OBOWIĄZUJĄCY W ZESPOLE SZKÓŁ PUBLICZNYCH W KOKOSZKOWACH – PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ I PUBLICZNYM GIMNAZJUM
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 1
Szkolny system oceniania został uchwalony przez Radę Pedagogiczną. Opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 199, poz. 2046)
Stanowi on załącznik do statutu Zespołu Szkół Publicznych w Kokoszkowach.
I Ocenianie
§ 2
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
§ 3
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o jego postępach w tym zakresie;
2) udzielanie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce i zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§ 4
1) ustalenie jednolitych kryteriów oceniania w nauczaniu zintegrowanym oraz w poszczególnych przedmiotach pod kątem użyteczności praktycznej i wymagań egzaminacyjnych. W tym celu należy:
a) uwzględnić indywidualizację w ocenianiu, czyli stworzyć sytuację umożliwiający uczniowi prezentacje wiedzy i umiejętności,
b) stosować różne sposoby gromadzenia informacji o postępach ucznia i jego trudnościach: zadania domowe, kartkówki, dodatkowe prace krótko- i długoterminowe, sprawdziany, prace klasowe, zeszyt klasowy dotyczący osiągnięć uczniów danej lasy w zakresie edukacyjnym i zachowania,
c) informacje o uczniach i klasie gromadzone będą w dziennikach lekcyjnych z uwzględnieniem wiedzy zintegrowanej w klasach I – III, przedmiotowej w klasach IV – VI szkoły podstawowej i I – III gimnazjum oraz w zeszytach klasowych (zeszytach pochwał i uwag).
§ 5
1) zgodne z rozporządzeniem ministerialnym i uwzględnia standardy edukacyjne dla danego etapu kształcenia;
2) dwupoziomowe (wyróżnia dwa poziomy wymagań – podstawowy i ponadpodstawowy);
3) planowe i systematyczne – wynika z planu pracy nauczyciela, oceny klasyfikacyjne są formułowane dwa razy w roku;
4) celowe i użyteczne – sprawdza to, co niezbędne, użyteczne w dalszym kształceniu i życiu;
5) jawne – oceny są udostępniane do wglądu wszystkim uprawnionym, zainteresowanym osobom (uczniowi, jego rodzicom, wychowawcy klasowemu, zespołowi wychowawczemu, nadzorowi, itp.);
6) zindywidualizowane – na podstawie orzeczenia właściwej poradni, po stwierdzeniu u ucznia dysfunkcji, obniża się w stosunku do niego wymagania edukacyjne;
7) wieloaspektowe – dokonywane z różnych punktów widzenia przy użyciu odpowiednich narzędzi;
8) obiektywne – dokonywane metoda pomiaru dydaktycznego, oddzielnie dla osiągnięć dydaktycznych i wychowawczych.
1) wymagania szczegółowe formułowane przez nauczyciela powinny obejmować wiadomości i umiejętności: bardzo łatwe, łatwe, przydatne życiowo, niezbędne w dalszej edukacji, ułatwiające uczenie się innych przedmiotów, pewne, sprawdzone, wdrożone w praktyce;
2) wymagania ponadpodstawowe obejmują wiadomości umiejętności trudne i bardzo trudne, teoretyczne, mniej przydatne życiowe, rozszerzające podstawy przedmiotu, pogłębiające interdyscyplinarność, hipotezy, treści problematyczne;
3) uczeń, który nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności, nie opanował wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze kontynuowanie nauki, otrzymuje ocenę niedostateczną.
- stopień celujący – 6,
- stopień bardzo dobry – 5,
- stopień dobry – 4,
- stopień dostateczny – 3,
- stopień dopuszczający – 2,
- stopień niedostateczny.
5. Powyższa skala ocen obowiązuje w ciągu całego roku szkolnego jako oceny cząstkowe, ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna począwszy od IV klasy szkoły podstawowej.
6. Ustala się następujące kryteria stopni:
1) celujący:
- otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawy programowe przedmiotu,
- samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim lub posiadł inne porównywalne osiągnięcia;
2) bardzo dobry:
- otrzymuje uczeń, który swobodnie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawie programowej danego przedmiotu,
- rozwiązuje problemy w twórczy sposób,
- skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach, prezentuje własny punkt widzenia i bierze pod uwagę poglądy innych ludzi;
3) dobry:
Otrzymuje uczeń, który skutecznie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych i sytuacjach praktycznych,
- rozwiązuje zadania i problemy otwarte,
- efektywnie współdziała w zespole;
4) dostateczny:
- otrzymuje uczeń, który poprawnie posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawie programowej danego przedmiotu,
- rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne;
5) dopuszczający:
- otrzymuje uczeń, który w ograniczonym stopniu posługuje się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w podstawach programowych,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne;
6) niedostateczny:
- otrzymuje uczeń, który nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności,
- nie opanował wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawach programowych, a braki te uniemożliwiają dalsze kontynuowanie nauki.
7. Przy ocenach cząstkowych dopuszcza się stawianie „+” i „-„.
8. W dzienniku na górnym pasku tabeli „Oceny postępów w nauce” nauczyciel zaznacza za co są dane oceny cząstkowe.
9. Do wpisywania ocen cząstkowych wolno używać długopisu koloru czarnego, niebieskiego, zielonego lub czerwonego.
10. Ocena okresowa uwzględnia oceny cząstkowe wystawione za: rozmaite formy sprawdzianów wiedzy i umiejętności, pracę nadobowiązkową, inne formy aktywności w klasie i na forum szkoły.
11. Wystawiając ocenę końcową, nauczyciel bierze pod uwagę oceny za I okres i oceny cząstkowe II okresu.
12. Ze sprawdzianów i prac klasowych ustala się następujące granice % na poszczególne oceny:
- poniżej 35% - ocena niedostateczna,
- 36% - 45% - ocena dopuszczająca,
- 46% - 60% - ocena dostateczna,
- 61% - 80% - ocena dobra,
- 81%- 95% - ocena bardzo dobra,
- 96% - 100% - ocena celująca.
13. Nauczyciele obowiązkowo opracowują szczegółowe kryteria oceniania umiejętności przedmiotowych dla poszczególnych przedmiotów nauczania.
14. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
14. W tygodniu dopuszcza się przeprowadzenie dwóch prac klasowych, zapowiedzianych tydzień wcześniej.
16. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
17. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
18. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Nauczyciel różnicuje wymagania w stosunku do uczniów, o których mowa w pkt 18:
1) pracuje z uczniem w Mierę możliwości indywidualnie, dostosowując poziom wykonywanych ćwiczeń do jego możliwości, aż do czasu, gdy zastosowana terapia pozwoli zwiększyć stopień trudności ćwiczeń;
2) wychowawca klasy zaplanuje i będzie czuwać nad przebiegiem samopomocy koleżeńskiej w sytuacjach, gdy przewiduje, że taka pomoc może dać pożądany efekt;
3) nauczyciel przedmiotu, z którego wystąpiły trudności, wyznacza uczniowi dodatkowe terminy konsultacji, w czasie których udzieli uczniowi dodatkowej pomocy;
4) nauczyciel wyznaczy uczniowi termin na poprawę pracy klasowej lub sprawdzianu;
5) należy nasilić kontrolę pracy ucznia mającego braki w czasie lekcji, wspomagać jego wysiłki, podejmowane w celu wykonywania określonych zadań.
19. Przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego, techniki i sztuki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
20. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestnictwa w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
1) w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
21. Zasady informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach edukacyjnych uczniów:
1) rodzice (opiekunowie) mają prawo do pełnej informacji na temat ostępów edukacyjnych swoich dzieci;
2) informacje mogą być przekazywane zarówno w czasie indywidualnych spotkań z wychowawcą i nauczycielami podczas całego roku szkolnego, jak i w czasie okresowych zebrań klasowych z rodzicami;
3) na miesiąc przed okresowym i końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu i wychowawca klasy zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie z zajęć edukacyjnych i ocenie z zachowania. Forma zawiadomienia jest pisemna. Rodzic (opiekun) zwraca wychowawcy tę część zawiadomienia, w której jest podpis potwierdzający zapoznanie się z informacją.
22. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
23. Ustalona przez nauczyciela pozytywna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu weryfikującego.
24. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w okresie lub klasie programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.
25. W klasach I – III szkoły podstawowej bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
26. Ocena w klasach I- III szkoły podstawowej:
1) odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć. Polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach edukacyjnych.
2) jest to ocena słowna oraz znaczki (buźki), motywująca do aktywności, wysiłku oraz wyraźnie wskazująca osiągnięcia i informująca, co należy zrobić, jak zrobić, jak usprawnić pracę. Nauczyciel sprawdza, chwali za wysiłek, wytrwałość, chęć do pracy, nagradza uśmiechem, słowem, gestem;
3) w porozumieniu z rodzicami uczniów klasy III szkoły podstawowej nauczyciel może wprowadzić w II semestrze oceny cząstkowe w skali 1 -6. Zgoda wyrażona przez rodziców musi mieć formę pisemną. Oceny uzyskiwane przez uczniów nie przenoszą się na ocenę końcoworoczną – dalej ma ona formę opisową.
4) w trakcie oceniania bieżącego nauczyciel zapisuje wyniki szkolnych osiągnięć ucznia w dzienniku lekcyjnym (krótka informacja – na podstawie wyznaczników oceny opisowej) oraz gromadzi wytwory pracy ucznia w teczce;
5) ocena śródroczna jest oceną zalecającą, przekazywaną rodzicom w formie ustnej lub pisemnej i zawiera informacje o osiągnięciach ucznia z jednoczesnymi wskazaniami do dalszej pracy;
6) ocena końcowa w klasie III, podsumowująco – klasyfikacyjna informuje o osiągnięciach edukacyjnych i zachowaniu uczniów na zakończenie I etapu edukacyjnego. Nie zawiera już wskazań i zaleceń;
7) uczniom spełniającym warunki oddzielnego regulaminu, stanowiącego załącznik do WSO, na koniec I semestru i przy klasyfikacji końcoworocznej przyznaje się Odznakę Wzorowego Ucznia;
27. Spośród uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej podczas podsumowywania wyników nauki w I semestrze i na koniec roku szkolnego Rada Pedagogiczna , zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik do WSO, wyłania osobę, której, za osiągnięcia, przyznaje Puchar im. Józefa Grzybka.
28. Spośród uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej i I – III gimnazjum wychowawcy klas typują (zgodnie z regulaminem – załącznik) osoby do stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe, plastyczne.
29. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym mają charakter opisowy.
30. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania
§ 6
1.Śródroczna i roczna ocena z zachowania uwzględnia w szczególności:
1) kulturę osobistą:
- godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- okazywanie szacunku innym osobom,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- przeciwstawianie się przejawom agresji, przemocy, wulgarności,
- postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności;
2) stosunek do obowiązków szkolnych:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- zaangażowanie w proces samokształcenia i samowychowania;
3) aktywność społeczna w szkole i poza nią
- uczestnictwo w życiu szkoły, klasy, środowiska lokalnego,
- podejmowanie różnych inicjatyw,
- bezinteresowna pomoc innym;
2. Śródroczną i roczną ocenę z zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
3. Zasady oceniania zachowania:
1) kryteria szczegółowe:
a) kultura osobista
Właściwy stosunek do pracowników szkoły i innych dorosłych:
- stosowanie form grzecznościowych,
- uczynność wobec dorosłych,
- podporządkowanie się poleceniom i zarządzeniom (zmiana obuwia, zakaz biegania po korytarzach, konieczność ustawiania się po dzwonku, itp.);
Przestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa:
- przestrzeganie regulaminu porządkowego, zarządzeń i innych regulaminów szkolnych,
- przestrzeganie regulaminów pracowni przedmiotowych;
Stosunek wobec kolegów:
- pomoc i życzliwość wobec kolegów,
- unikanie zachowań agresywnych,
- postawa wobec zachowań agresywnych (przeciwdziałanie i przeciwstawianie się agresji, bierność, wspieranie agresji);
Kulturalny sposób bycia:
- dbałość o kulturę słowa,
- poszanowanie mienia szkolnego i własności osobistej kolegów,
- umiejętność wyrażania własnej opinii i poglądów oraz szanowania zdania innych,
- schludny wygląd (odpowiedni strój uczniowski),
- nieuleganie nałogom;
b) stosunek do obowiązków szkolnych:
Uczęszczanie na lekcje i zajęcia pozalekcyjne:
- wzorowe – uczeń nie wagaruje i ma nie więcej niż 3 spóźnienia w semestrze,
- bardzo dobre – uczeń nie wagaruje i ma nie więcej niż 5 spóźnień w semestrze,
- dobre – uczeń ma nie więcej niż 12 godzin nieusprawiedliwionych i 5 spóźnień w semestrze,
- poprawne – uczeń ma maksymalnie 20 godzin nieusprawiedliwionych i 5 spóźnień w semestrze,
- nieodpowiednie – uczeń ma ponad 20 godzin nieusprawiedliwionych, liczne spóźnienia w semestrze,
- naganne – rażące wagary;
Stopień przygotowania do lekcji:
- odrabianie zadań domowych,
- przygotowanie do lekcji,
- posiadanie i przynoszenie niezbędnych zeszytów, pomocy, przyborów, itp.;
Inne:
- aktywność na lekcjach,
- stopień wywiązywania się z dodatkowych przyjętych na siebie obowiązków i powierzonych zadań,
- zaangażowanie w prace dodatkowe;
c) aktywność w szkole i poza nią:
- czynny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
- umiejętność współdziałania podczas zadań podejmowanych w grupach,
- aktywny udział w pracach organizacji, stowarzyszeń, kół przedmiotowych,
- dbałość o estetykę i czystość otoczenia (wykonywanie gazetek, przygotowanie wystaw, dekoracji, itp.)
- umiejętność łączenia pracy w szkole z innymi obowiązkami,
- udział w konkursach, uroczystościach szkolnych.
2) Przy ustalaniu oceny z zachowania należy kierować się następującymi kryteriami:
- ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który bez zarzutu, systematycznie wypełnia wszystkie zawarte w kryteriach oceny wymagania, a w ich realizacji wyróżnia się i może być wzorem dla innych uczniów. To uczeń, który wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, jest pilny w nauce i sumienny, w pełnieniu obowiązków powierzonych przez nauczyciela. Dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności. Szanuje mienie własne i społeczne, jest asertywny, nie ulega nałogom, czynnie przeciwstawia się przemocy, agresji i wulgarności, udziela wsparcia i pomocy kolegom w trudnych sytuacjach,
- ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który bez zarzutu spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny. Jest systematyczny w nauce, uczy się na miarę swoich możliwości. Na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły i kolegów w szkole i poza nią oraz dokładnie wywiązuje się z zadań powierzonych mu przez nauczyciela,
- ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który w większości spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny, ale nie wyróżnia się. Uczeń wywiązuje się z powierzonych mu zadań, sanuje mienie własne i społeczne, nie ulega nałogom, nie używa wulgarnego słownictwa,
- ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który w stopniu zadowalającym spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny. Jego zachowanie nie odbiega od powszechnie przyjętych norm, pracuje na miarę swoich możliwości, nie ulega nałogom, nie namawia do nich kolegów,
- ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie zawsze spełnia wymagania zawarte w kryteriach oceny, narusza obowiązujące normy zachowania szkolnego, nie pracuje na miarę swoich możliwości i warunków, jakie stawia mu szkoła, zachowuje się nieodpowiednio i nie wykazuje chęci poprawy,
- ocenę naganną otrzymuje uczeń, który rażąco uchybia wymaganiom zawartym w kryteriach oceny, ma lekceważący stosunek do pracowników i kolegów, używa wulgarnego słownictwa, dewastuje mienie społeczne, ulega nałogom i namawia do niech innych, stosuje szantaż, wyłudza mienie, nie wykazuje chęci poprawy, podejmowane środki zaradcze nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
4. Przy wystawianiu oceny z zachowania najważniejszym kryterium jest kultura osobista.
5. Na ocenę z zachowania ma również wpływ zachowanie się ucznia poza szkołą.
6. Ocenę z zachowania wystawia się za I i II semestr. Ocena końcoworoczna uwzględnia zachowanie ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
7. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnie respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
8. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania oraz o skutkach końcoworocznej oceny nagannej z zachowania.
9. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania u ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe (w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub publicznej poradni psychologicznej) należy uwzględnić ich wpływ na zachowanie ucznia.
10. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia: obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób.
11. W dzienniku lekcyjnym jest umieszczony Zeszyt Uwag, do którego nauczyciele wpisują zastrzeżenia i uwagi w ciągu semestru. Uczniowie dbają o to, aby wychowawca wpisał uwagi pozytywne świadczące o zaangażowaniu. Rodzice mogą na bieżąco kontrolować i wpływać na zachowanie swoich dzieci.
12. Ocenę z zachowania semestralną i końcoworoczną ustala wychowawca klasy. Przy ustalaniu oceny wychowawca powinien uwzględnić opinię pedagoga i innych pracowników o uczniu. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
13. Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnym ma prawo, w szczególnych sytuacjach (np. nagana dyrektora), zmienić ocenę z zachowania ustalona przez wychowawcę.
14. W przypadku ewentualnych uchybień i rażących przewinień ucznia w okresie po posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej może zostać zwołane nadzwyczajne posiedzenie Rady Pedagogicznej, zmieniające ustaloną wcześniej ocenę.
15. propozycja oceny z zachowania powinna być podana do wiadomości ucznia co najmniej na tydzień przed planowana radą klasyfikacyjną.
16. Wychowawca informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej nagannej ocenie z zachowania przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej.
17. Jeśli uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z prawem, mogą w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły.
18. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która ustali ocenę. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły (lub wicedyrektor) – jako przewodniczący,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora inny nauczyciel prowadzący zajęcia w danej klasie,
- pedagog szkolny,
- przedstawiciel Rady Rodziców,
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
19. Ocena ustaloną przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej i jest ocena
ostateczną.
20. W klasach I – III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny z zachowania są
ocenami opisowymi.
21. To samo odnosi się do uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym.
22. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 23
i 24.
§ 7
1. W dziennikach lekcyjnych klas I – III szkoły podstawowej odnotowuje się frekwencję,
tygodniowy rozkład zajęć wraz z tematami zajęć, uroczystości szkolne i klasowe,
spotkania z rodzicami, dane o uczniu i jego rodzinie, informacje o bieżących postępach
edukacyjnych (za pomocą umownych symboli, z podziałem na kategorie edukacyjne),
końcoworoczne opisowe informacje o postępach edukacyjnych oraz oceny w skali 1 – 6
z religii i języka angielskiego.
1) dla szkoły podstawowej:
- edukacja ekologiczna - E,
- edukacja prozdrowotna – P,
- edukacja czytelnicza i medialna – CM,
- edukacja regionalna – R,
- wychowanie do życia w rodzinie – ŻR,
- wychowanie patriotyczne i obywatelskie – OB.;
2) dla gimnazjum:
- edukacja filozoficzna – F,
- edukacja europejska – EU,
- edukacja ekologiczna – E,
- edukacja prozdrowotna – P,
- edukacja czytelnicza i medialna – CM,
- edukacja regionalna – R,
- kultura polska na tle tradycji śródziemnomorskiej – Ś,
- obrona cywilna – OC,
- przygotowanie do udziału w życiu gospodarczym – ŻG.
§ 8
1. Rok szkolny dzieli się na semestry. Każdy semestr kończy się podsumowaniem
osiągnięć edukacyjnych ucznia, klasyfikacją śródroczną w miesiącu styczniu i
roczną w czerwcu.
§ 9
§ 10
§ 11
§ 12
Egzaminy klasyfikacyjne:
1) uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki;
2) uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
pkt. 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki,
muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
10. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- nauczyciel przedmiotu – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia.
Pytania (ćwiczenia, zadania) proponuje nauczyciel, którego zajęcia edukacyjne
opuścił dany uczeń. Stopień trudności pytań (zadań) powinien być różny
i odpowiadać wymaganiom podanym na skali stopni szkolnych.
§ 13
- dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący w szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
§ 14
- imiona i nazwiska nauczycieli będących członkami komisji,
- termin egzaminu,
- zadania egzaminacyjne,
- wyniki egzaminu i uzyskane oceny.
§ 15
§ 16
Egzamin sprawdzający:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę z danych zajęć;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania – ustala roczną ocenę z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor, albo inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu (w porozumieniu z dyrektorem) prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:
- dyrektor, albo inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog szkolny,
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
- przedstawiciel Rady Rodziców,
- psycholog (jeśli współpracuje ze szkołą).
1) w przypadku oceny z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę wraz z uzasadnieniem.
§ 17
Promocja
1) Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne z religii lub etyki, ocenę semestralną, uzyskaną z tych zajęć, wlicza się do średniej ocen.
§ 18
Egzamin poprawkowy:
- długotrwała choroba ucznia lub członka rodziny,
- konflikty rodzinne,
- wypadki losowe,
- patologia społeczna.
§ 19
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 6 ust. 20 i 21;
2) jeżeli przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, o których mowa w § 27 ust. 3.
VI Sposoby poprawiania słabych wyników, praca z uczniem mającym deficyty.
§ 20
1) pracę klasową (sprawdzian) uczeń może poprawić w ciągu dwóch tygodni od dnia otrzymania pracy w uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu;
2) uczeń może poprawić pracę klasową z oceny dostatecznej, dopuszczającej i niedostatecznej;
3) nauczyciel poprawioną ocenę zapisuje w następujący sposób: ¼ lub (1)4;
4) uczeń powracający do szkoły po dłuższej nieobecności (przynajmniej tydzień) ustala – z chwilą powrotu do szkoły – terminy i sposoby uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do sprawdzianów i odpowiedzi;
5) jeżeli uczeń nie pisze pracy klasowej (sprawdzianu) z powodu jednodniowej nieobecności, to materiał pracy klasowej zalicza na następnej lekcji pisemnie lub ustnie.
VII Sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
§ 21
1) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych;
2) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych;
3) umiejętności i wiadomości z zakresu języka obcego nowożytnego – od roku szkolnego 2008/2009.
Umiejętności i wiadomości wymagane na egzaminie określone są w standardach wymagań.
§ 22
§ 23
§ 24
1) w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;
2) w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
§ 25
§ 26
§ 27
§ 28
1) przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu (egzaminu), następnie listę tę przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym przeprowadzany jest sprawdzian (egzamin);
2) nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian (egzamin), zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu (egzaminu);
4) wyznacza przewodniczących zespołów;
5) informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu (egzaminu) – przed rozpoczęciem sprawdzianu (egzaminu);
6) nadzoruje przebieg sprawdzianu (egzaminu);
7) przedłuża czas trwania sprawdzianu (egzaminu) dla uczniów, o których mowa w § 24 ust.1;
8) sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu (egzaminu) albo przerwali sprawdzian (egzamin), oraz niezwłocznie po jego zakończeniu przekazuje ten wykaz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej;
9) zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu (egzaminu), zestawy zadań i dokumentację i postępuje z nią zgodnie z ustaleniami;
10) nadzoruje prawidłowe wypełnienie i zabezpieczenie dokumentacji.
§ 29
1) 30 min w przypadku sprawdzianu;
2) 60 minut w przypadku każdej części egzaminu gimnazjalnego.
§ 30
- przewodniczący,
- co najmniej dwóch zespołu nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole (placówce).
3. Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu (egzaminu) w danej sali.
4. W przypadku, gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każde kolejne 20 uczniów.
5. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem jego szkoły.
6. W przypadku egzaminu gimnazjalnego członkami zespołu nadzorującego nie mogą być nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres danej części egzaminu.
§ 31
§ 32
§ 33
§ 34
§ 35
§ 36
§ 37
§ 38
§ 39
VIII Trzecioteścik przeprowadzony w trzeciej klasie w szkole podstawowej oraz zewnętrzny egzamin gimnazjalny przeprowadzany w drugim i (lub) ostatnim roku nauki.
§ 40
IX Ewaluacja systemu.
§ 41
1) tydzień przed końcoworocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej każdy nauczyciel zgłasza uwagi, wnioski i postulaty dotyczące funkcjonowania szkolnego systemu oceniania. Lider do spraw oceniania (dyrektor szkoły) opracowuje wnioski pod kątem użyteczności i wprowadzania zmian w funkcjonowaniu systemu;
2) dymetr zbiera wnioski Rady Rodziców o systemie oceniania;
3) Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej odbywa się dyskusja nad propozycjami zmian;
4) Po dokonaniu zmian należy ponownie przedstawić dokument z wyróżnieniem zmian do zaopiniowania nauczycielom, rodzicom i uczniom.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Kokoszkowach