Załącznik nr 2 do Programu Wychowawczego na rok szkolny 2015/16
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
ZSP KOKOSZKOWY
NA ROK SZKOLNY 2015/2016
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 26 lutego 2002r. (DZ.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458) wszystkie treści i oddziaływania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców zostały wyodrębnione z Programu Wychowawczego Szkoły tworząc Szkolny Program Profilaktyki. Program profilaktyki wynika z Programu Wychowawczego Szkoły , tworząc z nim spójną całość i stanowi podstawę wychowania uczniów w naszej szkole.
Cele Szkolnego Programu Profilaktyki są zbieżne z ogólno wychowawczymi celami szkoły i uwzględniają priorytety Pomorskiego Kuratorium Oświaty, który w roku szkolnym 2015/2016 podkreśla wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Program profilaktyki szkolnej Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach powstał w celu uporządkowania i usystematyzowania działań profilaktycznych w szkole oraz wprowadzenia zagadnień profilaktycznych do treści nauczania i wychowania. Udzielając uczniom rzetelnej wiedzy i informacji dostosowanej do ich poziomu rozwoju psychicznego, przygotowuje się ich do życia społecznego, umożliwiając dalszy rozwój. Przez program profilaktyczny rozumie się tu działania psychoedukacyjne podejmowane według określonego scenariusza, których celem jest zapobieganie ryzykownym zachowaniom uczniów i szkodom wynikającym z problemów, a także ograniczanie i likwidowanie czynników, które zaburzają prawidłowy rozwój.
Program stanowi element szerszych, długotrwałych działań profilaktycznych obejmujących cały okres nauki szkolnej. Podzielony jest i dostosowany do trzech etapów edukacyjnych:
Wszystkie działania zintegrowane są z programem szkolnym ( dydaktycznym i wychowawczym). Odbywa się to z zapewnieniem następujących standardów:
Treści realizowane są podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych i świetlicy opiekuńczo-wychowawczej poprzez:
Podczas zajęć poświęconych realizacji zagadnień profilaktycznych stosuje się działania prowadzące do:
CELE PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
Cel główny:
Celem głównym programu profilaktyki szkolnej ZSP w Kokoszkowach jest wychowanie ucznia w taki sposób aby dokonywał prawidłowych wyborów oraz przyjmował właściwe postawy życiowe wolne od negatywnych zachowań i wpływów
Cele szczegółowe:
Szkolny program Profilaktyki obejmuje trzy zakresy działań:
Działania w wymiarze szkolnym:
Działania w wymiarze klasy:
Działania na rzecz indywidualnych osób:
Lp. |
Czynniki ryzyka |
Czynniki chroniące i strategie działań |
1. |
Wagary i spóźnienia |
1. Stały kontakt nauczycieli z rodzicami 2. przepływ informacji w zespole n-li uczących 3. zapoznanie uczniów i rodziców z treściami Statutu Szkoły dotyczących praw i obowiązków ucznia, zasad usprawiedliwiania nieobecności oraz systemem kar i nagród 4. monitorowanie absencji uczniów w szkole – ścisła współpraca z wychowawcami 5. kontrola zamkniętych drzwi szkoły 6. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna |
2. |
Zachowania agresywne |
1. Poznanie przez uczniów metod radzenia sobie z agresją 2. warsztaty radzenia sobie ze stresem dla wybranych klas zgłoszonych przez wychowawców 3. kontakt n-li wychowawców z domem rodzinnym, policją, sądem rodzinnym 4. Zajęcia wychowawcze nt. szacunku wobec siebie i innych 5. postawa n-la: szacunek wobec uczniów, n-l wzorem 6. opracowanie klasowych kontraktów lub innych form umowy, dotyczących eliminacji zachowań agresywnych 7. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna |
3. |
Palenie papierosów, e-papierosów, zażywanie tabaki |
1. bieżące przekazywanie n-lom i uczniom zgromadzonych materiałów nt. profilaktyki uzależnień 2. prowadzenie działań profilaktycznych o tematyce antynikotynowej 3. wzmocnienie kontroli w miejscach, w których uczniowie palą papierosy, e-papierosy, zażywają tabakę |
4. |
Picie alkoholu |
1. bieżące przekazywanie n-lom i uczniom zgromadzonych materiałów nt. profilaktyki uzależnień 2. prowadzenie działań profilaktycznych o tematyce antyalkoholowej 3. kontrola uczniów pod kątem wnoszenia alkoholu na imprezy szkolne |
5. |
Zażywanie dopalaczy lub innych środków odurzających |
1. współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach profilaktycznych 2. współpraca z rodzicami w celu zapobiegania uzależnieniom 3. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna 4. bieżące przekazywanie n-lom i uczniom zgromadzonych materiałów |
6. |
Demolowanie pomieszczeń i sprzętu szkolnego |
1. kształtowanie postawy poszanowania prawa, przestrzegania norm – pogadanki 2. egzekwowanie norm postępowania wobec osób niszczących sprzęt w szkole 3. informowanie rodziców o przejawach demolowania mienia szkoły. Ponoszenie kosztów naprawy zniszczonego sprzętu 4. prezentacja multimedialna dla uczniów klas I gimnazjum nt. ,,Odpowiedzialności prawnej nieletnich” |
7. |
Uzależnienie od komputera |
1. Psychoedukacja nt. zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania z komputera 2. indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna 3. współpraca z wychowawcami i rodzicami |
8. |
Bezpieczeństwo w szkole i poza nią |
1. Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole oraz podczas ferii i wakacji. |
SPODZIEWANE EFEKTY
W wyniku zastosowania Szkolnego Programu Profilaktyki
Uczniowie
Rodzice:
Nauczyciele:
TEMATY DO ZREALIZOWANIA W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH
Tematy do realizacji w poszczególnych klasach wybrano na podstawie analizy dokumentacji szkolnej, konsultacji pedagoga i psychologa szkolnego. Wszyscy nauczyciele, wychowawcy i pracownicy niepedagogiczni zobowiązani są do realizacji programu profilaktycznego.
KLASA IV
KLASA V
KLASA VI
KLASA Ig
KLASA IIg
KLASA IIIg
UWAGI KOŃCOWE
Program będzie ulegał modyfikacji i podlegał ewaluacji. U czestnicy programu będą mogli wprowadzać do niego sprawdzone metody pracy i własne programy zaopiniowane przez specjalistę lub nauczyciela.
Program został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 27.08.2015r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Kokoszkowach