Regulaminy

Wewnątrzszkolny System Oceniania

OBOWIĄZUJĄCY W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W KOKOSZKOWACH – PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ I PUBLICZNYM GIMNAZJUM

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

 

§ 1

 

Szkolny system oceniania został uchwalony przez Radę Pedagogiczną. Opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 199, poz. 2046)

Stanowi on załącznik do statutu Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach.

 

I Ocenianie

 

§ 2

 

  1. Ocenie podlegają:

1)      osiągnięcia edukacyjne ucznia;

2)      zachowanie ucznia.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, realizujących tę podstawę.
  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego oraz norm etycznych.

 

§ 3

 

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
  2. Ma ono na celu:

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o jego postępach w tym zakresie;

2)      udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)      dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

§ 4

 

  1. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego:

1)      ustalenie jednolitych kryteriów oceniania w nauczaniu zintegrowanym oraz w poszczególnych przedmiotach pod kątem użyteczności praktycznej i wymagań egzaminacyjnych. W tym celu należy:

a)      uwzględnić indywidualizację w ocenianiu, czyli stworzyć sytuację umożliwiający uczniowi prezentacje wiedzy i umiejętności,

b)      stosować różne sposoby gromadzenia informacji o postępach ucznia i jego trudnościach: zadania domowe, kartkówki, dodatkowe prace krótko- i długoterminowe, sprawdziany, prace klasowe, zeszyt klasowy dotyczący osiągnięć uczniów danej lasy w zakresie edukacyjnym i zachowania,

c)      informacje o uczniach i klasie gromadzone będą w dziennikach lekcyjnych z uwzględnieniem wiedzy zintegrowanej w klasach I – III, przedmiotowej w klasach IV – VI szkoły podstawowej i I – III gimnazjum oraz w zeszytach klasowych (zeszytach pochwał i uwag).

 

§ 5

 

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych jest:

1)      zgodne z rozporządzeniem ministerialnym i uwzględnia standardy edukacyjne dla danego etapu kształcenia;

2)      dwupoziomowe (wyróżnia dwa poziomy wymagań – podstawowy i ponadpodstawowy);

3)      planowe i systematyczne – wynika z planu pracy nauczyciela, oceny klasyfikacyjne są formułowane dwa razy w roku;

4)      celowe i użyteczne – sprawdza to, co niezbędne, użyteczne w dalszym kształceniu i życiu;

5)      jawne – oceny są udostępniane do wglądu wszystkim uprawnionym, zainteresowanym osobom (uczniowi, jego rodzicom, wychowawcy klasowemu, zespołowi wychowawczemu, nadzorowi, itp.);

6)      zindywidualizowane – na podstawie orzeczenia właściwej poradni, po stwierdzeniu u ucznia dysfunkcji, obniża się w stosunku do niego wymagania edukacyjne;

7)      wieloaspektowe – dokonywane z różnych punktów widzenia przy użyciu odpowiednich narzędzi;

8)      obiektywne – dokonywane metoda pomiaru dydaktycznego, oddzielnie dla osiągnięć dydaktycznych i wychowawczych.

  1. Wymagania edukacyjne dzieli się na podstawowe (P) i ponadpodstawowe (Pp) W obrębie wymagań P mieszczą się wymagania na ocenę dopuszczającą i dostateczną, natomiast wymagania Pp obejmują oceny dobrą i bardzo dobrą. Jeśli chodzi o ocenę celującą, to zakres wiedzy i umiejętności zdecydowanie wybiega poza program nauczania danej klasy.

1)      wymagania szczegółowe formułowane przez nauczyciela powinny obejmować wiadomości i umiejętności: bardzo łatwe, łatwe, przydatne życiowo, niezbędne w dalszej edukacji, ułatwiające uczenie się innych przedmiotów, pewne, sprawdzone, wdrożone w praktyce;

2)      wymagania ponadpodstawowe obejmują wiadomości umiejętności trudne i bardzo trudne, teoretyczne, mniej przydatne życiowe, rozszerzające podstawy przedmiotu, pogłębiające interdyscyplinarność, hipotezy, treści problematyczne;

3)      uczeń, który nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności, nie opanował wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze kontynuowanie nauki, otrzymuje ocenę niedostateczną.

  1. Okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalenie ocen klasyfikacyjnych przeprowadza się dwa razy w ciągu roku szkolnego: na koniec pierwszego okresu w styczniu i na koniec drugiego okresu w czerwcu.
  2. Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne (okresowe) i końcoworoczne ustala się w stopniach w następującej skali:

- stopień celujący – 6,

- stopień bardzo dobry – 5,

- stopień dobry – 4,

- stopień dostateczny – 3,

- stopień dopuszczający – 2,

- stopień niedostateczny.

5. Powyższa skala ocen obowiązuje w ciągu całego roku szkolnego jako oceny cząstkowe, ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna począwszy od IV klasy szkoły podstawowej.

6. Ustala się następujące kryteria stopni:

1) celujący:

- otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawy programowe przedmiotu,

- samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia,

- biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,

- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim lub posiadł inne porównywalne osiągnięcia;

2) bardzo dobry:

- otrzymuje uczeń, który swobodnie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawie programowej danego przedmiotu,

- rozwiązuje problemy w twórczy sposób,

- skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach, prezentuje własny punkt widzenia i bierze pod uwagę poglądy innych ludzi;

3) dobry:

Otrzymuje uczeń, który skutecznie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych i sytuacjach praktycznych,

- rozwiązuje zadania i problemy otwarte,

- efektywnie współdziała w zespole;

4) dostateczny:

- otrzymuje uczeń, który poprawnie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawie programowej danego przedmiotu,

- rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne;

5) dopuszczający:

- otrzymuje uczeń, który w ograniczonym stopniu posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych,

- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne;

6) niedostateczny:

- otrzymuje uczeń, który nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności,

- nie opanował wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze kontynuowanie nauki.

7. Przy ocenach cząstkowych dopuszcza się stawianie „+” i „-„.

8. W dzienniku na górnym pasku tabeli „Oceny postępów w nauce” nauczyciel zaznacza za co są dane oceny cząstkowe.

9. Do wpisywania ocen cząstkowych wolno używać długopisu koloru czarnego, niebieskiego, zielonego lub czerwonego.

10. Ocena okresowa uwzględnia oceny cząstkowe wystawione za: rozmaite formy sprawdzianów wiedzy i umiejętności, pracę nadobowiązkową, inne formy aktywności w klasie i na forum szkoły.

11. Wystawiając ocenę końcową, nauczyciel bierze pod uwagę oceny za I okres i oceny cząstkowe II okresu.

12. Ze sprawdzianów i prac klasowych ustala się następujące granice % na poszczególne oceny:

- poniżej 35% - ocena niedostateczna,

- 36% - 45% - ocena dopuszczająca,

- 46% - 60% - ocena dostateczna,

- 61% - 80% - ocena dobra,

- 81%- 95% - ocena bardzo dobra,

- 96% - 100% - ocena celująca.

 13. Nauczyciele obowiązkowo opracowują szczegółowe kryteria oceniania umiejętności przedmiotowych dla poszczególnych przedmiotów nauczania.

14. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

14. W tygodniu dopuszcza się przeprowadzenie dwóch prac klasowych, zapowiedzianych tydzień wcześniej.

16. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

17. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

 18. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Nauczyciel różnicuje wymagania w stosunku do uczniów, o których mowa w pkt 18:

1) pracuje z uczniem w Mierę możliwości indywidualnie, dostosowując poziom wykonywanych ćwiczeń do jego możliwości, aż do czasu, gdy zastosowana terapia pozwoli zwiększyć stopień trudności ćwiczeń;

2) wychowawca klasy zaplanuje i będzie czuwać nad przebiegiem samopomocy koleżeńskiej w sytuacjach, gdy przewiduje, że taka pomoc może dać pożądany efekt;

3) nauczyciel przedmiotu, z którego wystąpiły trudności, wyznacza uczniowi dodatkowe terminy konsultacji, w czasie których udzieli uczniowi dodatkowej pomocy;

4) nauczyciel wyznaczy uczniowi termin na poprawę pracy klasowej lub sprawdzianu;

5) należy nasilić kontrolę pracy ucznia mającego braki w czasie lekcji, wspomagać jego wysiłki, podejmowane w celu wykonywania określonych zadań.

19. Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego, techniki i sztuki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

20. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.

1) w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

21. Zasady informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach edukacyjnych uczniów:

1) rodzice (opiekunowie) mają prawo do pełnej informacji na temat ostępów edukacyjnych swoich dzieci;

2) informacje mogą być przekazywane zarówno w czasie indywidualnych spotkań z wychowawcą i nauczycielami podczas całego roku szkolnego, jak i w czasie okresowych zebrań klasowych z rodzicami;

3) na miesiąc przed okresowym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie z zajęć edukacyjnych i ocenie z zachowania. Forma zawiadomienia jest pisemna. Rodzic (opiekun) zwraca wychowawcy tę część zawiadomienia, w której jest podpis potwierdzający zapoznanie się z informacją.

22. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

23. Ustalona przez nauczyciela pozytywna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu weryfikującego.

24. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w okresie lub klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

25. W klasach I – III szkoły podstawowej bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.

26. Ocena w klasach I- III szkoły podstawowej:

1) odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć. Polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach edukacyjnych.

2) jest to ocena słowna oraz znaczki (buźki), motywująca do aktywności, wysiłku oraz wyraźnie wskazująca osiągnięcia i informująca, co należy zrobić, jak zrobić, jak usprawnić pracę. Nauczyciel sprawdza, chwali za wysiłek, wytrwałość, chęć do pracy, nagradza uśmiechem, słowem, gestem;

3) w porozumieniu z rodzicami uczniów klasy III szkoły podstawowej nauczyciel może wprowadzić w II semestrze oceny cząstkowe w skali 1 -6. Zgoda wyrażona przez rodziców musi mieć formę pisemną. Oceny uzyskiwane przez uczniów nie przenoszą się na ocenę końcoworoczną – dalej ma ona formę opisową.

4) w trakcie oceniania bieżącego nauczyciel zapisuje wyniki szkolnych osiągnięć ucznia w dzienniku lekcyjnym (krótka informacja – na podstawie wyznaczników oceny opisowej) oraz gromadzi wytwory pracy ucznia w teczce;

5) ocena śródroczna jest oceną zalecającą, przekazywaną rodzicom w formie ustnej lub pisemnej i zawiera informacje o osiągnięciach ucznia z jednoczesnymi wskazaniami do dalszej pracy;

6) ocena końcowa w klasie III, podsumowująco – klasyfikacyjna informuje o osiągnięciach edukacyjnych i zachowaniu uczniów na zakończenie I etapu edukacyjnego. Nie zawiera już wskazań i zaleceń;

7) uczniom spełniającym warunki oddzielnego regulaminu, stanowiącego załącznik do WSO, na koniec I semestru i przy klasyfikacji końcoworocznej przyznaje się Odznakę Wzorowego Ucznia;

27. Spośród uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej podczas podsumowywania wyników nauki w I semestrze i na koniec roku szkolnego Rada Pedagogiczna , zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik do WSO, wyłania osobę, której, za osiągnięcia, przyznaje Puchar im. Józefa Grzybka.

28. Spośród uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej i I – III gimnazjum wychowawcy klas typują (zgodnie z regulaminem – załącznik) osoby do stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe, plastyczne.

29. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym mają charakter opisowy.

30. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania

 

§ 6

 

Zachowanie

 

1.Śródroczna i roczna ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:

1)      kulturę osobistą:

- godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

- dbałość o piękno mowy ojczystej,

- okazywanie szacunku innym osobom,

- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

- przeciwstawianie się przejawom agresji, przemocy, wulgarności,

- postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności;

2) stosunek do obowiązków szkolnych:

- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

- dbałość o honor i tradycje szkoły,

- zaangażowanie w proces samokształcenia i samowychowania;

3) aktywność społeczna w szkole i poza nią

- uczestnictwo w życiu szkoły, klasy, środowiska lokalnego,

- podejmowanie różnych inicjatyw,

- bezinteresowna pomoc innym;

2. Śródroczną i roczną ocenę z zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:

- wzorowe,

- bardzo dobre,

- dobre,

- poprawne,

- nieodpowiednie,

- naganne.

3. Zasady oceniania zachowania:

1) kryteria szczegółowe:

a) kultura osobista

Właściwy stosunek do pracowników szkoły i innych dorosłych:

- stosowanie form grzecznościowych,

- uczynność wobec dorosłych,

- podporządkowanie się poleceniom i zarządzeniom (zmiana obuwia, zakaz biegania po korytarzach, konieczność ustawiania się po dzwonku, itp.);

Przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa:

- przestrzeganie regulaminu porządkowego, zarządzeń i innych regulaminów szkolnych,

- przestrzeganie regulaminów pracowni przedmiotowych;

Stosunek wobec kolegów:

- pomoc i życzliwość wobec kolegów,

- unikanie zachowań agresywnych,

- postawa wobec zachowań agresywnych (przeciwdziałanie i przeciwstawianie się agresji, bierność, wspieranie agresji);

Kulturalny sposób bycia:

- dbałość o kulturę słowa,

- poszanowanie mienia szkolnego i własności osobistej kolegów,

- umiejętność wyrażania własnej opinii i poglądów oraz szanowania zdania innych,

- schludny wygląd (odpowiedni strój uczniowski),

- nieuleganie nałogom;

b) stosunek do obowiązków szkolnych:

Uczęszczanie na lekcje i zajęcia pozalekcyjne:

- wzorowe – uczeń nie wagaruje i ma nie więcej niż 3 spóźnienia w semestrze,

- bardzo dobre – uczeń nie wagaruje i ma nie więcej niż 5 spóźnień w semestrze,

- dobre – uczeń ma nie więcej niż 12 godzin nieusprawiedliwionych i 5 spóźnień w semestrze,

- poprawne – uczeń ma maksymalnie 20 godzin nieusprawiedliwionych i 5 spóźnień w semestrze,

- nieodpowiednie – uczeń ma ponad 20 godzin nieusprawiedliwionych, liczne spóźnienia w semestrze,

- naganne – rażące wagary;

Stopień przygotowania do lekcji:

- odrabianie zadań domowych,

- przygotowanie do lekcji,

- posiadanie i przynoszenie niezbędnych zeszytów, pomocy, przyborów, itp.;

Inne:

- aktywność na lekcjach,

- stopień wywiązywania się z dodatkowych przyjętych na siebie obowiązków i powierzonych zadań,

- zaangażowanie w prace dodatkowe;

c) aktywność w szkole i poza nią:

- czynny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska,

- umiejętność współdziałania podczas zadań podejmowanych w grupach,

- aktywny udział w pracach organizacji, stowarzyszeń, kół przedmiotowych,

- dbałość o estetykę i czystość otoczenia (wykonywanie gazetek, przygotowanie wystaw, dekoracji, itp.)

- umiejętność łączenia pracy w szkole z innymi obowiązkami,

- udział w konkursach, uroczystościach szkolnych.

2) Przy ustalaniu oceny z zachowania należy kierować się następującymi kryteriami:

- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który bez zarzutu, systematycznie wypełnia wszystkie zawarte w kryteriach oceny wymagania, a w ich realizacji wyróżnia się i może być wzorem dla innych uczniów. To uczeń, który wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, jest pilny w nauce i sumienny, w pełnieniu obowiązków powierzonych przez nauczyciela. Dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności. Szanuje mienie własne i społeczne, jest asertywny, nie ulega nałogom, czynnie przeciwstawia się przemocy, agresji i wulgarności, udziela wsparcia i pomocy kolegom w trudnych sytuacjach,

- ocenę bardzo dobrą  otrzymuje uczeń, który bez zarzutu spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny. Jest systematyczny w nauce, uczy się na miarę swoich możliwości. Na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły i kolegów w szkole i poza nią oraz dokładnie wywiązuje się z zadań powierzonych mu przez nauczyciela,

- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który w większości spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny, ale nie wyróżnia się. Uczeń wywiązuje się z powierzonych mu zadań, sanuje mienie własne i społeczne, nie ulega nałogom, nie używa wulgarnego słownictwa,

- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który w stopniu zadowalającym spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny. Jego zachowanie nie odbiega od powszechnie przyjętych norm, pracuje na miarę swoich możliwości, nie ulega nałogom, nie namawia do nich kolegów,

- ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie zawsze spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny, narusza obowiązujące normy zachowania szkolnego, nie pracuje na miarę swoich możliwości i warunków, jakie stawia mu szkoła, zachowuje się nieodpowiednio i nie wykazuje chęci poprawy,

- ocenę naganną otrzymuje uczeń, który rażąco uchybia wymaganiom zawartym w kryteriach oceny, ma lekceważący stosunek do pracowników i kolegów, używa wulgarnego słownictwa, dewastuje mienie społeczne, ulega nałogom i namawia do niech innych, stosuje szantaż, wyłudza mienie, nie wykazuje chęci poprawy,  podejmowane środki zaradcze nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

4. Przy wystawianiu oceny z zachowania najważniejszym kryterium jest kultura osobista.

5. Na ocenę z zachowania ma również wpływ zachowanie się ucznia poza szkołą.

6. Ocenę z zachowania wystawia się za I i II semestr. Ocena końcoworoczna uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.

7. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnie respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.

8. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania oraz o skutkach końcoworocznej oceny nagannej z zachowania.

9. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania u ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe (w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub publicznej poradni psychologicznej) należy uwzględnić ich wpływ na zachowanie ucznia.

10. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia: obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób.

11. W dzienniku lekcyjnym jest umieszczony Zeszyt Uwag, do którego nauczyciele wpisują zastrzeżenia i uwagi w ciągu semestru. Uczniowie dbają o to, aby wychowawca wpisał uwagi pozytywne świadczące o zaangażowaniu. Rodzice mogą na bieżąco kontrolować i wpływać na zachowanie swoich dzieci.

12. Ocenę z zachowania semestralną i końcoworoczną ustala wychowawca klasy. Przy ustalaniu oceny wychowawca powinien uwzględnić opinię pedagoga i innych pracowników o uczniu. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

13. Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnym ma prawo, w szczególnych sytuacjach (np. nagana dyrektora), zmienić ocenę z zachowania ustalona przez wychowawcę.

14. W przypadku ewentualnych uchybień i rażących przewinień ucznia w okresie po posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej może zostać zwołane nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej, zmieniające ustaloną wcześniej ocenę.

15. propozycja oceny z zachowania powinna być podana do wiadomości ucznia co najmniej na tydzień przed planowana radą klasyfikacyjną.

16. Wychowawca informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej nagannej ocenie z zachowania przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej.

17. Jeśli uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z prawem, mogą w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły.

18. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która ustali ocenę. W skład komisji wchodzą:

      - dyrektor szkoły (lub wicedyrektor) – jako przewodniczący,

      - wychowawca klasy,

      - wskazany przez dyrektora inny nauczyciel prowadzący zajęcia w danej klasie,

      - pedagog szkolny,

      - przedstawiciel Rady Rodziców,

      - przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.

      19. Ocena ustaloną przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej i jest ocena  

       ostateczną.

       20. W klasach I – III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny z zachowania są

       ocenami opisowymi.

       21. To samo odnosi się do uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

       umiarkowanym lub znacznym.

       22. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:

       - oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

       - promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 23  

       i 24.

 

II Gromadzenie informacji

 

§ 7

 

      1. W dziennikach lekcyjnych klas I – III szkoły podstawowej odnotowuje się frekwencję,

           tygodniowy rozkład zajęć wraz z tematami zajęć, uroczystości szkolne i klasowe,

          spotkania z rodzicami, dane o uczniu i jego rodzinie, informacje o bieżących postępach

          edukacyjnych (za pomocą umownych symboli, z podziałem na kategorie edukacyjne),

          końcoworoczne opisowe informacje o postępach edukacyjnych oraz oceny w skali 1 – 6

           z religii i języka angielskiego.

  1. Nauczyciel klas I – III gromadzi w specjalnej teczce sprawdziany miesięczne, które stanowią zbiór informacji o postępach edukacyjnych w poszczególnych miesiącach nauki i są podstawą comiesięcznych spotkań z rodzicami.
  2. W klasach IV – VI szkoły podstawowej i I – III gimnazjum w dziennikach odnotowuje się frekwencję, tygodniowy rozkład zajęć, tematy zajęć, uroczystości klasowe i szkolne, spotkania z rodzicami, dane o uczniu, oceny cząstkowe, oceny semestralne i roczne według skali 1 – 6.
  3. Postępy uczniów odnotowuje się w arkuszach ocen po klasyfikacji semestralnej i rocznej.
  4. Prace pisemne całogodzinne gromadzone są przez nauczyciela przedmiotu przez okres 1 roku szkolnego.
  5. Czas oraz kryteria oceniania wiedzy i umiejętności ustalane sa przez nauczycieli uczących w danej klasie. W jednym tygodniu w drugim i trzecim etapie edukacyjnym dopuszcza się maksymalnie dwie prace klasowe (całogodzinne), przy czym nie więcej niż jedną dziennie. Nie dotyczy to sprawdzianów przełożonych przez klasę.
  6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki. Decyzję taką podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia ucznia z powyższych zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony”.
  7. Do zapisu realizacji ścieżek edukacyjnych przy temacie lekcji z danego przedmiotu stosuje się skróty:

1)      dla szkoły podstawowej:

-          edukacja ekologiczna - E,

-          edukacja prozdrowotna – P,

-          edukacja czytelnicza i medialna – CM,

-          edukacja regionalna – R,

-          wychowanie do życia w rodzinie – ŻR,

-          wychowanie patriotyczne i obywatelskie – OB.;

2)      dla gimnazjum:

-          edukacja filozoficzna – F,

-          edukacja europejska – EU,

-          edukacja ekologiczna – E,

-          edukacja prozdrowotna – P,

-          edukacja czytelnicza i medialna – CM,

-          edukacja regionalna – R,

-          kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej – Ś,

-          obrona cywilna – OC,

-          przygotowanie do udziału w życiu gospodarczym – ŻG.

  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione kontrolne prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępnione do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).

 

III Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna. Promocja

 

§ 8

 

            1. Rok szkolny dzieli się na semestry. Każdy semestr kończy się podsumowaniem    

                osiągnięć edukacyjnych ucznia, klasyfikacją śródroczną w miesiącu styczniu i   

                roczną w czerwcu.

 

§ 9

 

  1. Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca klasy (po konsultacji z nauczycielami uczącymi w tej klasie) jest zobowiązany pisemnie powiadomić rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych ucznia.
  2. Wychowawca w tym względzie konsultuje się z nauczycielami uczącymi w jego klasie.
  3. Fakt przesłania informacji odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym.
  4. Rodzic podpisem potwierdza odbiór informacji. Podpisane informacje zbiera pedagog szkolny.
  5. W przypadku nieodebrania przez rodzica informacji o zagrożeniu dowodem doręczenia informacji będzie potwierdzenie przesłania listu poleconego.
  6. Potwierdzenie faktu odbioru informacji przez rodzica oraz potwierdzenie wysłania listu poleconego przez szkołę są gromadzone w dokumentacji przechowywanej w kancelarii szkoły.

 

§ 10

 

  1. Na 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele zobowiązani są poinformować uczniów o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, a wychowawca o ocenie z zachowania.
  2. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po wcześniejszym podliczeniu punktów, zasięgnięciu opinii pozostałych nauczycieli, uczniów z klasy i samooceny ucznia.
  3. Ocena ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z wyjątkiem § 6 pkt 3 podpkt 10.
  4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę semestralną i roczną osobiście, w czasie ustalonym z uczniem i rodzicami (prawnymi opiekunami). Czas ten nie może przekroczyć 7 ni.
  5. Klasyfikacja ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania w danym oku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

 

§ 11

 

  1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi warunki umożliwiające uzupełnienie braków (np. pomoc koleżeńska, zajęcia na świetlicy, praca na ferie, itp.).

 

                                                      § 12

 

Egzaminy klasyfikacyjne:

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny nie później niż 7 dni po końcoworocznym (semestralnym) posiedzeniu Rady Pedagogicznej, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć szkolnych w danym semestrze.
  3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów), zgłoszoną do dyrektora szkoły Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny w terminie nie później niż 7 dni po końcoworocznym (okresowym) posiedzeniu Rady Pedagogicznej, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć szkolnych w danym okresie.
  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również:

1)      uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki;

2)      uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 

      pkt. 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki, 

      muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny z zachowania.
  2. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
  3. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  4. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

10.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

-          nauczyciel przedmiotu – jako egzaminujący,

-          nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia.

                        Pytania (ćwiczenia, zadania) proponuje nauczyciel, którego zajęcia edukacyjne

                       opuścił dany uczeń. Stopień trudności pytań (zadań) powinien być różny

                        i odpowiadać wymaganiom podanym na skali stopni szkolnych.

 

§ 13

 

  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

-          dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący w szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

-          nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

  1. Przewodniczący komisji ustala z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) terminarz egzaminów i ich dzienną ilość.
  2. W czasie egzaminu mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

 

§ 14

 

  1. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

-          imiona i nazwiska nauczycieli będących członkami komisji,

-          termin egzaminu,

-          zadania egzaminacyjne,

-          wyniki egzaminu i uzyskane oceny.

  1. Do protokołu dołącza się prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

§ 15

 

  1. Ustalona przez nauczyciela, albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 2 i § 17.
  2. ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna ocena roczna (semestralna) z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 19 ust. 1 i § 17.
  3. Ustalona przez wychowawcę klasy semestralna (roczna) ocena z zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 16.

 

§ 16

 

Egzamin sprawdzający:

  1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest zaniżona lub została ustalona niezgodnie z przepisami prawa. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dyrektor powołuje komisję, która:

1)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę z danych zajęć;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania – ustala roczną ocenę z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

  1. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  2. W skład komisji wchodzą:

1)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

-          dyrektor, albo inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

-          nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

-          dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu (w porozumieniu z dyrektorem) prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:

-          dyrektor, albo inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

-          wychowawca klasy,

-          wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

-          pedagog szkolny,

-          przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,

-          przedstawiciel Rady Rodziców,

-          psycholog (jeśli współpracuje ze szkołą).

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt. 1 podpkt. 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia.
  2. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 18 ust. 1.
  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      w przypadku oceny z zajęć edukacyjnych:

-          skład komisji,

-          termin sprawdzianu,

-          zadania (pytania) sprawdzające,

-          wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:

-          skład komisji,

-          termin posiedzenia komisji,

-          wynik głosowania,

-          ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt. 1 dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych wypowiedziach ucznia.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  3. Przepisy 1- 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym wypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

§ 17

 

Promocja

 

  1. Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z zastrzeżeniem ust. 8.
  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeśli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe o oceny niedostatecznej.
  2. Na promocję do klasy wyższej ma wpływ ocena z religii i zachowania

1)      Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki, ocenę semestralną, uzyskaną z tych zajęć, wlicza się do średniej ocen.

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  2. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia.
  3. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjum otrzymują z danych zajęć celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
  4. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
  5. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I – III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

§ 18

 

Egzamin poprawkowy:

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczniowie, którzy w wyniku końcoworocznej uzyskali ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych mogą zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Mogą nimi być:

-          długotrwała choroba ucznia lub członka rodziny,

-          konflikty rodzinne,

-          wypadki losowe,

-          patologia społeczna.

  1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, informatyki, technologii informacyjnej, techniki, zajęć technicznych, wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  2. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  3. Tryb i forma przeprowadzenia egzaminu poprawkowego jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego.
  4. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
  5. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy wyższej i powtarza klasę.
  6. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.

 

V Ukończenie szkoły

 

§ 19

 

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum:

1)      jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 6 ust. 20 i 21;

2)      jeżeli przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 27 ust. 3.

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową lub gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
  2. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

VI Sposoby poprawiania słabych wyników, praca z uczniem mającym deficyty.

 

§ 20

 

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
  1.  
    1. Nauczyciel różnicuje wymagania w stosunku do uczniów, o których mowa w ust. 1 - pracuje z uczniem w miarę możliwości indywidualnie, dostosowując poziom do jego możliwości aż do czasu, gdy zastosowana terapia pozwoli zwiększyć stopień trudności.
    2. W pierwszym etapie edukacyjnym wskazane jest prowadzenie zajęć wyrównawczych, reedukacyjnych i korekcyjnych.
    3. Wychowawca klasy planuje i czuwa nad przebiegiem pomocy koleżeńskiej gdy przewiduje, że taka pomoc może dać pożądany efekt.
    4. Nauczyciel przedmiotu, z którego wystąpiły trudności, wyznacza uczniowi dodatkowe terminy konsultacji, w czasie których udzieli uczniowi dodatkowej pomocy.
    5. Nauczyciel wyznaczy uczniowi termin na poprawę pracy klasowej lub sprawdzianu.

1)      pracę klasową (sprawdzian) uczeń może poprawić w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania pracy w uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu;

2)      uczeń może poprawić pracę klasową z oceny dostatecznej, dopuszczającej i niedostatecznej;

3)      nauczyciel poprawioną ocenę zapisuje w następujący sposób: ¼ lub (1)4;

4)      uczeń powracający do szkoły po dłuższej nieobecności (przynajmniej tydzień) ustala – z chwilą powrotu do szkoły – terminy i sposoby uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do sprawdzianów i odpowiedzi;

5)      jeżeli uczeń nie pisze pracy klasowej (sprawdzianu) z powodu jednodniowej nieobecności, to materiał pracy klasowej zalicza na następnej lekcji pisemnie lub ustnie.

  1.  
    1. Nauczyciel wychowawca nasila kontrolę pracy ucznia mającego braki w czasie lekcji, wspomaga jego wysiłki podejmowane w celu wykonania zleconych zadań.
    2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki i sztuki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z zadań wynikających ze specyfiki zadań.

 

VII Sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w gimnazjum.

 

§ 21

 

  1. W klasie Vi szkoły podstawowej przeprowadzany jest sprawdzian poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawa przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, zwany dalej sprawdzianem.
  2. W trzeciej klasie gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin obejmujący:

1)      umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych;

2)      umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych;

3)      umiejętności i wiadomości z zakresu języka obcego nowożytnego – od roku szkolnego 2008/2009.

Umiejętności i wiadomości wymagane na egzaminie określone są w standardach wymagań.

  1. Sprawdzian i egzamin mają charakter powszechny.

 

§ 22

 

  1. Komisja okręgowa opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu oraz przykłady zadań.
  2. Informator publikuje się nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian (egzamin).

 

§ 23

 

  1. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny przeprowadza się w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

 

                                                      § 24

 

  1. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych opracowanych na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej spełniającej warunki określone w art. 71 b ust. 3 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  3. Opinia, o której mowa, powinna być wydana przez poradnię nie późnej niż do końca września roku szkolnego, w którym przeprowadzany jest sprawdzian lub egzamin, z tym, że:

1)      w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;

2)      w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.

  1. Opinię tę rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian (egzamin).
  2. Uczniowie chorzy lub niepełnosprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza mogą przystąpić do sprawdzianu (egzaminu) w warunkach i formie odpowiednich ze względu na stan zdrowia.
  3. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu (egzaminu) do potrzeb uczniów, o których mowa w ust. 1 i 5 odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

 

§ 25

 

  1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
  2. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu (egzaminu) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) zaopiniowany przez dyrektora szkoły.

 

§ 26

 

  1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci wojewódzkich (lub ponawojewódzkich) konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grup przedmiotów objętych sprawdzianem (egzaminem) są zwolnieni ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu laureata lub finalisty. Zaświadczenie przekłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  2. Zwolnienie ze sprawdzianu lub części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższego wyniku ze sprawdzianu lub tej części egzaminu.

 

§ 27

 

  1. Za organizacje i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
  2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na dwa miesiące przed terminem sprawdzianu (egzaminu) może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
  3. Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn nie mogą wziąć udziału w sprawdzianie (egzaminie), dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.
  4. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca lub nauczyciel, o którym mowa w ust. 3, powinien odbyć szkolenie w zakresie organizacji sprawdzianu (egzaminu) organizowane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

 

§ 28

 

  1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w szczególności:

1)      przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu (egzaminu), następnie listę tę przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym przeprowadzany jest sprawdzian (egzamin);

2)      nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian (egzamin), zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

3)      powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu (egzaminu);

4)      wyznacza przewodniczących zespołów;

5)      informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu (egzaminu) – przed rozpoczęciem sprawdzianu (egzaminu);

6)      nadzoruje przebieg sprawdzianu (egzaminu);

7)      przedłuża czas trwania sprawdzianu (egzaminu) dla uczniów, o których mowa w § 24 ust.1;

8)      sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu (egzaminu) albo przerwali sprawdzian (egzamin), oraz niezwłocznie po jego zakończeniu przekazuje ten wykaz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej;

9)      zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu (egzaminu), zestawy zadań i dokumentację i postępuje z nią zgodnie z ustaleniami;

10)  nadzoruje prawidłowe wypełnienie i zabezpieczenie dokumentacji.

  1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu (egzaminu). Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie niezbędne materiały, zgodnie ze szkolną procedurą.
  2. W przypadku stwierdzenia, ze przesyłki, o których mowa w ust. 2, zostały naruszone lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu (egzaminu), przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym przewodniczącego Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

 

§ 29

 

  1. Sprawdzian trwa 60 minut, z zastrzeżeniem ust. 3.
  2. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut, z zastrzeżeniem ust. 3.
  3. Dla uczniów, o których mowa w § 24 ust. 1 czas trwania sprawdzianu lub egzaminu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o:

1)      30 min w przypadku sprawdzianu;

2)      60 minut w przypadku każdej części egzaminu gimnazjalnego.

 

§ 30

 

  1. W przypadku, gdy sprawdzian lub część egzaminu mają być przeprowadzone w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu (egzaminu) w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów.
  2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym:

- przewodniczący,

- co najmniej dwóch zespołu nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole (placówce).

3. Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu (egzaminu) w danej sali.

4. W przypadku, gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każde kolejne 20 uczniów.

5. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem jego szkoły.

6. W przypadku egzaminu gimnazjalnego członkami zespołu nadzorującego nie mogą być nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres danej części egzaminu.

 

§ 31

 

  1. Przed rozpoczęciem sprawdzianu (egzaminu) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety zawierające zestawy zadań oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu (egzaminu) nie zostały naruszone.
  2. W przypadku stwierdzenia, że pakiety zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza sprawdzian (egzamin) i powiadamia o tym przewodniczącego Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
  3. W przypadku stwierdzenia, że pakiety nie zostały naruszone, przewodniczący otwiera je w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów, a następnie przekazuje przewodniczącym zespołów zestawy zadań i karty odpowiedzi w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w poszczególnych salach.
  4. Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie, czy zestawy zadań i karty odpowiedzi są kompletne.
  5. Uczeń zgłasza przewodniczącemu szkolnego zespołu nadzorującemu braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw.
  6. Informację o wymianie zestawu zadań przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole, o którym mowa w § 39 ust. 1. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił braki w zestawie zadań.
  7. Na zestawie zadań i w karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem sprawdzianu (egzaminu), uczeń wpisuje kod nadany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Uczniowie nie podpisują imieniem i nazwiskiem zestawów zadań  kart odpowiedzi.

 

 

§ 32

 

  1. W czasie trwania sprawdzianu (egzaminu) każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki ustawione są w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielną pracę uczniów.
  2. W Sali, w której przeprowadzany jest sprawdzian (egzamin) nie można korzystać z żadnych osiągnięć komunikacyjnych.

 

§ 33

 

  1. Sprawdzian i każda część egzaminu rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy z zestawem.
  2. W czasie trwania sprawdzianu (egzaminu) uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
  3. W czasie trwania sprawdzianu (egzaminu) w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz obserwatorzy.
  4. W czasie trwania sprawdzianu (egzaminu) uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.

 

§ 34

 

  1. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia, lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu lub egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa mu sprawdzian (egzamin). Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu sprawdzianu zamieszcza się w protokole.

 

                                                                  § 35

 

  1. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów, a za każdą część egzaminu gimnazjalnego po 50 punktów.
  2. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, powołani przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Wynik sprawdzianu (egzaminu) ustala Komisja Okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
  3. Wynik sprawdzianu (egzaminu) ustalony przez Komisję Okręgową jest ostateczny.

 

§ 36

 

  1. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu (egzaminu) w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian (egzamin) przystępuje do niego (lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego) w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku i w miejscu przez niego wskazanym.
  2. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu (egzaminu) w dodatkowym terminie powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 3.
  3. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu (egzaminu) w dodatkowym terminie dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu (egzaminu). Dyrektor składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

 

§ 37

 

  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

 

§ 38

 

  1. Wynik sprawdzianu (egzaminu) nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu (egzaminu) nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
  2. Wyniki sprawdzianu (egzaminu) oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach dla każdego ucznia Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w § 36 ust. 1 do dnia 31 sierpnia danego roku.
  3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2 dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

 

§ 39

 

  1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu (egzaminu). Protokół podpisuje przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący zespołów nadzorujących.
  2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się Komisji Okręgowej.
  3. Dokumentację sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego przechowuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przez okres 6 miesięcy.
  4. Dokumentację sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego przechowuje się według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

VIII Trzecioteścik przeprowadzony w trzeciej klasie w szkole podstawowej oraz zewnętrzny egzamin gimnazjalny przeprowadzany w drugim i (lub) ostatnim roku nauki.

 

§ 40

 

  1. W klasach III szkoły podstawowej oraz II i III gimnazjum może być przeprowadzony trzecioteścik (szkoła podstawowa) oraz zewnętrzny egzamin gimnazjalny. Na ich przeprowadzenie szkoła uzyskuje pisemne zgody rodziców.
  2. Sprawdziany te (egzaminy) przygotowywane są i sprawdzane przez firmę zewnętrzną.
  3. Sposób przeprowadzenia sprawdzianu i egzaminu ustalony jest przez firmę zewnętrzną.
  4. Prace uczniów sprawdza firma zewnętrzna, która opracowuje wyniki w sposób pisemny. Uczniowie otrzymują zaświadczenia przygotowane przez tę firmę, informujące o uzyskanych wynikach.
  5. Wyniki trzecioteściku oraz egzaminu w gimnazjum nie mają wpływu na oceny semestralne i końcoworoczne. Stanowią jedynie informację dla uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli o wiedzy i umiejętnościach opanowanych bądź nie przez uczniów.

 

IX Ewaluacja systemu.

 

§ 41

 

  1. Niniejszy Wewnątrzszkolny System Oceniania będzie podlegał ewaluacji głównie w systemie rocznym.
  2.  Raport roczny:

1)      tydzień przed końcoworocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej każdy nauczyciel zgłasza uwagi, wnioski i postulaty dotyczące funkcjonowania szkolnego systemu oceniania. Lider do spraw oceniania (dyrektor szkoły) opracowuje wnioski pod kątem użyteczności i wprowadzania zmian w funkcjonowaniu systemu;

2)      dymetr zbiera wnioski Rady Rodziców o systemie oceniania;

3)      Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej odbywa się dyskusja nad propozycjami zmian;

4)      Po dokonaniu zmian należy ponownie przedstawić dokument z wyróżnieniem zmian do zaopiniowania nauczycielom, rodzicom i uczniom.

  1. Narzędziami do ewaluacji systemu będą równie kwestionariusze, ankiety, itp.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 września 2011 18:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Dariusz Gollus
Ilość wyświetleń: 650
06 września 2011 18:25 (Dariusz Gollus) - Dodanie dokumentu.