Szkolny Program
Wychowawczy
na rok szkolny 2015/2016
Zespół Szkół Publicznych
w Kokoszkowach
” Staram się dziecko zrozumieć, nie szkodzić mu, stwarzać mu warunki i bodźce, aby chciało być lepsze.
Dobry człowiek to taki, który czuje co drugi czuje!”
J. Korczak
Wstęp.
- Każdy członek społeczności szkolnej jest człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej wspólnoty i zdecydował się na jej współtworzenie.
- Wychowanie stanowi integralną całość z nauczaniem i jest zasadniczym zadaniem szkoły i wszystkich jej pracowników.
- Pierwszymi wychowawcami dzieci są rodzice. Szkoła w wychowaniu współpracuje z rodzicami.
- Szkoła jako wspólnota trzech podmiotów: pracowników szkoły, uczniów oraz ich rodziców, zajmuje w procesie wychowania szczególne miejsce.
- W wychowaniu szkoła za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki, respektując chrześcijański system wartości i godności osoby ludzkiej.
Podstawa prawna.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami.
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
- Konwencja Praw Dziecka.
- Karta Nauczyciela.
- Program polityki prorodzinnej państwa przygotowany przez Międzynarodowy Zespół do Spraw Opracowania Polityki Prorodzinnej Państwa powołany przez Prezesa Rady Ministrów.
- Konkordat.
- Podstawa programowa.
- Statut szkoły.
Program wychowawczy jest częścią planu pracy szkoły. Powstał w oparciu o ogólny program wychowawczy Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach, uwzględnia priorytety MEN, Pomorskiego Kuratora Oświaty.
Niniejszy program obowiązuje w roku szkolnym 2015/2016. Został on zatwierdzony na wspólnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej w Zespole Szkół Publicznych w Kokoszkowach dnia 27 sierpnia 2015r.
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2015/2016.
- Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno – wychowawczych.
- Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
- Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.
Priorytety w obszarze wychowania.
- Podnoszenie jakości kształcenia poprzez doskonalenie planowania i realizacji procesu dydaktycznego.
- Troska o wychowawczy klimat szkoły oparty na szacunku wobec pielęgnowanych w szkole wartości i prawdy, dobra i piękna.
- Kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej.
- Pielęgnowanie tradycji narodowych. Szacunek wobec kulturowego dziedzictwa narodu. Poczucie dumy narodowej.
- Odpowiedzialność za środowisko naturalne.
- Przeciwdziałanie nadużyciom powstałym w związku z rozwojem i użytkowaniem technologii informacyjnych i multimedialnych.
- Wzmacnianie działań wychowawczych szkoły- przeciwdziałanie agresji, poprawa frekwencji na zajęciach szkolnych.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwić uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy.
- Uświadamianie rodziców o zasadności zagospodarowania czasu wolnego dziecka a także motywacja do zwiększonej kontroli z kim i gdzie spędza czas wolny.
- Kształtowanie u rodzica odpowiedzialności za realizację obowiązków szkolnych dziecka i wdrażanie do systematycznej kontroli i zainteresowania jego edukacją.
- Autentyczne zaangażowanie się nauczycieli w działalność dydaktyczno-wychowawczą szkoły.
- Rozwijanie uzdolnień i zamiłowań uczniów. Wyłanianie talentów i stymulowanie ich rozwoju.
- Odbudowanie zaufania i życzliwości człowieka do człowieka.
- Rozwój zajęć pozalekcyjnych.
- Rozwijanie wśród młodzieży umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów bez użycia przemocy.
- Skuteczność realizacji podstaw programowych w zakresie zagadnień związanych z nauczaniem i wychowaniem w kontekście praw człowieka.
- Informowanie uczniów o zagrożeniach wynikających z rozprzestrzeniania się chorób wirusowych i zakaźnych.
- Wykorzystanie zapisu z monitoringu wizyjnego w przypadku rozwiązywania sytuacji tego wymagających oraz do prezentowania przykładów dobrej praktyki zachowania uczniów przy czym:
a) do materiałów o których mowa powyżej, mogą mieć dostęp wyłącznie osoby wyznaczone przez dyrektora szkoły lub muszą zostać poddane zabiegom technicznym tak, aby osoby się w nich pojawiające były anonimowe.
b) W przypadku uzyskania zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub innych osób pojawiających się w/w materiałach zapisy lit. a) nie muszą być stosowane.
c) Zapis ten w razie konieczności może być przekazywany innym jednostkom, np. policji.
Cele na bieżący rok szkolny.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczej, monitorowanie i podejmowanie działań zaradczych.
- Poprawa frekwencji na zajęciach szkolnych i pozalekcyjnych.
- Wzmocnienie autorytetu nauczyciela.
- Wzmocnienie integracji klas.
- Poprawa zachowania się uczniów w miejscach publicznych i wzrost kultury słowa.
- Zmniejszenie skali zjawiska agresji.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Wskazywanie aktywnych i efektywnych form spędzania czasu wolnego.
- Kształtowanie postaw asertywnych.
- Uczenie otwartości i tolerancji
- Objęcie szczególną troską uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Kształtowanie świadomości uczniów na temat planowania kariery zawodowej
- Kształcenie umiejętności świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia
- Wykształcenie u uczniów ostrożności w zakresie korzystania z technologii informacyjnej i multimediów
- Przekazanie uczniom informacji na temat instytucji zwalczających nadużycia i przestępczość w sieci
- Formowanie nawyków związanych z higieną i zdrowym odżywianiem
- Przekazanie wiedzy na temat pierwszej pomocy a także nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności w tym zakresie
- Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami
- Wspieranie rodziców w zakresie wychowania dzieci
- Wspieranie ucznia zdolnego
- Nauka umiejętnego korzystania z internetu, komputera, mediów i dokonywania selekcji informacji i przekazywanych treści
- Stworzenie klimatu zaufania miedzy nauczycielami, rodzicami i uczniami
- Przekazywanie wiedzy o instytucjach pomagających uczniom i ich rodzinom w sytuacjach trudnych
- Kształcenie nawyków dbania o przyrodę i segregację odpadów
- Uświadamianie i przeciwdziałanie skutkom zażywania środków odurzających (dopalaczy)
Formy realizacji.
- Indywidualna rozmowa z uczniem.
- Spotkania z rodzicami.
- Zajęcia warsztatowe.
- Pogadanki, lekcje wychowawcze.
- Konkursy.
- Spektakle.
- Apele.
- Prezentacje multimedialnych materiałów wychowawczych.
Propozycje tematyki godzin wychowawczych.
- Zdrowie fizyczne i psychiczne.
- Problem okresu dorastania.
- Konflikt pokoleń - przyczyny, skutki, możliwości zapobiegania.
- Stres jako zjawisko dotyczące również ludzi młodych.
- Różne techniki relaksu i sposoby odreagowania stresu.
- Depresja, nerwica.
- Papierosy, alkohol, narkotyki, dopalaczy- przyczyny i skutki sięgania po używki.
- Sposoby spędzania przez młodzież czasu wolnego.
- Zaburzenia w odżywianiu (anoreksja, bulimia, otyłość).
- Bezpieczeństwo w szkole i poza nią.
- Metody pracy umysłowej.
- Jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku?
- Uczyć się indywidualnie czy grupowo?
- Doskonalenie koncentracji uwagi.
- Jak powtarzać żeby zapamiętać?
- Myślenie twórcze.
- Higiena pracy umysłowej.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Walka o niepodległość.
- Lokalne miejsca pamięci i martyrologii.
- Sylwetki wielkich Polaków.
- Prawa i obowiązki obywatela. Konstytucja RP.
- Jednostka, społeczeństwo, naród.
- Znamy i szanujemy symbole narodowe.
- Jestem obywatelem Europy.
- Polski patriotyzm na tle innych nacji.
- Kształtowanie umiejętności prospołecznych.
- Umiejętność słuchania, rozmawiania, przemawiania, niewerbalnego komunikowania się.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów, negocjacje.
- Asertywność.
- Tolerancja.
- Sztuka przyjaźni.
- Kształtowanie postaw proekologicznych.
- Diagnoza stanu zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
- Zagrożenia dla środowiska.
- Organizacje ekologiczne i metody ich działania.
- Środowisko wokół nas – jak można je chronić?
- Kształtowanie nawyków kulturalnych.
- Najważniejsze zasady savoir vivre’u.
- Literatura.
- Muzyka.
- Kino i teatr.
- W poszukiwaniu wartości.
- Hierarchia wartości.
- Solidarność i jej różne aspekty.
- Uczę się rozwiązywać problemy.
- Czas to pieniądz - jak to rozumieć?
- Czym jest sprawiedliwość?
- Praca i zabawa.
- Znajomy, kolega, przyjaciel. Czym różnią się od siebie?
- Godność - czym jest i jak jej bronić?
- Serce, rozum czy złoty środek?
- Wartość dawania i dzielenia się.
- Przymus i własny wybór.
- Agresja wśród młodzieży.
- Jak bronić się przed negatywnym wpływem innych osób?
- Najważniejsze wartości w życiu człowieka.
VIII. Orientacja zawodowa.
- Postawa szacunku dla każdego rodzaju pracy.
- Wymagania stawiane przez różne zawody.
- Właściwa samoocena podstawą dokonania wyboru.
Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Środowisko ma ogromny wpływ na rozwój osobowości ucznia. Jest ono bowiem pomocne w kształtowaniu postaw moralnych, w przygotowaniu wychowanków do dobrych wyborów życiowych.
Aby właściwie wprowadzić uczniów w role społeczne i zawodowe nasza szkoła współpracuje z następującymi instytucjami i organizacjami społecznymi:
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- Centrum Profilaktyki Uzależnień,
- Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej,
- Powiatową Komendą Policji,
- Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną,
- Maltańską Służbą Medyczną,
- Szkołami z powiatu,
- OSIR-em w Starogardzie Gdańskim,
- MOPS-em w Starogardzie Gdańskim,
- GOPS-em w Starogardzie Gdańskim
- Domem Rzemiosła w Starogardzie Gdańskim,
- Centrum Pomocy Rodzinie,
- Świetlicą Osiedlową Spółdzielni Mieszkaniowej „Kociewie”,
- Kołami łowieckimi „Knieja” i „Parafia”.
Zasady współpracy z rodzicami.
- Organizowanie współpracy na poziomie klas i szkoły.
- Wybór trójek klasowych.
- Wybór Samorządu Szkolnego.
- Wybór władz Rady Rodziców ZSP w Kokoszkowach.
- Organizowanie zebrań:
- ogólnych – organizacyjnych,
- klasowych,
- konsultacji indywidualnych,
- przed imprezami szkolnymi, m.in. balem gimnazjalnym w klasie III, otrzęsinami klas I Gimnazjum,
- samorządu uczniowskiego,
- Współpraca z Radą Rodziców:
- zapoznanie się z problemami szkoły,
- opiniowanie programów proponowanych do realizacji w szkole,
- składanie uwag i propozycji rodziców dotyczących pracy szkoły,
- wspieranie rodziców w inicjatywach mających na celu poprawę pracy szkoły w zakresie dydaktyki i wychowania.