Akty prawne

Program wychowawczy 2015

Szkolny Program

Wychowawczy

na rok szkolny 2015/2016

 

Zespół Szkół Publicznych

w Kokoszkowach

” Staram się dziecko zrozumieć, nie szkodzić mu, stwarzać mu warunki i bodźce, aby chciało być lepsze.

Dobry człowiek to taki, który czuje co drugi czuje!”

 

 J. Korczak

 

Wstęp.

  1. Każdy członek społeczności szkolnej jest człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej wspólnoty i zdecydował się       na jej współtworzenie.
  2. Wychowanie stanowi integralną całość z nauczaniem i jest zasadniczym zadaniem szkoły i wszystkich jej pracowników.
  3. Pierwszymi wychowawcami dzieci są rodzice. Szkoła                w wychowaniu współpracuje z rodzicami.
  4. Szkoła jako wspólnota trzech podmiotów: pracowników szkoły, uczniów oraz ich rodziców, zajmuje w procesie wychowania szczególne miejsce.
  5. W wychowaniu szkoła za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki, respektując chrześcijański system wartości             i godności osoby ludzkiej.

 

 

 

 

 

 

 

Podstawa prawna.

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami.
  3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
  4. Konwencja Praw Dziecka.
  5. Karta Nauczyciela.
  6. Program polityki prorodzinnej państwa przygotowany przez Międzynarodowy Zespół do Spraw Opracowania Polityki Prorodzinnej Państwa powołany przez Prezesa Rady Ministrów.
  7. Konkordat.
  8. Podstawa programowa.
  9. Statut szkoły.

         Program wychowawczy jest częścią planu pracy szkoły. Powstał w oparciu o ogólny program wychowawczy Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach, uwzględnia priorytety MEN, Pomorskiego Kuratora Oświaty.

          Niniejszy program obowiązuje w roku szkolnym 2015/2016. Został on zatwierdzony na wspólnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej w Zespole Szkół Publicznych w Kokoszkowach dnia 27 sierpnia 2015r.

 

Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2015/2016.

  1. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży                   ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno – wychowawczych.
  2. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
  3. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
  4. Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.

 

 

 

 

 

 

Priorytety w obszarze wychowania.

  1. Podnoszenie jakości kształcenia poprzez doskonalenie planowania i realizacji procesu dydaktycznego.
  2. Troska o wychowawczy klimat szkoły oparty na  szacunku wobec pielęgnowanych w szkole wartości i prawdy, dobra i piękna.
  3. Kształtowanie postaw  patriotycznych, poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz przynależności do społeczności międzynarodowej.
  4. Pielęgnowanie tradycji narodowych. Szacunek wobec kulturowego dziedzictwa narodu. Poczucie dumy narodowej.
  5. Odpowiedzialność za środowisko naturalne.
  6. Przeciwdziałanie nadużyciom powstałym w związku         z rozwojem i użytkowaniem technologii informacyjnych    i multimedialnych.
  7. Wzmacnianie działań wychowawczych szkoły- przeciwdziałanie agresji, poprawa frekwencji na zajęciach szkolnych.
  8. Wspomaganie wychowawczej roli rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwić uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy.
  9. Uświadamianie rodziców o zasadności zagospodarowania czasu wolnego dziecka a także motywacja do zwiększonej kontroli z kim i gdzie spędza czas wolny.
  10. Kształtowanie u rodzica odpowiedzialności za realizację obowiązków szkolnych dziecka i wdrażanie do systematycznej kontroli i zainteresowania jego edukacją.
  11. Autentyczne zaangażowanie się nauczycieli w działalność dydaktyczno-wychowawczą szkoły.
  12. Rozwijanie uzdolnień i zamiłowań uczniów. Wyłanianie talentów i stymulowanie ich rozwoju.
  13. Odbudowanie zaufania i życzliwości człowieka                do człowieka.
  14. Rozwój zajęć pozalekcyjnych.
  15. Rozwijanie wśród młodzieży umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów bez użycia przemocy.
  16. Skuteczność realizacji podstaw programowych w zakresie zagadnień związanych z nauczaniem i wychowaniem w kontekście praw człowieka.
  17. Informowanie uczniów o zagrożeniach wynikających         z rozprzestrzeniania się chorób wirusowych i zakaźnych.
  18. Wykorzystanie zapisu z monitoringu wizyjnego                w przypadku rozwiązywania sytuacji tego wymagających oraz do prezentowania przykładów dobrej praktyki zachowania uczniów przy czym:

a)    do materiałów o których mowa powyżej, mogą mieć dostęp wyłącznie osoby wyznaczone przez dyrektora szkoły lub muszą zostać poddane zabiegom technicznym tak, aby osoby się w nich pojawiające były anonimowe.

b)   W przypadku uzyskania zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub innych osób pojawiających się w/w materiałach zapisy lit. a) nie muszą być stosowane.

c)    Zapis ten w razie konieczności może być przekazywany innym jednostkom, np. policji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele na bieżący rok szkolny.

  1. Diagnozowanie sytuacji wychowawczej, monitorowanie             i podejmowanie działań zaradczych.
  2. Poprawa frekwencji na zajęciach szkolnych i pozalekcyjnych.
  3. Wzmocnienie autorytetu nauczyciela.
  4. Wzmocnienie integracji klas.
  5. Poprawa zachowania się uczniów w miejscach publicznych        i wzrost kultury słowa.
  6. Zmniejszenie skali zjawiska agresji.
  7. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  8. Wskazywanie aktywnych i efektywnych form spędzania czasu wolnego.
  9. Kształtowanie postaw asertywnych.
  10. Uczenie otwartości i tolerancji
  11. Objęcie szczególną troską uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  12. Kształtowanie świadomości uczniów na temat planowania kariery zawodowej
  13. Kształcenie umiejętności świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia
  14. Wykształcenie u uczniów ostrożności w zakresie korzystania z technologii informacyjnej i multimediów
  15. Przekazanie uczniom informacji na temat instytucji zwalczających nadużycia i przestępczość w sieci
  16. Formowanie nawyków związanych z higieną i zdrowym odżywianiem
  17. Przekazanie wiedzy na temat pierwszej pomocy a także nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności w tym zakresie
  18. Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami
  19. Wspieranie rodziców w zakresie wychowania dzieci
  20. Wspieranie ucznia zdolnego
  21. Nauka umiejętnego korzystania z internetu, komputera, mediów i dokonywania selekcji informacji i przekazywanych treści
  22. Stworzenie klimatu zaufania miedzy nauczycielami, rodzicami i uczniami
  23. Przekazywanie wiedzy o instytucjach pomagających uczniom i ich rodzinom w sytuacjach trudnych
  24. Kształcenie nawyków dbania o przyrodę i segregację odpadów
  25. Uświadamianie i przeciwdziałanie skutkom zażywania środków odurzających (dopalaczy)

 

Formy realizacji.

  1. Indywidualna rozmowa z uczniem.
  2. Spotkania z rodzicami.
  3. Zajęcia warsztatowe.
  4. Pogadanki, lekcje wychowawcze.
  5. Konkursy.
  6. Spektakle.
  7. Apele.
  8. Prezentacje multimedialnych materiałów wychowawczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Propozycje tematyki godzin wychowawczych.

  1. Zdrowie fizyczne i psychiczne.
    1. Problem okresu dorastania.
    2. Konflikt pokoleń - przyczyny, skutki, możliwości zapobiegania.
    3. Stres jako zjawisko dotyczące również ludzi młodych.
    4. Różne techniki relaksu i sposoby odreagowania stresu.
    5. Depresja, nerwica.
    6. Papierosy, alkohol, narkotyki, dopalaczy- przyczyny      i skutki sięgania po używki.
    7. Sposoby spędzania przez młodzież czasu wolnego.
    8. Zaburzenia w odżywianiu (anoreksja, bulimia, otyłość).
    9. Bezpieczeństwo w szkole i poza nią.
  2. Metody pracy umysłowej.
    1. Jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku?
    2. Uczyć się indywidualnie czy grupowo?
    3. Doskonalenie koncentracji uwagi.
    4. Jak powtarzać żeby zapamiętać?
    5. Myślenie twórcze.
    6. Higiena pracy umysłowej.
  3. Kształtowanie postaw patriotycznych.
    1. Walka o niepodległość.
    2. Lokalne miejsca pamięci i martyrologii.
    3. Sylwetki wielkich Polaków.
    4. Prawa i obowiązki obywatela. Konstytucja RP.
    5. Jednostka, społeczeństwo, naród.
    6. Znamy i szanujemy symbole narodowe.
    7. Jestem obywatelem Europy.
    8. Polski patriotyzm na tle innych nacji.
  4. Kształtowanie umiejętności prospołecznych.
    1. Umiejętność słuchania, rozmawiania, przemawiania, niewerbalnego komunikowania się.
    2. Umiejętność rozwiązywania konfliktów, negocjacje.
    3. Asertywność.
    4. Tolerancja.
    5. Sztuka przyjaźni.
  5.  Kształtowanie postaw proekologicznych.
    1. Diagnoza stanu zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
    2. Zagrożenia dla środowiska.
    3. Organizacje ekologiczne i metody ich działania.
    4. Środowisko wokół nas – jak można je chronić?
  6. Kształtowanie nawyków kulturalnych.
    1. Najważniejsze zasady savoir vivre’u.
    2. Literatura.
    3. Muzyka.
    4. Kino i teatr.
  7. W poszukiwaniu wartości.
    1. Hierarchia wartości.
    2. Solidarność i jej różne aspekty.
    3. Uczę się rozwiązywać problemy.
    4. Czas to pieniądz - jak to rozumieć?
    5. Czym jest sprawiedliwość?
    6. Praca i zabawa.
    7. Znajomy, kolega, przyjaciel. Czym różnią się od siebie?
    8. Godność - czym jest i jak jej bronić?
    9. Serce, rozum czy złoty środek?
    10. Wartość dawania i dzielenia się.
    11. Przymus i własny wybór.
    12. Agresja wśród młodzieży.
    13. Jak bronić się przed negatywnym wpływem innych osób?
    14. Najważniejsze wartości w życiu człowieka.

 VIII. Orientacja zawodowa.

  1. Postawa szacunku dla każdego rodzaju pracy.
  2. Wymagania stawiane przez różne zawody.
  3. Właściwa samoocena podstawą dokonania wyboru.

 

 

 

 

Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym.

        Środowisko ma ogromny wpływ na rozwój osobowości ucznia. Jest ono bowiem pomocne w kształtowaniu postaw moralnych, w przygotowaniu wychowanków do dobrych wyborów życiowych.

        Aby właściwie wprowadzić uczniów w role społeczne             i zawodowe nasza szkoła współpracuje  z następującymi instytucjami i organizacjami społecznymi:

  1. Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
  2. Centrum Profilaktyki Uzależnień,
  3. Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej,
  4. Powiatową Komendą Policji,
  5. Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną,
  6. Maltańską Służbą Medyczną,
  7. Szkołami z powiatu,
  8. OSIR-em w Starogardzie Gdańskim,
  9. MOPS-em w Starogardzie Gdańskim,
  10. GOPS-em w Starogardzie Gdańskim
  11. Domem Rzemiosła w Starogardzie Gdańskim,
  12. Centrum Pomocy Rodzinie,
  13. Świetlicą Osiedlową Spółdzielni Mieszkaniowej „Kociewie”,
  14. Kołami łowieckimi „Knieja” i „Parafia”.

 

 

Zasady współpracy z rodzicami.

  1. Organizowanie współpracy na poziomie klas i szkoły.
  2. Wybór trójek klasowych.
  3. Wybór Samorządu Szkolnego.
  4. Wybór władz Rady Rodziców ZSP w Kokoszkowach.
  5. Organizowanie zebrań:

- ogólnych – organizacyjnych,

- klasowych,

- konsultacji indywidualnych,

- przed imprezami szkolnymi, m.in. balem gimnazjalnym w klasie III, otrzęsinami klas I Gimnazjum,

- samorządu uczniowskiego,

  1. Współpraca z Radą Rodziców:

                  - zapoznanie się z problemami szkoły,

- opiniowanie programów proponowanych do realizacji    w szkole,

- składanie uwag i propozycji rodziców dotyczących pracy szkoły,

- wspieranie rodziców w inicjatywach mających na celu poprawę pracy szkoły w zakresie dydaktyki                          i wychowania.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27.09.2015
Dokument wytworzony przez: Zespół Szkół Publicznych w Kokoszkowach
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Benert
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 października 2015 11:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dariusz Gollus
Ilość wyświetleń: 584
05 października 2015 11:16 (Dariusz Gollus) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)