Akty prawne

Szkolny program profilaktyki 2015

Załącznik nr 2 do Programu Wychowawczego na rok szkolny 2015/16

 

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

 ZSP KOKOSZKOWY

NA ROK SZKOLNY 2015/2016

 

            Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 26 lutego 2002r. (DZ.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458) wszystkie treści i oddziaływania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców zostały wyodrębnione z Programu Wychowawczego Szkoły tworząc Szkolny Program Profilaktyki. Program profilaktyki wynika z Programu Wychowawczego Szkoły , tworząc z nim spójną całość i stanowi podstawę wychowania uczniów w naszej szkole.

            Cele Szkolnego Programu Profilaktyki są zbieżne z ogólno wychowawczymi celami szkoły i uwzględniają priorytety Pomorskiego Kuratorium Oświaty, który w roku szkolnym 2015/2016 podkreśla wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

            Program profilaktyki szkolnej Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach powstał w celu uporządkowania i usystematyzowania działań profilaktycznych w szkole oraz wprowadzenia zagadnień profilaktycznych do treści nauczania i wychowania. Udzielając uczniom rzetelnej wiedzy i informacji dostosowanej do ich poziomu rozwoju psychicznego, przygotowuje się ich do życia społecznego, umożliwiając dalszy rozwój. Przez program profilaktyczny rozumie się tu działania psychoedukacyjne podejmowane według określonego scenariusza, których celem jest zapobieganie ryzykownym zachowaniom uczniów i szkodom wynikającym z problemów, a także ograniczanie i likwidowanie czynników, które zaburzają prawidłowy rozwój.

            Program stanowi element szerszych, długotrwałych działań profilaktycznych obejmujących cały okres nauki szkolnej. Podzielony jest i dostosowany do trzech etapów edukacyjnych:

  • edukacja wczesnoszkolna
  • nauczanie w klasach IV-VI
  • nauczanie w klasach gimnazjalnych

Wszystkie działania zintegrowane są z programem szkolnym ( dydaktycznym i wychowawczym). Odbywa się to z zapewnieniem następujących standardów:

  • respektowanie podmiotowości uczniów
  • poszanowanie ich godności i indywidualności
  • ochrona prywatności i zapewnienie dyskrecji
  • uwzględnianie wieku i poziomu rozwoju uczniów
  • uwzględnianie ich systemu wartości i stopnia wrażliwości
  • rzetelność informacji
  • uwzględnianie poziomu już posiadanej wiedzy (zbyt wczesne wkraczanie z informacjami na temat zagrożeń może podsuwać pomysły na niepożądane zachowania)
  • rzeczowość informacji (odwoływanie się do emocji np. straszenie – może powodować obronne odrzucanie zagrażających informacji lub pobudzać ciekawość).

Treści realizowane są podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych i świetlicy opiekuńczo-wychowawczej poprzez:

  • stosowanie aktywizujących metod pracy (np. dyskusja, ,,burza mózgów”, meta plan, odgrywanie ról, zajęcia warsztatowe i terapeutyczne na terenie szkoły i poradni, projekty edukacyjne)
  • lekcje wychowawcze na temat zachowań patologicznych prowadzone przez wychowawców. Pedagoga szkolnego, psychologa i inne osoby zaproszone do współpracy.

Podczas zajęć poświęconych realizacji zagadnień profilaktycznych stosuje się działania prowadzące do:

  • motywowania do podejmowania pozytywnych osobistych postanowień przez uczniów
  • wskazywania na dysfunkcyjność zachowań wobec wartości cenionych przez uczniów
  • przekazywania rzetelnej wiedzy o konsekwencjach niewłaściwych zachowań uczniów w szkole, rodzinie, środowisku lokalnym
  • ćwiczenie umiejętności psychologicznych i społecznych np. radzenie sobie ze złością, kontakty z ludźmi, odpieranie presji otoczenia

 

CELE PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO

Cel główny:

Celem głównym programu profilaktyki szkolnej ZSP w Kokoszkowach jest wychowanie ucznia w taki sposób aby dokonywał prawidłowych wyborów oraz przyjmował właściwe postawy życiowe wolne od negatywnych zachowań i wpływów

Cele szczegółowe:

  • dostarczanie uczniom i rodzicom adekwatnych informacji na temat skutków ryzykownych zachowań i umożliwienie racjonalnego wyboru własnych postępowań
  • pomoc w rozwijaniu umiejętności społecznych i psychologicznych
  • rozwijanie możliwości podejmowania działań alternatywnych poprzez zaangażowanie uczniów w działalność pozytywną
  • reagowanie w sytuacjach rozpoznawania pierwszych zachowań ryzykownych, informowanie o tym wychowawców, rodziców, a w razie potrzeby odwoływanie się do fachowej pomocy
  • pomoc wychowawcom, uczniom i rodzicom w organizowaniu kontaktów ze specjalistami
  • ścisła współpraca z rodzicami w celu likwidacji zachowań ryzykownych
  • udział w projektach edukacyjnych np. ,,kino na temat” dla uczniów gimnazjum oraz ,,kino na temat junior” – dla uczniów przedszkoli i klas I

Szkolny program Profilaktyki obejmuje trzy zakresy działań:

  1. działania w wymiarze szkolnym
  2. działania w wymiarze klasy
  3. działania na rzecz indywidualnych osób

Działania w wymiarze szkolnym:

  • zaprezentowanie programu Radzie Pedagogicznej
  • zaprezentowanie programu rodzicom, zaproszenie ich do współpracy poprzez udział w ogólnoszkolnych imprezach
  • zorganizowanie spotkań dla rodziców i uczniów ze specjalistami zajmującymi się profilaktyką
  • przygotowanie materiałów informacyjnych na tematy dotyczące profilaktyki i ich prezentacja na gazetce szkolnej oraz stronie internetowej szkoły
  • udział uczniów w szkolnych i pozaszkolnych imprezach kulturalnych i konkursach o tematyce profilaktycznej

Działania w wymiarze klasy:

  • diagnoza istniejących w środowisku szkolnym zachowań ryzykownych
  • udział uczniów w apelach dotyczących bezpieczeństwa w drodze do szkoły i do domu oraz bezpieczeństwa podczas wakacji i ferii zimowych
  • udział uczniów w różnych pogadankach i warsztatach profilaktycznych, interwencyjnych i integracyjnych prowadzonych przez pedagoga i psychologa
  • przeprowadzenie ankiet monitorujących poczucie bezpieczeństwa w szkole

Działania na rzecz indywidualnych osób:

  • zajęcia dla uczniów wykazujących zaburzenia w zachowaniu, gdyż są oni najbardziej narażeni na uleganie wszelkiego rodzaju zachowaniom ryzykownym
  • tworzenie indywidualnych programów wychowawczych oraz kierowanie na specjalistyczne zajęcia.

 

Lp.

Czynniki ryzyka

Czynniki chroniące i strategie działań

1.

Wagary i spóźnienia

1. Stały kontakt nauczycieli z rodzicami

2. przepływ informacji w zespole n-li uczących

3. zapoznanie uczniów i rodziców z treściami Statutu Szkoły dotyczących praw i obowiązków ucznia, zasad usprawiedliwiania nieobecności oraz systemem kar i nagród

4. monitorowanie absencji uczniów w szkole – ścisła współpraca z wychowawcami

5. kontrola zamkniętych drzwi szkoły

6. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna

2.

Zachowania agresywne

1. Poznanie przez uczniów metod radzenia sobie z agresją

2. warsztaty radzenia sobie ze stresem dla wybranych klas zgłoszonych przez wychowawców

3. kontakt n-li wychowawców z domem rodzinnym, policją, sądem rodzinnym

4. Zajęcia wychowawcze nt. szacunku wobec siebie i innych

5. postawa n-la: szacunek wobec uczniów, n-l wzorem

6. opracowanie klasowych kontraktów lub innych form umowy, dotyczących eliminacji zachowań agresywnych

7. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna

3.

Palenie papierosów, e-papierosów, zażywanie tabaki

1. bieżące przekazywanie n-lom i uczniom zgromadzonych materiałów nt. profilaktyki uzależnień

2. prowadzenie działań profilaktycznych o tematyce antynikotynowej

3. wzmocnienie kontroli w miejscach, w których uczniowie palą papierosy, e-papierosy, zażywają tabakę

4.

Picie alkoholu

1. bieżące przekazywanie n-lom i uczniom zgromadzonych materiałów nt. profilaktyki uzależnień

2. prowadzenie działań profilaktycznych o tematyce antyalkoholowej

3. kontrola uczniów pod kątem wnoszenia alkoholu na imprezy szkolne

5.

Zażywanie dopalaczy lub innych środków odurzających

1. współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach profilaktycznych

2. współpraca z rodzicami w celu zapobiegania uzależnieniom

3. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna

4. bieżące przekazywanie n-lom i uczniom zgromadzonych materiałów

6.

Demolowanie pomieszczeń i sprzętu szkolnego

1. kształtowanie postawy poszanowania prawa, przestrzegania norm – pogadanki

2. egzekwowanie norm postępowania wobec osób niszczących sprzęt w szkole

3. informowanie rodziców o przejawach demolowania mienia szkoły. Ponoszenie kosztów naprawy zniszczonego sprzętu

4. prezentacja multimedialna dla uczniów klas I gimnazjum nt. ,,Odpowiedzialności prawnej nieletnich”

7.

Uzależnienie od komputera

1. Psychoedukacja nt. zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania z komputera

2. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna

3. współpraca z wychowawcami i rodzicami

8.

Bezpieczeństwo w szkole i poza nią

1. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole oraz podczas ferii i wakacji.

 

SPODZIEWANE EFEKTY

W wyniku zastosowania Szkolnego Programu Profilaktyki

Uczniowie

  • będą posiadać wiedze na temat profilaktyki uzależnień
  • zdobędą istotne umiejętności psychologiczne i społeczne
  • uporządkują własny świat wartości

Rodzice:

  • uzyskają informację na temat uzależnień i ich skutków, mechanizmów agresji i przemocy
  • zacieśni się współpraca n-li, rodziców i środowiska lokalnego we wspólnych działaniach profilaktycznych

Nauczyciele:

  • będą doskonalili swoje umiejętności w prowadzeniu pracy profilaktycznej

 

TEMATY DO ZREALIZOWANIA W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH

Tematy do realizacji w poszczególnych klasach wybrano na podstawie analizy dokumentacji szkolnej, konsultacji pedagoga i psychologa szkolnego. Wszyscy nauczyciele, wychowawcy i  pracownicy niepedagogiczni zobowiązani są do realizacji programu profilaktycznego.

KLASA IV

  • przemoc rówieśnicza – definicja i rodzaje
  • przemoc w naszej klasie i szkole
  • sposoby radzenia sobie ze złością
  • w zdrowym ciele - zdrowy duch
  • zdrowy styl życia

KLASA V

  • rola świadka przemocy – jak mogę zareagować
  • Instytucje, gdzie osoby pokrzywdzone mogą uzyskać pomoc
  • Narkotyki, dopalacze, alkohol, papierosy – wiedza ogólna

KLASA VI

  • Cyberprzemoc – definicja i rodzaje,
  • Strategie radzenia sobie z cyberprzemocą
  • Świadoma postawa wobec używek
  • Asertywność - definicja

KLASA Ig

  • kryteria różnicujące pojecie przemocy i agresji wśród dzieci i młodzieży
  • konsekwencje cyberprzemocy dla ofiary i sprawcy
  • odpowiedzialność prawna wśród nieletnich
  • uzależnienie – definicja, fazy i rodzaje
  • dlaczego niektórzy ludzie palą papierosy, e-papierosy – szukanie alternatywnych sposobów realizacji swoich potrzeb

KLASA IIg

  • strategie radzenia sobie z przemocą: ćwiczenie umiejętności asertywnych, szukanie źródeł wsparcia i pomocy
  • narkotyki – prawda i mity
  • dopalacze jako środki zastępcze
  • Przyczyny sięgania po dopalacze
  • Palacz - ,,wolny niewolnik”

KLASA IIIg

  • ,,czy to jest przemoc czy to jest kochanie” – czyli jak rozpoznać, że związek może być zagrożony przemocą? (dla dziewcząt)
  • Konsekwencje brania narkotyków
  • Konsekwencje brania dopalaczy
  • Szkody jakie ponosi osoba paląca papierosy
  • 3 typy zachowań człowieka – agresywne, uległe i asertywne – zyski i straty
  • Manipulacja – definicja i formy jej występowania
  • Sekty – definicje i rodzaje

 

UWAGI KOŃCOWE

Program będzie ulegał modyfikacji i podlegał ewaluacji. U           czestnicy programu będą mogli wprowadzać do niego sprawdzone metody pracy i własne programy zaopiniowane przez specjalistę lub nauczyciela.

Program został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 27.08.2015r.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.09.2015
Dokument wytworzony przez: Zespół Szkół Publicznych w Kokoszkowach
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Benert
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 października 2015 11:19
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dariusz Gollus
Ilość wyświetleń: 650
05 października 2015 11:19 (Dariusz Gollus) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)