rodzicami polega przede wszystkim na :

1)  kontaktach indywidualnych,

2)  pomocy materialnej dla rodziców i od nich,

3)  pomocy rodziców udzielonej wychowawcy przy organizowaniu imprez klasowych,

4)  bezzwłocznym zawiadamianiu rodziców o ważnych sprawach zaistniałych w szkole,

5)  wspieraniu i udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, a w przypadkach trudnych

kierowanie do instytucji pozaszkolnych,

6)  otaczaniu szczególną opieką domów z różnych powodów niewydolnych wychowawczo.

 

§ 62. Współpraca szkoły  z innymi instytucjami , a w szczególności z:

1)  Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w zakresie terapii psychologicznej, logopedycznej,

pedagogicznej, poradnictwa zawodowego, terapii dla rodziców, profilaktyki,

2)  Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie dożywiania dzieci, pomocy rzeczowej,

3)  Sądem Rejonowym  i policją w zakresie poradnictwa , opieki nad nieletnimi i ich rodzicami,

profilaktyki, przeciwdziałaniu demoralizacji.

 

§ 63. Świetlica szkolna.

 

  1. 1.  Korzystanie ze świetlicy jest bezpłatne.
  2. 2.  Zadania świetlicy szkolnej:

1)  świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki oraz rozwoju zainteresowań, uzdolnień i umiejętności.

2)  wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły;

3)  umożliwienie uczniom odrabianie pracy domowej;

4)  upowszechnianie wśród wychowanków zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny;

5)  przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym;

6)  rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów;

7)  wyrabianie u uczniów samodzielności;

8)  stwarzanie wśród uczestników nawyków do uczestnictwa w kulturze,

9)  przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji.

  1. 3.  Szczegółowe zasady przyjmowania dzieci do świetlicy i korzystania ze świetlicy określa

regulamin świetlicy zatwierdzony przez dyrektora Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach.

  1. 4.  Nieprzestrzeganie zasad regulaminu może skutkować skreśleniem dziecka z listy uczniów

uczęszczających do świetlicy.

  1. 5.  Czas pracy świetlicy ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii reprezentacji rodziców w

zależności od możliwości szkoły.

  1. 6.  Świetlica prowadzi zajęcia zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć zatwierdzonym przez

dyrektora szkoły.

  1. 7.  Uczeń, od momentu przybycia do świetlicy aż do czasu wyjścia do domu, przebywa pod

opieka wychowawców i nie może oddalać się bez ich zgody (do toalety, biblioteki, sklepiku szkolnego, itp.).

  1. 8.  Opiekunowie świetlicy nie ponoszą odpowiedzialności za pozostawione w niej przez

uczniów przedmiotów wartościowych i osobistych (np. telefony komórkowe, MP3, zabawki, pieniądze, itp.).

 

Rozdział 3

Dokumentowanie przebiegu nauczania, wychowania i opieki

 

§ 64.1. Szkoła prowadzi dokumentację nauczania i działalności wychowawczej                                     i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

  1. 2.  W szkole może funkcjonować elektroniczny dziennik. Oprogramowanie to oraz usługi z nim związane dostarczane są przez firmę zewnętrzną, współpracującą ze szkołą. Podstawą działania dziennika elektronicznego jest umowa podpisana przez dyrektora szkoły i uprawnionego przedstawiciela firmy dostarczającej i obsługującej system dziennika elektronicznego.

 

  1. 3.  Za niezawodność działania systemu, ochronę danych osobowych umieszczonych na serwerach oraz tworzenie kopii bezpieczeństwa, odpowiada firma nadzorująca pracę dziennika elektronicznego, pracownicy szkoły, którzy mają bezpośredni dostęp do edycji i przeglądania danych oraz rodzice w zakresie udostępnionych im danych. Szczegółową odpowiedzialność obu stron reguluje zawarta pomiędzy stronami umowa oraz przepisy obowiązującego w Polsce prawa.

 

4. W dziennikach lekcyjnych klas i –III szkoły podstawowej odnotowujecie frekwencję, tygodniowy rozkład zajęć wraz z tematami zajęć, uroczystości szkolne, klasowe, spotkania z rodzicami, dane o uczniu i jego rodzinie, informacje o bieżących postępach edukacyjnych za pomocą umownych symboli, z podziałem na kategorie edukacyjne, końcoworoczne opisowe informacje o postępach edukacyjnych oraz oceny w skali 1-6 z religii lub/i etyki.

 

5. Nauczyciel klas I –III gromadzi w specjalnej teczce sprawdziany miesięczne, które stanowią zbiór informacji o postępach edukacyjnych w poszczególnych miesiącach nauki i są podstawą comiesięcznych spotkań z rodzicami.

 

6. W klasach IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum w dziennikach odnotowuje się frekwencję, tygodniowy rozkład zajęć, tematy zajęć, uroczystości klasowe, szkolne, spotkania z rodzicami, dane o uczniu, oceny cząstkowe, oceny semestralne i roczne z zajęċ edukacyjnych i zachowania .

 

7. Postępy uczniów odnotowuje się w arkuszach ocen na koniec roku szkolnego .

 

8. Prace pisemne całogodzinne gromadzone są przez nauczyciela przedmiotu do końca danego  roku szkolnego.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27.08.2015
Dokument wytworzony przez: Zespół Szkół Publicznych w Kokoszkowach
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Benert
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2016 12:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dariusz Gollus
Ilość wyświetleń: 586
05 stycznia 2016 12:28 (Dariusz Gollus) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)